Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed

Een driedeursversie versterkt de gelederen van de Hyundai i30, maar is die aan te bevelen?

De komst van de nieuwe i30 heeft Hyundai vorig jaar geen windeieren gelegd, maar nu delen merk én model in de malaise die de Nederlandse autowereld overheerst. Dat de vijfdeurs hatchback i30 nu versterking heeft gekregen van een driedeurs broertje zal de verkopen waarschijnlijk niet torenhoog opstuwen.

Net als andere merken wel doen heeft het Europese ontwerpcentrum (gewaagd onder de rook van Opel in het Duitse Rüsselsheim gevestigd) bij de driedeurs i30 wat méér gedaan dan simpelweg de achterste portieren elimineren – en het overgebleven tweetal wat groter maken. Maar zo ver als bijvoorbeeld Opel en Renault, die van hun driedeursversies heuse coupés maken, wilden de bazen bij het grootste Koreaanse autoconcern kennelijk ook weer niet gaan. 

Nose job
Niettemin heeft de i30 driedeurs dankzij een nose job (zwarte balk en mistlampen) en een iets gewijzigde achterkant (vooral de bumper) toch een wat vlottere uitstraling dan de vijfdeurs. Maar eerlijk gezegd vinden we de Wagon het aantrekkelijkste van het drietal, óók om te zien.

Het is steeds verbazingwekkender te zien hoe dochter Kia op designgebied veel meer mag van de Hyundaibazen dan het eigen merk zelf. Want bij zustermodel Cee’d is de driedeurs veel meer een sportief coupémodel geworden, dat zelfs een eigen ‘naam’ kreeg: pro­_cee’d. En eerlijk gezegd vinden we die in de meeste opzichten leuker en aantrekkelijker.

Lastige instap
Bij de i30 weegt het wat vlottere uiterlijk nauwelijks, of eigenlijk helemaal niet op tegen de nadelen van een veel lastiger instap naar de achterbank. Volwassenen kun je dat fatsoenshalve nauwelijks aandoen en voor het stallen van overjas of boodschappentas op de achterbank moet je toch ook wel de voorstoel naar voren klappen/schuiven, met het nadeel dat die wel terugklápt naar de basispositie, maar niet meteen ook terugschúift. Moet je eerst gaan zitten en dan het meubelstuk weer op z’n plaats manoeuvreren. Achterdeurtje opendoen is makkelijker.

Maar het geheel ziet er wel beter uit dan ooit en is vooral beter afgewerkt. Het schijnt dat VW-topbaas Winterkorn zich daarover op de autotentoonstelling van Frankfort vorig jaar lovend over heeft uitgelaten. En die man moet gelijk hebben, want hij verdient 14,5 miljoen euro per jaar. De geschiedenis vermeldt niet of Winterkorn ook meteen een i30 heeft gekocht – wat hij van dat inkomen 805 maal zou kunnen doen.

Stuur vol knoppen
Hij zich zou dan een aardig en verzorgd interieur aanschaffen, kwalitatief nog wel wat minder dan bij z’n eigen Golf, maar zeker ook minder saai. De aan dit merk werkende mensen in Rüsselsheim scoren hier echt wel mee. Het dashboard is ergonomisch goed in orde en ziet er patent uit. Dat geldt ook voor het instrumentenpaneel, terwijl het stuur heel modieus is volgepropt met knoppen en schakelaars. Wat minder zou mogen.

Je zit ook behoorlijk in de driedeurs i30, voorin natuurlijk precies als in de vijfdeurs en op verstelbaarheid van stoelen en stuur is weinig aan te merken, al zou iets minder rechtop wel prettig zijn. De bekleding in de topversie die we op bezoek hadden ziet er gewoon goed uit. Leer kan ook.

Niet karig uitgerust
Die topversie beschikt ook over de onontbeerlijke airco die in de basis ontbreekt. Die kost een ronde duizend euro, dus dat komt dan op € 18.995. Volgens ons moet je dat de basisversie noemen en die heet i-Drive Cool. Hij is bepaald niet karig uitgerust, met onder meer mistlampen voor, LED-dagrijverlichting, elektrische raambediening, elektrisch verwarm- en verstelbare buitenspiegels, stuurwielbediening van de audio, Hill-start Assist Control, ABS en ESP mét Vehicle Dynamic Control. De i30’s hebben allemaal een ‘Blue’ embleempje opgeplakt gekregen en dat houdt in dat ze standaard een stop/startsysteem hebben.

Daarboven zit uitvoering i-Magine en die heeft, voor 22.995 euro, álles aan boord. We noemen: variabel instelbare stuurbekrachtiging, Bluetooth carkit, parkeersensoren achter, navigatiesysteem met achteruitrijcamera en 5 jaar lang kaartupdates (MapCare), lichtmetalen 16 inch velgen, privacy glass en aluminium pedalen als extra’s.

Instelbare stuurbekrachtiging
Die versie hadden wij dus en we hebben na enig proberen de instelbare stuurbekrachtiging in de minst actieve stand gezet en dat ook in de stad zo gehouden, maar we kunnen ons voorstellen dat velen bij bijvoorbeeld inparkeren meer hulp op prijs stellen – en dat kán dus ook. Minder blij waren we met de stop-startautomaat, want die reageert af en toe zo sloom dat er meteen een claxonconcert achter je begint. En zou het echt zoveel brandstof schelen? Het is daarentegen wel zo dat de fabrikant zónder nooit de beweerde gunstige uitslag van de Euro-brandstofmeting krijgt. 

Bluetooth snel
Wel heel tevreden stemde de snelheid en het gemak waarmee het infotainmentsysteem via Bluetooth verbinding wist te maken met de mobiele telefoon. Dat hebben we elders wel eens héél anders meegemaakt. Ook de achteruitrijcamera is een van de betere op de markt, al zijn er nu ook systemen die je de manoeuvres vanuit een vogelperspectief voorschotelen. Om maar niet te spreken van de actieve parkeerhulpen die de voor velen lastige taak van fileparkeren geheel overnemen.

De i30 driedeurs heeft natuurlijk dezelfde motorkeuze als de andere twee carrosserievarianten: 1,6-l viercilinders op benzine of diesel. Bekende krachtbronnen die braaf hun werk doen. Wij hadden nu de benzineversie, die je heel lui kunt rijden waarbij dan het verbruik heel netjes blijft, maar die ook wel lekker toertjes wil draaien en dan nog vrij stil – en vrij zuinig  – behoorlijk vlot presteert. Standaard is een heel duidelijke zesbak, terwijl op de benzine een zestraps automaat mogelijk is, maar dan kan er geen stop/start op en hervindt Ome Fiscus zijn ware onvriendelijke aard.

Met dit goeiige motorkarakter is het best rijden met de i30, die wat wegligging en bochtgedrag nog onopvallender is dan zijn uiterlijk. Hij remt ook keurig en je zou al heel raar moeten doen om er mee in de fout te gaan, maar op puur rijplezier hoef je ook niet te rekenen. De i30 is ook als driedeurs gewoon een goed vervoermiddel. Wat hebben ze daar in Korea toch een snelle vooruitgang geboekt.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Geniale all-rounder: een Megane RS met de praktische voordelen van een Golf GTi.

Vrijwel geen echte minpunten te bemerken op deze wagen en wat mij betreft uit het niets naar beste in klasse in het hot hatch segment. Vlotte prestaties die vooral toegespitst zijn op plezierig rijgedrag. Verwacht geen acceleraties à la Type R, maar deze wagen biedt bakken rijplezier zowel bij dagelijks gebruik, op de B wegen als op circuit.

Het interieur is vooral praktisch zonder veel meer, maar is wel degelijk en met zachte plastics waar het hoort. Onvergelijkbaar met Hyundai's van 6 - 7 jaar geleden. Aan de buitenkant zijn de aanpassing eerder bescheiden dan schreeuwerig, maar het verschil met een 'gewone' i30 is zeker merkbaar. Kortom, een hot hatch waarmee je nog op een nieuwjaarsreceptie van het werk mee durft te verschijnen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Prijs
- Rijsensaties (stuur, schakelling,...)
- Uitlaatgeluid
- Geniale all-rounder
- 5 jaar garantie zonder km-beperking

Minpunten

- Interieur mocht wat frivoler
- verbruik loopt snel op
- Vering in N-mode praktisch onbruikbaar op Belgische wegen
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Zeer goede auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
een goede auto voor zijn geld,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Ik heb deze auto 2de hands gekocht met 16000 km op de teller. Heb binnen een jaar problemen met de stuurkolom, daar zit speling op... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
bij 120-130 meer lawaai dan H200,geen auto voor een aanhanger of caravan,slechte koppeling. nieuwe banden bij 1500 km geweldig in de kou gezet door importeur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
verder rijdt oke ingebouwde navigatie hapert wel eens. motor weet niet of lang mee gaat ik vidt het blijft een hyundai is niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Ik rijdt nu 23 maand en 36000km met 1.6 crdi en heb al heel wat problemen gekend,linker voorportier gaat zomaar op slot,navigatie valt weg bij.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Net een paar dagen in bezit van een style. Netjes en zeer degelijk, absoluut een goed prijs/kwaliteit verhouding. Op deze manier komt Hyundai snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Prima auto de I30 CWI. Heb de auto nu een jaar en rijd als een zonnetje. Geen problemen of iets anders gehad. betrouwbare auto zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Ik heb hem nu 13 maanden, ruim 72000 km, uiteraard een diesel, minpunt is de ingebouwde navigatie ( bij mij Destinator 8) inmiddels moet voor.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Heb hem nu 1,5 jaar dikke prima uitveoring 1.6 hp diesel Style uitvoering, heb alleen vanaf nieuw ruzie met de zit, ik kom uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
12500 km geen problemen alleen navigatie niet ok,is nu eerst niet aangesloten is nieuwe besteld maar wacht al 5 weken,heb gelezen dat hier meer klachten.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Nieuw gekocht in sept. 2009. Auto rijd goed, mooi, ruimte enz. Nadeel is het verbruik, een kleine 1 op 12... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
ik rijd vanaf februarie 2009 een dynamic i30 cw , veel herrie vanaf 90 km/u groot verbruik 1: 11 gemidd . erg slecht multimedia display.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
ik sluit mij aan bij Johannes. Ook al heel veel problemen gehad met het starten van de wagen. Accu was soms ook binnen 2 uur.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
De auto is nu 1 jaar oud. Heel fijn in gebruik en oogt toch ook mooi. Heb alleen na 3 maanden heel veel problemen gehad met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
rijdt zeer zacht, scherp in de bochten stuurt dynamisch, oogt heel mooi als je hem ziet staan naast duurdere wagens (breaks) hebben hem 2dehands gekocht van.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
We hebben de I30cw Style. Echt een super auto wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Echter twee problemen : -als de airco aan is, dan rijdt de auto minder.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Vanaf de eerste dag irriterend lawaai thv. onderstel op niet geasfalteerde weg tussen 30 en 50 km/h. Motor maakt raar stompend geluid boven 100 km/h.,.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Ik rij de I30 nu sinds maart van dit jaar en ben erg tevreden met de auto. Alleen het navigatiesysteem is al de tweede keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Beide zijn erg tevreden over deze auto. Wij rijden de i30 nu 14 maanden en hebben 59.000 km erop zitten! Wij gaan hem vanwege de.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
ik heb een i30 cvvt hp cool blue besteld, krijg het over 2 weken. een zesde versnelling zou beter zijn,maar met 5 vind ik het ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Rijd nu reeds 12000 km met deze erg aantrekkelijke maar helaas slecht op de weg liggend bak, deze bak heeft een eigen willetje en stuurt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Heb de business edition, benzine 1.6 met automaat. nu 1 maand later en ruim 3600 km, verbruik snelweg en heel rustig voetje 8.5... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
rij nu al 7 maanden met de I30 lounge en heb bijna 16.000 km. Auto rijdt lekker, trekt goed op en het verbruik ligt goed. Plastieken inetrieur.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Ik heb de auto bijna een jaar. Geen enkel probleem. In België was de wachttijd vorig jaar slechts 6 weken (toen we hem kochten, zat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
ik heb een 1.4 benzine. Wat, ondanks zijn ruime vermogen, soms net iets te zwak is voor de auto. Slecht afestelde versnellingen ? boven.. Lees volledige review.
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
aanvulling op mijn review d.d.22/12-2008. op 30 jan 2009 auto geleverd, en ik moet zeggen het wachten was niet voor niets,de automaat schakelt heerlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
ik heb mijn i30cw business edition nu net 3 dagen maar ben er helemaal wild van, ik het een geweldige auto rijdt heerlijk zit lekker en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Mijn volgende auto wordt weer een i30 CW of evt. opvolger. Ik rijd er nu in vanaf juli 2008 en heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 ook als driedeurs gewoon goed
Wij hebben de i30 CW nu een half jaar en hij staat nu voor de 4e keer in de garage!! Ik word helemaal gek van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5