Met de 500L hoopt Fiat mee te liften op het succes van de 500. Optisch gezien lijkt het een reuzen-500, maar daarmee houden de overeenkomsten ook direct op. Technisch leunt de 500L sterk op de Punto. De 500L is met een lengte van 4,15 meter zes centimeter langer dan de driedeurs hatchback en is vooral ook een stuk hoger. De 500L is in ieder geval allesbehalve een doorsnee MPV.
Kleine turbolader
Dieselen in de 500L kon al in de 1.3 Multijet, een bescheiden diesel met 85 pk en 200 Nm koppel. De 1.6 Multijet is in dat licht bezien een krachtpatser. Niet zozeer qua vermogen misschien, des te meer qua koppel: 320 Nm bij 1.750 tpm. De zestienhonderd diesel profiteert van de nieuwe Multijet II technologie. Fiat past een kleine turbolader toe met vaste geometrie, die zorgt voor een relatief hoog koppel bij lage toerentallen. Het common rail injectiesysteem is alweer van de derde generatie en beschikt over innovatieve injectoren, die zorgen voor een verbeterd verbrandingsproces.
Volgens Fiat leiden de verbeteringen tot een stillere motorloop en minder uitstoot van roetdeeltjes. Dat laatste hebben we niet kunnen meten. Ook de stillere motorloop hebben we niet kunnen ontdekken. De motor is absoluut niet stiller dan zijn kleinere broer. Nee, hij steekt zijn aanwezigheid niet onder stoelen of banken.
Bijkomend voordeel van het nieuwe injectiesysteem is wel dat het volgens zijn makers eenvoudiger en betrouwbaarder functioneert. De injectoren schijnen simpeler van structuur te zijn en uit 40% minder onderdelen te bestaan. Zodoende hoeft de 500L met 1.6 Multijet zich pas om de 35.000 kilometer (of twee jaar) bij de dealer te melden voor een servicebeurt. Dat betekent één beurt minder per 100.000 kilometer.
Soepel
De 1.6 Multijet is dan misschien niet de stilste in zijn klasse, hij zet wel knappe prestaties neer. Vooral dat hoge koppel van 320 Nm maakt hem erg prettig (lees: soepel) in de omgang. Vanaf stationair is er al meer dan voldoende trekkracht voorhanden. Het is dus zaak om zo snel mogelijk het hoogste verzet op te zoeken met de standaard handgeschakelde zesbak. Wie echter het onderste uit de kan haalt, kan in 11,3 seconden naar de honderd sprinten. Bij 181 km/u is de pijp leeg. De Multijet wordt standaard uitgerust met een stop-/startautomaat, die het verbruik verder helpt te reduceren. In theorie neemt de diesel genoegen met 4,5 l/100 km, wat neerkomt op 117 g/km CO2. Gunstig bijtellen zit er met deze diesel dus helaas niet in.
Vanwege zijn langere wielbasis (ten opzichte van de 500 hatchback) gedraagt de 500L zich aangenaam comfortabel, zoals het een echte MPV betaamt. Want een echte MPV is deze 500L wel degelijk. Het ruimteaanbod is vorstelijk in het binnenste. De grote ramen rondom zorgen bovendien voor een lekker licht en luchtig interieur. Het meubilair is op vele manieren in te richten met een in lengterichting verschuifbare achterbank, 60/40 verstelbare en neerklapbare rugleuningen en klaptafeltjes tegen de rugleuningen van de voorstoelen. Zoals gezegd een echte MPV.
Fiat start het leveringsprogramma van de 1.6 Multijet vanaf het Easy uitrustingsniveau. Dat betekent standaard features in de vorm van 16-inch lichtmetaal, cruise control, een handbediende airco, een radio met cd-speler, bluetooth connectie, bediening van audio en telefoon vanaf het stuurwiel en stootstrips op de flanken met chroom afwerking. Bij de Lounge versie wordt onder meer een glazen panoramadak met elektrisch zonnescherm, een automatische airco en een regensensor af-fabriek geleverd.
De 500L 1.6 Multijet 105 Easy kost 26.495 euro, een meerprijs van slechts 2.000 euro ten opzichte van de 1.3 Multijet met 85 pk. Bedenk wel dat de dertienhonderd in aanmerking komt voor 20% bijtelling, terwijl voor de zestienhonderd gewoon 25% bijtelling wordt gerekend. De 500L 1.6 Multijet 105 Lounge komt op 27.995 euro. In de tweede helft van maart staat de 500L met ‘reuzen-diesel’ bij de dealer. De 500L TwinAir Turbo met 105 pk is nu al te koop. Nog een meevaller: alle uitvoeringen komen op het moment van schrijven tijdelijk in aanmerking voor 3 jaar fabrieksgarantie.
Schrijf een review