Fiat 500S sportief op smaak

Het is geen Abarth maar hij lijkt er wel op; maak kennis met de Fiat 500S! We reden 'm als Multijet & TwinAir.

Wie op zoek is naar een sportieve Fiat 500 was al snel aangewezen op het potige broertje Abarth. Daarom komt Fiat nu met een heel betaalbare tussenvariant op de markt, die ook met een doorsnee hoeveelheid paardenkracht leverbaar is; de Fiat 500S. Kunnen we hiermee leuk uit de voeten? Wij rijden hem als TwinAir en (nieuwe) Multijet 95 diesel.

 

De Fiat 500 is sinds zijn introductie in 2007 een schot in de roos geweest; het stijlvolle kleintje blijkt behoorlijk tijdloos op het netvlies en mag daarom anno 2013 nog steeds op veel interesse rekenen. Om een brug te slaan tussen de Fiat 500 en raspaardje Abarth 500 is er een tussenvariant in het leven geroepen; de Fiat 500S, ook verkrijgbaar als 500C in die uitmonstering. Hij is direct herkenbaar aan de sportieve voorbumper met andere grille en grotere uitsparingen in de bumper. Die zwarte inleg is ook voor de achterbumper vastgelegd. Wie nog eens kijkt ziet ook zwarte spiegelkappen, privacy glass, een achterspoiler en 16 inch lichtmetaal. Het geeft de stijlvolle stadsauto opeens een heel snelle, intimiderende indruk, bijna net zoals de Abarth dat doet. Doet het altijd goed bij het stoplicht (en in de binnenspiegel). Voor enkele carrosseriekleuren is er als kerst op de taart een Kit ‘by Abarth’, waarbij zwart lichtmetaal, zijskirts, sportpedalen en een Abarth-achterspoiler inbegrepen zijn. Kost trouwens geheel toevallig 500 euro.

Interscope audio
Om het plaatje compleet te maken hebben de Italianen ook het interieur van de 500 aangepakt; een ander pookje, speciaal beklede sportstoelen met rode stiksels, een leder stuurtje en chroomkleurige instaplijsten leggen het sportieve accent dat de 500S moet uitdragen. En omdat de 500S is gebaseerd op het eerste uitrustingsniveau Pop, doet Fiat er ook nog handbediende airco en Blue & Me (bluetooth) bij. De USB en AUX-aansluiting zorgen voor de nodige muziek in de tent; in ons geval uit de speakers van het optionele, maar aan te raden Interscope audiosysteem met een prijs van slechts 360 euro. Met het geluid dat daar uit komt kun je echt thuiskomen, dat verzekeren we je!

Standaard onderstel
Een groot verschil met de ‘echte’ Abarth is dat het onderstel van de Fiat 500S ongemoeid is gelaten en het motorpalet niet tot het uiterste gaat. Sterker nog, de 500S is gewoon leverbaar met de TwinAir 85 benzinemotor die ook in de meeste andere 500-tjes wordt geleverd. Vanaf oktober krijgt die tweecilinder zijn sterkere broer met 105 pk aan zijn zijde, dus dan kan de 500S ook onder de motorkap zijn meerwaarde kenbaar maken. Tot die tijd kun je ook kiezen voor de Multijet 95, een diesel dus. Hoewel die viercilinder met een CO2-uitstoot van 97 gram en 3.6 l/100km consumptie beslist niet slecht scoort op verbruik, moet hij in Nederland met 20% bijtelling en een D-label in de showroom staan.

Rap dieseltje
Toch een beetje zuur zo’n entree, terwijl het dieseltje nauwelijks herrie schopt en heel smeuïg en geleidelijk zijn 95 pk en 200 Nm afgeeft. Dat gaat nog best rap! Zelfs het standaard onderstel ziet de lol er van in en protesteert nauwelijks. Ook bij een beetje gek doen – het is tenslotte een 500S – is er aan grip geen gebrek. Dat hebben ze bij Fiat bijzonder goed in de vingers. Het vijfbakje schakelt kinderlijk eenvoudig en strak, de verhoudingen sluiten mooi aan op het motorkarakter. Die diesel is stiekem een hele fijne keuze maar slechts alleen aantrekkelijk voor degene die niét rationeel denkt; de TwinAir 85 is namelijk op papier even snel, ook heel zuinig en goedkoper in aanschaf.

TwinAir fel
Fiat’s tweecilinder heeft weliswaar een meer piekerig karakter en vibreert altijd lichtjes tijdens acceleratie, maar geeft de 500S ook probleemloos de sporen. Topsnelheid en het sprintcijfer naar 100 zijn identiek aan de diesel, ondanks dat de vijf versnellingen aanmerkelijk breder zijn uitgesmeerd (om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te krijgen). Voorzien van de Dualogic semi-automaat is de 500S met TwinAir trouwens nog een tikkie zuiniger en komt er slechts 90 gram CO2 uit het uitlaatje (met fraai sierstuk).

Als 500C prijzig
Fiat levert de 500S vanaf 16.095 euro met de TwinAir 85. Voorzien van de Dualogic-automaat komt daar 1000 euro bij. Wegrijden in dat fijne dieseltje kan pas bij 18.795 euro, mede door het belasten van ruim 2600 euro aan BPM – de benzinevariant is BPM-vrij. De 500C is een stuk prijziger; om dakloos rond te scheuren (wel heel leuk overigens) betaal je 2800(!) euro extra en begint het feest bij 18.895 euro, een bedrag waarvoor je ook een DS3 Cabrio kunt kopen. Prijs van de diesel? 21.595 euro.  Wat de TwinAir 105 pk variant gaat kosten is nog niet bekend.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.