Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk

Allerlei subsidies maken het rijden op 'groengas' echt interessant, voor particulieren ?n bedrijven. Zoals met een Fiat

Fiat is één van de automerken die pionierden met op aardgas rijdende auto’s en heeft daar in Italië al een zeer ruime ervaring mee opgedaan. Nu introduceert het merk in ons land de Panda TwinAir Natural Power, die voor € 3,80 aan ‘groengas’ zo’n 100 kilometer aflegt. Op benzine rijdend kost die afstand minimaal € 7,70 – ruim het dubbele.

Het woord ‘groengas’ is bedacht door de vereniging GroengasMobiel, met als leden een aantal overheidsinstellingen, gasleveranciers, financiële instellingen en automerken. De vereniging lobbyt onder meer in Den Haag om voor het rijden op hun gas aantrekkelijker voorwaarden te scheppen. Zo bepleiten zijn een 7%-bijtellingstarief voor op schoon gas rijdende auto’s.

105 tankstations voor schoon gas
In ons land zijn momenteel 105 tankstations waar groengas, of dit nu aardgas, biogas of een mengsel daarvan is, getankt kan worden en dat aantal is groeiende. Tegen 2015 moeten het er zeker 250 zijn. De gassoorten kennen afwijkende emissies, maar ruwweg stoot een Fiat Panda Natural Power volgens de gebruikelijke berekening 86 gkm CO2 uit, al ruim voldoende om in de 14%-regeling te vallen en in ieder geval dit jaar vrijgesteld te zijn van MRB en BPM. Rekent men volgens de in feite juistere ‘well to wheel’-methode, dan kom je zelfs uit op 29 gkm. Voor mens en milieu is waarschijnlijk belangrijker dat rijden op schoon gas vrijwel geen uitstoot van stikstofoxyden en fijnstof kent.

Diverse subsidies
Een Fiat Panda Natural Power kost in ons land € 13.790, maar dankzij een landelijke subsidieregeling gaat daar meteen al € 1.250 vanaf. Maar bijvoorbeeld de provincie Limburg, de gemeente Tilburg en de regio Haaglanden verstrekken particulieren en bedrijven die een op groengas rijdende (personen- of bedrijfs-) auto aanschaffen nog eens € 3.000 subsidie. Die twee kunnen niet altijd worden opgeteld, ‘gestapeld’, zie daarvoor www.rijksoverheid.nl/nieuws. De Panda Natural Power die wij hier rijden is er een in de stoere uitvoering 'Trekking'; voor de duidelijkheid kunnen we melden dat Fiat de bivalente Panda ook in z'n normale jasje kan leveren. 

Omslagpunt 3.800 kilometer
Hoe interessant groengasrijden ook voor particulieren is blijkt uit de berekening dat het omslagpunt, dat vergeleken met een reguliere Fiat Panda TwinAir Turbo op basis van vijf jaar rijden al bij jaarlijks 3.800 kilometer ligt. Fiat is, net als de meeste andere merken die aardgasauto’s leveren (waaronder Mercedes-Benz, Opel en de Volkswagen-groep), geen voorstander van het thuis tanken met leidinggas, doordat de daarvoor bestemde kleine compressor-installaties vaak te veel water in het getankte gas laten zitten waardoor de kans op roesten van de gastanks te groot is. Grotere vulinstallaties bij bedrijven – groengasrijden is van groot belang voor transport- of taxibedrijven – kennen dat probleem niet.

Actieradius 1.000 kilometer
De Panda Natural Power heeft twee tanks aan boord met samen 12 kg gas (wat overeen komt met 72 liter onder een druk van 200 bar) en die zijn onder de wagenvloer gemonteerd waardoor de bagagecapaciteit vrijwel ongemoeid blijft. Daarnaast is de benzinetank (starten geschiedt vrijwel altijd op benzine) van 37 tot 35 liter gereduceerd en gezamenlijk levert die brandstofvoorraad een actieradius van rond de 1.000 kilometer op.

Rijden met de Panda Natural Power verschilt op geen enkele merkbare wijze van de gewone versie. Overschakelen van gas op benzine – en omgekeerd – is volslagen onmerkbaar en aangezien de Panda geen display heeft waarop momentaan verbruik valt af te lezen, ontgaat ook dat de bestuurder. Ook van het feit dat groengas een octaangetal van 105 heeft (euro loodvrij is 95 en voor super plus is dat 98) laat geen sporen achter, maar daarmee zou de compressieverhouding van de auto aanzienlijk verhoogd kunnen worden. Dat echter vereist een fundamenteel afwijkende constructie en dáárvoor is de groengasmarkt ook in Italië zelf nog te klein.

Maar toekomst heeft dit gasrijden zeker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
sinds dec 2114 eigenaar van panda cross nu 9000 km mee gereden incl retour oostenrijk.geweldige auto ,we willen nooit meer iets anders.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

alles

Minpunten

geen
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Bij de Panda heb je nog het gevoel dat ze als consument serieus wordt genomen. Je wordt niet per definitie afgescheept met ramsj-kwaliteit zoals bij de Aygo en consorten (sla de eigenarenreviews er maar op na).

Het bakje oogt leuk, maar het prijskaartje ter hoogte van 2 Panda's is fors. Jammer dat je dan veroordeeld bent tot een 2 cylinder motor. Je zou voor deze prijs minimaal een vier cyl. verwachten. Hopelijk hebben ze de bak ook wat korter gemaakt, want die was bij de oude Panda echt te lang. Het meer vermogen (+34%) houdt gelijke tred met het meergewicht (+30). Gezien de kg/pk-verhouding ga maar uit van een acceleratie van 13 sec ipv 12 sec. Dus verwacht geen snelle auto.

Een goede zaak is echter de koppeltoename van 102 naar 145 nm bij een lager toerental (1900 ipv 2500). Dit was hard nodig want onder de 2500 tpm gebeurde er niets. Even snel de voorrangsweg op gaan was er bij de oude Panda niet bij.

De Panda is een goed product; het is alleen jammer dat je het prijskaartje van 2 Panda's moet uitgeven voor normale prestaties.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Verbeterd koppel
- Interieur kwaliteit beter dan de concurrentie
- Leuk uiterlijk
- Hogere fun factor

Minpunten

- Prestatie onderin <2500 tpm op normaal niveau??
- 2 cyclinder motor
- Hoge prijs
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Eigen ervaring slechts op de NL wegen. Maar de ervaringen met deze auto zijn prima. Zijn van plan om er zelfs mee naar Kroatie te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Ons 2e auto fiat panda 1.1 active eind 2007 (77.800 km) Welkom op mijn verslag van de Fiat.. Lees volledige review.
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Historie: Wat is de reden van de aankoop fiat panda 1.1 actieve eind 2007. Na 7 volle jaren in bezit van mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
In 2003 mijn eerste Fiat Panda gekocht. Deze was destijds al 4 jaar oud. Nu moet ik afscheid van het auto tje gaan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
In 2005 de eerste gele Panda Emotion gekocht. 5 jaar met plezier gereden. Benzineverbruik rond de 1 : 15,5. In 2010 een nieuwe rode.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
In 2009 heb mijn 1e Panda aangeschaft deze was toen 15 maanden oud. Binnenkort krijg min geheel nieuwe Panda en hoop daar net.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
zie minpunten,daar maak ik me wel zorgen over heb altijd vw gereden vele probleemloze km wilde een keer wat anders hoop er nog een hoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Prettig wagentje,het was een verrassing hoe deze aankoop uit zou pakken.Wij gezin met 2 kinderen zijn er tevreden over,het enige waar we in het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Ik Heb nu 4 jaar in mijn 1,2 emotion gereden met veel plezier, het was onze eerste nieuwe auto en we heben er geen dag.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
ik heb hem net, dus nog niet zoveel rij-ervaring. wat mij wel stoort is de binnenspiegel. omdat je zo hoog zit kijk je er precies.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
zeker gelet op z'n prijs een leuke handzame auto, was nooit zo'n fiat fan maar ben met deze panda toch wel erg gelukkig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
KLACHT M.B.T. WATER OVER DE DIENAMO , BIJ VEEL WATER OP DE WEGEN WAARDOOR DE MOTOR afremd . EN ER GEVAARLIJKE SITUATIE,s ONTSTAAN. IS.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Wij hebben onze Panda 1.2 Edizione Cool vanaf juni 2010. Er zit inmiddels 6300 km. op. In het begin hebben we met een fietsendrager.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Leuke degelijke stadswagen met hoge zit. Helaas niet meer met automatische versnelling (duologic) verkrijgbaar... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Ik heb een fiat panda sempre besteld,hij komt in oktober. ik ben heel erg benieuwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Ik ben sinds begin mei in bezit van de Panda Edizione cool (2500 km gereden). Fijne, redelijk snelle auto, korte draaicirkel. Goed weggedrag.Goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Ik heb sinds 05-06-2010 deze auto aangeschaft (3 jaar oud) reed hiervoor een 'dikke bak' maar deze doet er zeker niet voor onder. Lekker korte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
prettig rijdende auto fabelachtige wegligging snel.. Lees volledige review.
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Sinds een maand rij ik nu de panda edizone cool. Ik kwam uit een peugeot 106, dus het was even wennen. De stuggere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Mijn Panda Cross is nu ruim drie jaar. Het is een fantastische terreinwagen, die vooral in ruig en drassig terrein geen problemen heeft. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
ik rijd al enkele jaren panda ben begonnen met een active en rijdt nu alweer mijn tweede edizione ben super tevreden en heb nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
In nhet wit besteld en met een aantal opties, waaronder 16"Borbets met erg lage bandjes. Hierdoor nog stugger en soms wat gerammel aan de achteras.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Rijd mijn vanillegele panda sinds jan 2004, en na aanvankelijk wat electronische probleempjesen een trillende koppeling ( beiden onder garantie verholpen) ben ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Pittig autotje. Kleine krachtpatser. Aan details gedacht. We hebben ook goed advies gehad van de Fiat verkoper (Geert) Koops/ Fivam Utrecht, nam alle tijd.Aflevering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
grappig dat veel mensen verwachten een mercedes te kopen voor zo weinig geld en dan de prestaties tegen vinden vallen.. misschien is voor sommige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Rij nu 4 maanden de Panda Perlina en ben er helemaal blij mee. Hiervoor had ik al een zwarte Panda maar dan zonder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
leuke auto en is zijn klasse erg rijk uitgerust. Voor hetzelfde geld koop je geen vergelijkbare auto van een ander merk (VW/peugeot/citroen e.d.)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Heb de 100 hp gekocht, omdat ik een kleine auto wilde hebben met een pittige motor. Je kunt met deze auto redelijk relaxt en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Panda dynamic heeft met lm velgen andere bandenmaat dan bij Dynamic staat aangegeven. Leuk als tweede auto, rijdt lekker, redelijk ruim t.o.v. andere in deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Natural Power mede door subsidie aantrekkelijk
Sinds 3 weken in het bezit van een Fiat Panda Edizione 1.2 uit 2008. En voor iemand die 20 jaar motor gereden heeft door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5