Het woord ‘groengas’ is bedacht door de vereniging GroengasMobiel, met als leden een aantal overheidsinstellingen, gasleveranciers, financiële instellingen en automerken. De vereniging lobbyt onder meer in Den Haag om voor het rijden op hun gas aantrekkelijker voorwaarden te scheppen. Zo bepleiten zijn een 7%-bijtellingstarief voor op schoon gas rijdende auto’s.
105 tankstations voor schoon gas
In ons land zijn momenteel 105 tankstations waar groengas, of dit nu aardgas, biogas of een mengsel daarvan is, getankt kan worden en dat aantal is groeiende. Tegen 2015 moeten het er zeker 250 zijn. De gassoorten kennen afwijkende emissies, maar ruwweg stoot een Fiat Panda Natural Power volgens de gebruikelijke berekening 86 gkm CO2 uit, al ruim voldoende om in de 14%-regeling te vallen en in ieder geval dit jaar vrijgesteld te zijn van MRB en BPM. Rekent men volgens de in feite juistere ‘well to wheel’-methode, dan kom je zelfs uit op 29 gkm. Voor mens en milieu is waarschijnlijk belangrijker dat rijden op schoon gas vrijwel geen uitstoot van stikstofoxyden en fijnstof kent.
Diverse subsidies
Een Fiat Panda Natural Power kost in ons land € 13.790, maar dankzij een landelijke subsidieregeling gaat daar meteen al € 1.250 vanaf. Maar bijvoorbeeld de provincie Limburg, de gemeente Tilburg en de regio Haaglanden verstrekken particulieren en bedrijven die een op groengas rijdende (personen- of bedrijfs-) auto aanschaffen nog eens € 3.000 subsidie. Die twee kunnen niet altijd worden opgeteld, ‘gestapeld’, zie daarvoor www.rijksoverheid.nl/nieuws. De Panda Natural Power die wij hier rijden is er een in de stoere uitvoering 'Trekking'; voor de duidelijkheid kunnen we melden dat Fiat de bivalente Panda ook in z'n normale jasje kan leveren.
Omslagpunt 3.800 kilometer
Hoe interessant groengasrijden ook voor particulieren is blijkt uit de berekening dat het omslagpunt, dat vergeleken met een reguliere Fiat Panda TwinAir Turbo op basis van vijf jaar rijden al bij jaarlijks 3.800 kilometer ligt. Fiat is, net als de meeste andere merken die aardgasauto’s leveren (waaronder Mercedes-Benz, Opel en de Volkswagen-groep), geen voorstander van het thuis tanken met leidinggas, doordat de daarvoor bestemde kleine compressor-installaties vaak te veel water in het getankte gas laten zitten waardoor de kans op roesten van de gastanks te groot is. Grotere vulinstallaties bij bedrijven – groengasrijden is van groot belang voor transport- of taxibedrijven – kennen dat probleem niet.
Actieradius 1.000 kilometer
De Panda Natural Power heeft twee tanks aan boord met samen 12 kg gas (wat overeen komt met 72 liter onder een druk van 200 bar) en die zijn onder de wagenvloer gemonteerd waardoor de bagagecapaciteit vrijwel ongemoeid blijft. Daarnaast is de benzinetank (starten geschiedt vrijwel altijd op benzine) van 37 tot 35 liter gereduceerd en gezamenlijk levert die brandstofvoorraad een actieradius van rond de 1.000 kilometer op.
Rijden met de Panda Natural Power verschilt op geen enkele merkbare wijze van de gewone versie. Overschakelen van gas op benzine – en omgekeerd – is volslagen onmerkbaar en aangezien de Panda geen display heeft waarop momentaan verbruik valt af te lezen, ontgaat ook dat de bestuurder. Ook van het feit dat groengas een octaangetal van 105 heeft (euro loodvrij is 95 en voor super plus is dat 98) laat geen sporen achter, maar daarmee zou de compressieverhouding van de auto aanzienlijk verhoogd kunnen worden. Dat echter vereist een fundamenteel afwijkende constructie en dáárvoor is de groengasmarkt ook in Italië zelf nog te klein.
Maar toekomst heeft dit gasrijden zeker.
Schrijf een review