Als we de berekeningen van de fabrikant mogen geloven (volgens NEDC-norm), zou de Prius Plug-in genoegen nemen met slechts 2.1 l/100 km, ofwel een verbruik van 1 op 47.6! Volgens de onderzoeksresultaten bedraagt het praktijkverbruik van de Prius Plug-in echter 3.9 l/100 km (1 op 25,6). Een verschil om niet echt vrolijk van te worden. Volgens de fabrikant vooral te wijten aan het rij- en laadgedrag van de bestuurder.
Om maar meteen ons resultaat prijs te geven: wij noteerden ook een overall verbruik van gemiddeld 3,9 l/100 km en ‘hingen’ de plug-in dagelijks aan het net. Het testverbruik is absoluut niet tot stand gekomen door voortdurend als een speer door het verkeer te bewegen, in tegendeel. We hebben het als een sport ervaren om zo lang mogelijk elektrisch te rijden.
Korte stukken
Onze ervaring leert dat wanneer je steevast iedere avond de Prius Plug-in aan het ‘net’ hangt en liefst overdag ook nog ergens, dat je een prachtig verbruik kunt realiseren. Mits je niet al te lange afstanden aflegt. Ook wij noteerden op korte ritten een verbruik van onder de 3l/100 km gemiddeld. Op langere afstanden is het vooral de benzinemotor die voor de voorstuwing zorgt en dan neemt het verbruik inderdaad zienderogen toe. Op een rit van meer dan 100 kilometer, voornamelijk over de snelweg, scoorden we een verbruik van iets boven de 1 op 21. Nog altijd keurig, maar verre van het door de fabrikant gesteld verbruik. Toyota is overigens wel zo fair om te melden dat het gemiddeld verbruik van de Plug-in met lege accu 1 op 27 bedraagt (3.7 l/100 km). Dat komt meer in de buurt.
Elektrisch actieradius
Toyota geeft een elektrische actieradius op van 25 kilometer, in de praktijk blijkt het om 18 kilometer te gaan. Overigens is dat ook weer afhankelijk van je rijstijl. Een beduidend grotere afstand in ieder geval dan de gewone Prius elektrisch kan afleggen, maar nog altijd niet om over naar huis te schrijven. De elektrische topsnelheid bedraagt 85 km/h. Toyota heeft volgens een woordvoerder van de importeur bewust gekozen voor een relatief beperkte elektrische actieradius om zo een niet al te gewichtig accupakket te hoeven monteren. Een keuze, maar wat ons betreft zou de accucapaciteit misschien net iets verder mogen reiken. Lang niet iedereen woont immers op pakweg maximaal 18 kilometer van zijn werk.
Opladen
Opladen gaat kinderlijk eenvoudig. De Plug-in beschikt over twee laadkabels (voor thuis opladen en aan een openbare laadpaal) die in een ruimte onder de laadvloer in de kofferbak opgeborgen kunnen worden. Het snoer voor ‘thuisgebruik’ is vergelijkbaar met een conventionele netsnoer dat in het 220/230 Volt stopcontact geprikt kan worden. Het andere uiteinde wordt in het stopcontact van de auto geprikt dat zich achter het tankklepje bevindt. Het laadproces neemt vervolgens 90 minuten in beslag. Met behulp van een timer op het dashboard kun je zelf instellen op welk tijdstip de accu opgeladen moet zijn. Handig in geval van een gereduceerd nachttarief.
Geen verlengsnoer
Aangezien Toyota niet gecharmeerd is van een verlengsnoer en niet iedereen een stopcontact binnen hand (lees: auto)bereik heeft, wordt de Prius Plug-in gratis geleverd met het Oplaad Service Pakket, ofwel een eigen laadpaal op de oprit, dan wel zo dicht mogelijk bij je huis. De Prius Plug-in kan uiteraard ook opgeladen worden aan een openbare laadpaal. Dan is het zaak de andere bijgeleverde laadsnoer met zogeheten Mennekes-stekker te gebruiken, die ook in hetzelfde stopcontact van de auto geprikt wordt. Kind kan de was doen. Klein minpunt, in de basis wordt de stekker aan de auto niet vergrendeld. Wordt de stekker door een of andere onverlaat uitgenomen, dan stopt het laadproces.
Watertanden
Technisch gezien steekt de Toyota formidabel in elkaar. De wisselwerking tussen de elektromotor en 1,8 liter benzinemotor met een systeemvermogen van 136 pk is nauwelijks voelbaar, alleen de fijnproever merkt het op. Die fijnproever (lees: liefhebber) zal ook niet bepaald gaan watertanden van het rijgedrag van de Prius Plug-in. Afstandelijk is hierbij het juiste woord. Het is geen auto die je lekker op de zaterdagochtend eens even gaat ‘uitlaten’. Puur een vervoersmiddel om van A naar B te komen. En weer terug. Plezier beleef je op een andere manier aan de Prius Plug-in, zoals het zo lang mogelijk elektrisch proberen te rijden en uiteraard het financiële plaatje. We zijn immers Hollanders…
Volop subsidie
Toyota vraagt voor de Prius Plug-in Aspiration een minimale vergoeding van 39.645 euro. Zaken als een audiosysteem, cruise control, airconditioning, bluetooth, led-dagrijverlichting, achteruitrijcamera en stuurwielbediening voor audio, airco en telefoon zijn bij de prijs inbegrepen. Het door ons gereden testexemplaar in Dynamic Business uitvoering voegt daar sleutelloze toegang, regensensor, een JBL audiosysteem en navigatie aan toe en kost 42.085 euro. Leasen kan vanaf 579 euro per maand met 0% bijtelling. En juist dat maakt de Plug-in zo interessant.
Ook voor ZZP’ers kan de Prius Plug-in een zeer interessant vervoersmiddel zijn, mits je geen aanhanger hoeft voort te slepen. Dankzij allerlei subsidies en regelingen (KIA, MIA en Vamil) bedraagt het maximale belastingvoordeel in het meest gunstige geval ruim 24.000 euro. Daardoor vergt de Plug-in een investering van slechts 8.176 euro. Een kwart van de catalogusprijs (ex. BTW)!
Schrijf een review