(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld

'Stekkerhybrides zijn veel minder zuinig dan beloofd' kopte de krant. Reden om de Prius Plug-in zelf te gaan testen

Uit onderzoek van de NOS in samenwerking met leasemaatschappij Arval blijkt dat het gemiddeld verbruik van een stekkerhybride 80 tot 85 procent hoger uitvalt dan het verbruik volgens fabrieksopgaaf. Reden voor ons om een eigen onderzoek te starten en een weekje te gaan sturen met de Toyota Prius Plug-in. Lekker vol gas over de linkerbaan… (grapje)

Als we de berekeningen van de fabrikant mogen geloven (volgens NEDC-norm), zou de Prius Plug-in genoegen nemen met slechts 2.1 l/100 km, ofwel een verbruik van 1 op 47.6! Volgens de onderzoeksresultaten bedraagt het praktijkverbruik van de Prius Plug-in echter 3.9 l/100 km (1 op 25,6). Een verschil om niet echt vrolijk van te worden. Volgens de fabrikant vooral te wijten aan het rij- en laadgedrag van de bestuurder.

Om maar meteen ons resultaat prijs te geven: wij noteerden ook een overall verbruik van gemiddeld 3,9 l/100 km en ‘hingen’ de plug-in dagelijks aan het net. Het testverbruik is absoluut niet tot stand gekomen door voortdurend als een speer door het verkeer te bewegen, in tegendeel. We hebben het als een sport ervaren om zo lang mogelijk elektrisch te rijden.

Korte stukken
Onze ervaring leert dat wanneer je steevast iedere avond de Prius Plug-in aan het ‘net’ hangt en liefst overdag ook nog ergens, dat je een prachtig verbruik kunt realiseren. Mits je niet al te lange afstanden aflegt. Ook wij noteerden op korte ritten een verbruik van onder de 3l/100 km gemiddeld. Op langere afstanden is het vooral de benzinemotor die voor de voorstuwing zorgt en dan neemt het verbruik inderdaad zienderogen toe. Op een rit van meer dan 100 kilometer, voornamelijk over de snelweg, scoorden we een verbruik van iets boven de 1 op 21. Nog altijd keurig, maar verre van het door de fabrikant gesteld verbruik. Toyota is overigens wel zo fair om te melden dat het gemiddeld verbruik van de Plug-in met lege accu 1 op 27 bedraagt (3.7 l/100 km). Dat komt meer in de buurt.

Elektrisch actieradius
Toyota geeft een elektrische actieradius op van 25 kilometer, in de praktijk blijkt het om 18 kilometer te gaan. Overigens is dat ook weer afhankelijk van je rijstijl. Een beduidend grotere afstand in ieder geval dan de gewone Prius elektrisch kan afleggen, maar nog altijd niet om over naar huis te schrijven. De elektrische topsnelheid bedraagt 85 km/h. Toyota heeft volgens een woordvoerder van de importeur bewust gekozen voor een relatief beperkte elektrische actieradius om zo een niet al te gewichtig accupakket te hoeven monteren. Een keuze, maar wat ons betreft zou de accucapaciteit misschien net iets verder mogen reiken. Lang niet iedereen woont immers op pakweg maximaal 18 kilometer van zijn werk.

Opladen
Opladen gaat kinderlijk eenvoudig. De Plug-in beschikt over twee laadkabels (voor thuis opladen en aan een openbare laadpaal) die in een ruimte onder de laadvloer in de kofferbak opgeborgen kunnen worden. Het snoer voor ‘thuisgebruik’ is vergelijkbaar met een conventionele netsnoer dat in het 220/230 Volt stopcontact geprikt kan worden. Het andere uiteinde wordt in het stopcontact van de auto geprikt dat zich achter het tankklepje bevindt. Het laadproces neemt vervolgens 90 minuten in beslag. Met behulp van een timer op het dashboard kun je zelf instellen op welk tijdstip de accu opgeladen moet zijn. Handig in geval van een gereduceerd nachttarief.

Geen verlengsnoer
Aangezien Toyota niet gecharmeerd is van een verlengsnoer en niet iedereen een stopcontact binnen hand (lees: auto)bereik heeft, wordt de Prius Plug-in gratis geleverd met het Oplaad Service Pakket, ofwel een eigen laadpaal op de oprit, dan wel zo dicht mogelijk bij je huis. De Prius Plug-in kan uiteraard ook opgeladen worden aan een openbare laadpaal. Dan is het zaak de andere bijgeleverde laadsnoer met zogeheten Mennekes-stekker te gebruiken, die ook in hetzelfde stopcontact van de auto geprikt wordt. Kind kan de was doen. Klein minpunt, in de basis wordt de stekker aan de auto niet vergrendeld. Wordt de stekker door een of andere onverlaat uitgenomen, dan stopt het laadproces.

Watertanden
Technisch gezien steekt de Toyota formidabel in elkaar. De wisselwerking tussen de elektromotor en 1,8 liter benzinemotor met een systeemvermogen van 136 pk is nauwelijks voelbaar, alleen de fijnproever merkt het op. Die fijnproever (lees: liefhebber) zal ook niet bepaald gaan watertanden van het rijgedrag van de Prius Plug-in. Afstandelijk is hierbij het juiste woord. Het is geen auto die je lekker op de zaterdagochtend eens even gaat ‘uitlaten’. Puur een vervoersmiddel om van A naar B te komen. En weer terug. Plezier beleef je op een andere manier aan de Prius Plug-in, zoals het zo lang mogelijk elektrisch proberen te rijden en uiteraard het financiële plaatje. We zijn immers Hollanders…

Volop subsidie
Toyota vraagt voor de Prius Plug-in Aspiration een minimale vergoeding van 39.645 euro. Zaken als een audiosysteem, cruise control, airconditioning, bluetooth, led-dagrijverlichting, achteruitrijcamera en stuurwielbediening voor audio, airco en telefoon zijn bij de prijs inbegrepen. Het door ons gereden testexemplaar in Dynamic Business uitvoering voegt daar sleutelloze toegang, regensensor, een JBL audiosysteem en navigatie aan toe en kost 42.085 euro. Leasen kan vanaf 579 euro per maand met 0% bijtelling. En juist dat maakt de Plug-in zo interessant.

Ook voor ZZP’ers kan de Prius Plug-in een zeer interessant vervoersmiddel zijn, mits je geen aanhanger hoeft voort te slepen. Dankzij allerlei subsidies en regelingen (KIA, MIA en Vamil) bedraagt het maximale belastingvoordeel in het meest gunstige geval ruim 24.000 euro. Daardoor vergt de Plug-in een investering van slechts 8.176 euro. Een kwart van de catalogusprijs (ex. BTW)!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Ik kocht in oktober2012 mijn Prius Plug-in zakelijk, motivatie: fiscaal voordeel, ik vond het echt de lelijkste auto ooit gemaakt (nou ja, op de fiat "multivlaai"na dan en daar wil ik niemand mee beledigen.)
Prive rijdt ik een audi A6 allroad 2,7T, maar ik ben de Prius nu na dik 30.000 km echt gaan waarderen. Vanwege het lage verbruik (vergeleken met mn audi 1:8 gem) met de Prius op vakantie naar Kroatië geweest.
En ja mensen of je het geloven wil of niet, daar kan indruk maken met je plug-in, helemaal als je hem met verlengsnoer uit je hotel aan de stroom hangt.
Eigenlijk onzinnig om 16km electrisch te rijden per lading, want mn verbruik tijdens de vakantie was gemiddeld slechts zo'n 1 op 16,5 over 2900km totaal. Wel eerlijk om te zeggen dat er veel bergritten tussen zitten en echt de grenzen van prestaties zijn opgezocht. Op de autobaan tussen de 180 en 199 op de teller, verder gaat de teller overigens niet, begrenst denk ik.

Bij lange ritten direct snelweg is mn accu vaak nog vol en dat zou ik toch niet verwachten. (ga natuurlijk geen 85 rijden), een keuze knop zou het verbruik gunstig kunnen beinvloeden denk ik.
Mijn conclusies: 1. door de prius laat ik mijn prive "benzine sluper" vaker staan, waardoor ik per saldo een stuk minder benzine verstook voor het totaal kilometers dat ik rij.
2. mijn gemiddeld verbruik over de 30.000 km is ong. 1:24 en dat vind ik echt heel netjes (ik laad hem echt iedere nacht op)
3. wordt daarmee de fabrieksopgave van verbruik benaderd? Nee
4. als de actieradius naar 200km of meer gaat van vol-electrische auto's, dan hou ik me aanbevolen (
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Geen benzine verbruik als je binnen je eigen stad blijft (in de zomer althans)

Minpunten

EV-modus (puur electrisch rijden) niet mogelijk tijdens opwarm periode, zelfs als het 31graden is, wel raar.
Weinig bagageruimte
banden plakset ??
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Ik heb een plug in.
1:27 is voor mij niet haalbaar of ik moet echt de slechtste stukken eruit halen.
Vakantie Oostenrijk. Dakkoffer op het dak en met vrouw en 3 kids in de auto. De cruise control op 150. In Oostenrijk berg op berg af. In de vakantie niet opgeladen (wat ik normaal wel dagelijks doe op mijn werk en thuis). Gemiddels verbruik in de vakantie 1 op 28.
Woon werk verkeer haal ik met gemak 1:30 en dan ros ik met regelmaat een A4 of iets dergelijks bij de stoplichten eruit. Doe ik mijn best haal ik 1:40 (maar dan rij je idd erg rustig en behouden)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Comfortabel
Complete auto
Stil
Geen bijtelling
Veel positieve reacties na een tijdje

Minpunten

Geen trekhaak mogelijk
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Ik rij al lang Toyota's. De laatste was een Avensis wagon diesel uit 2005. Een fijne en ruime wagen. Ik ben overgestapt vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Altijd Opel gereden de laatste was een Zafira. Een proefrit gemaakt in de Prius en verkocht was ik. De stilte het comfort en natuurlijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Kan een Prius ook 2 electrische fietsen van 28 kg. per stuk op de trekhaak hebben?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Ik rij al jaren prius en het wordt alleen maar beter. Comfortabel, goede geluidinstall, lekker snel ( Duitsland autobaan max 194 km ) bij de verkeerslichten,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Wat een bak. Jaren verschillende lease auto's gereden en meestal na 1 jaar al de geachte "wanneer loopt het lease contract af". Renault Megane.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Sinds januari 2009 rijd ik in de Prius II. Een grote verandering, want voorheen reed ik C5, Passat, A4, en Saab 93. Allemaal leasewagens... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Wat een heerlijke auto, Hij is erg zuinig. De eerste auto met een automaat voor mij. Ik vind het model mooi, ziet er dynamisch uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
De Dynamic is een zeer goed uitgeruste auto. Kan heel snel accelereren. haalt gemakkelijk 180 Km/h (Autobahn, Duitsland) in powermode, nog niet het uiterste geprobeerd. Goede stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Lekkere rustig rijdende auto. Zelfs in koud winterweer en korte afstanden een werkelijk verbruik van 1:19. In de zomer is 1:23 echt haalbaar. Jammer van.. Lees volledige review.
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Ik vraag mij af of het normaal is dat de prius stationaair zo'n hoog teoerental nodig heeft?. Komt het daardoor dat de prius in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Vanmiddag mijn handtekening gezet onder een zeer complete parelwitte prius. Ik ga hem prive rijden, maar uit milieu-oogpunt voor deze auto gekozen. Nu 4 lange maanden.. Lees volledige review.
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
een nieuwe auto voor deze tijd meer groen op de weg zuinig geen wegen belasting ik ga voor de prius.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de nieuwe Prius een snelle auto die heerlijk "smooth"rijdt. Echt ongelooflijk hoe stil de auto is en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
De Toyota Prius is een prachtige auto. Prima weggedrag en een plaatje om te zien. Zuinig maar als het moet ook lekker pittig. De.. Lees volledige review.
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Bij 60.000 km de waterpomp al defect . kosten € 289,-... Lees volledige review.
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
De eerste betaalbare leasewagen waar ik na 1250 km ontspannen kon uitstappen. Nieuwe Prius is besteld nadat ik de auto na 150.000 km moest inleveren!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Was al enthousiast over mijn eerste prius, alhoewel ik de wegligging en zijwindgevoeligheid als minpunten beschouwde. Het nieuwe model dat ik vanaf begin augustus 2009.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Wat een heerlijke auto! Heb eerlijk gezegd voor deze auto gekozen vanwege de bijtelling, maar zou hem nu boven de meeste middenklassers verkiezen. Ik ben Europees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
afgelopen winter naar noord zweden op vakantie geweest. Tot 2 maal toe is de motor compleet uitgevallen. Daarna niet aan de praat gekrgen . Bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Verbruik valt tegen. Ik kom niet beter dan 1 op 15. Ik rij netjes, hou me aan de snelheden, maar als ik gewoon met het andere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Heb de business Edition als zakelijke auto. Een zeer complete auto met alle luxe die is er is. Mooi, helder navigatie systeem, de automaat is prima, een beetje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Een zeer stille, comfortabele en ruime auto. Tot nu toe (14000 km) geen enkel probleem gehad. Erg zuinig, hoewel de 4,3l/100km nauwelijks haalbaar is, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
ik ben ontzettend tevreden. De beste wagen die ik ooit had en daarbij dragen we toch een beetje bij om het milieu niet al teveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Ik heb een prius van de eerste generatie iets meer dan een jaar nu en ik moet voor een gaspedal censor €650 betalen. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Bijzonder stille en soepel rijdende auto. Verbruik is heel laag, opgegeven waarde makkelijk haalbaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Rijd nu sinds sept 07 met de prius. Nu 60.000km mee gereden. Wat mij gelijk opviel waren de korte stoelzittingen, gebrek hoofdruimte achter vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Ik rijdt nu ruim 2 jaar in deze auto. 42000km op de teller. Bevalt mij prima. Ruime auto. Probleemloos. Snelle auto vooral als je plank.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Een ruime stille en prettig rijdende auto .Tip voor Bestuurders langer dan 185cm laat een stoelverlenger plaatsen .zelf ben ik 189cm lang en mijn kinderen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Ik rij mijn prius vanaf juni 2004. Nu ruim 80.000km. Hij past zich aan bij iedere rijstijl en stemming. Van rustig op de buiten weg tot (te).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
(Het verbruik van de) Toyota Prius Plug-in ontrafeld
Dag allemaal,ik rij namelijk met een toyota corolla en heb hem al een jaartje. Nu bieden ze mij een toyota prius aan voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5