Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde

Is een nieuw Golfje met een klein hartje een stakker? Welnee!

Toen we begin oktober de nieuwe Volkswagen Golf tijdens de internationale persintroductie reden, kon dat (als zo vaak) uitsluitend met de krachtiger gemotoriseerde uitvoeringen. Dat roept de vraag op of een Golf VII ook met minder vermogen nog wel aantrekkelijk is. We testen de Golf 1.2 TSI 85 pk.

Dus vragen we bij importeur Pon of daar ook een ‘stakkerdje’ beschikbaar is en warempel, de testauto-pool omvat ook een Golf 1.2 TSI, weliswaar niet in de instapversie ‘Easyline’ (die trouwens nauwelijks verkocht wordt), maar één stapje hoger op de schaal van luxe als ‘Trendline’. Om dat meteen even uit te leggen, die heeft als extra’s bovenop de Easyline een semi-airconditioning (dus zonder thermostatische regeling), centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare portierramen in de voordeuren, zeven airbags (waaronder een knie-bag voor de bestuurder), een radio met vier speakers, buitenspiegels en portiergrepen in de carrosseriekleur en een elektronisch bedienbare handrem met Autohold-functie.

Dat is al netjes, maar voor de aardigheid hadden ze ons testexemplaar ook nog eens voorzien van het accessoirepakket ‘Executive’, dat à 1.130 euro een goed navigatiesysteem omvat (met 3 jaar gratis updates) met een erg goed touchscreen, twee SD-kaartlezers en USB-aansluiting, Bluetooth, een cd-speler, alarm ‘Plus’ en zo’n vermoeidheidsherkenningssysteem, dat me overigens al meteen na wegrijden uit Leusden aanraadde een kop koffie te gaan drinken. Zeker gesponsord door de Van der Valk aldaar.

Natuurlijk schaft iedereen die zo’n Golf koopt zich dit pakket aan, want het is alles bijelkaar een aardige handel voor een nette prijs, al tilt het de 1.2 TSI Trendline wel over de twintig mille grens. De instapper komt overigens op € 18.790, toch heel wat geld voor een Golfje.

Consequent voortborduren
Dat Golfje bevindt zich nu in de zevende generatie en die is in principe een consequent voortborduren op het in 1974 gelegde stramien. Het is nu eenmaal de filosofie van het VW-concern om modellen te laten evolueren, om de vaste klanten niet te laten schrikken en ze al helemáál niet op te zadelen met scherp dalende restwaarden vanwege de totaal andere aanpak van een nieuwe jaargang.

Je kunt het ook saai noemen en die term is in dit verband al vaker gevallen. Zoals u al kon lezen in het introductieverhaal van collega Mark van Loo (of nog op deze site kunt nalezen), is de Golf VII alle kanten op een beetje gegroeid. Belangrijkste daarbij is dat de wielbasis met liefst zes centimeter toenam, van 2.58 naar 2.64 m, waardoor de Golf met deze voor de binnenruimte bepalende maat nog maar elf millimeter toe moet geven op de klassekampioen Focus.

Nieuwe 'architectuur'
De Golf is een van de grootste afnemers van de nieuwe ‘architectuur’ van het VW-concern, het MQB-platform (Modularer Querbaukasten, ofwel modulair dwarsbouwpakket) dat hij nu al deelt met Audi A3, Seat Leon en straks ook Skoda Octavia, maar waar vanwege de flexibiliteit in vooral lengte, nog heel wat klantjes bij zullen komen.

Het kenmerkt zich door een grote stijfheid én een lichte bouw, maar dat heeft Mark allemaal al uitgelegd. Ons ging het er nu om of deze nieuwe Golf ook met instapmotor 1.2 TSI nog te pruimen is, want dat de 1.4 TSI-ACT het met zijn 140 pk (en cilinderuitschakeling voor een verhoogde zuinigheid) lekker, erg lekker, doet wisten we al sinds de kennismaking daarmee in de Audi A3.

BlueMotion
Op papier kunnen de 85 pk van de 1.2 de verwachtingen niet hoog doen spannen en als we in de garage ook nog BlueMotion Technologies achterop het slachtoffer zien staan zinkt de moed ons nog wat dieper in de schoenen. Ervaringen met de Polo BlueMotion immers leerden ons dat het zelfcorrectiesysteem van de computer dat woord terecht omtovert tot slow-motion.

Maar al snel kwamen we er achter dat een mens zich niet moet verkijken op die 85 pk, want de trekkracht maakt deze eenpunttwee toch tot een behoorlijk levendige krachtbron. En anders kun je altijd nog opteren voor de 1.500 euro duurdere 105 pk versie, die met zijn zesbak toch voor hetzelfde energielabel en 20% bijtelling in aanmerking komt.

Souplesse
De grap hier is dat het maximumkoppel van een echt niet onaardige 160 Nm al bij 1.400 toertjes geheel en al paraat staat, om trouw vol te blijven houden tot de teller 3.500 aanwijst. Dat noemen we souplesse. Je kunt deze Golf tot heel lage snelheden terug laten zakken en dan reageert hij ook in z’n vijf nog als een diesel op het gaspedaal. Hoogst kalmerend, maar bepaald niet slaapverwekkend.

Dankzij dat koppel houdt de 1.2 het verkeer bepaald niet op, ook al is de acceleratie vanuit stilstand tot honderd werkelijk niet adembenemend, in 11.9 tellen. Het gaat om de tussensprintjes die, ook als je te beroerd bent om de voortreffelijke bak een tandje lager te zetten, snel genoeg verlopen. Als je die bak in een wellicht iets te hoog verzet laat staan, beginnen de geluiden die uit het vooronder komen óók op een diesel te lijken. Martelen? Welnee. De top bedraagt overigens een probleemloos illegale 179 km/u.

Stop/start standaard
Onderdeel van het BlueMotion-programma is standaard stop/go en dat werkt hier voortreffelijk. Maak je kenbaar weg te willen rijden, dan hoef je maar naar de koppeling te wíjzen of het vierpittertje slaat weer aan. Dat er bij het remmen energie wordt opgewekt (voor de accu) is volstrekt onmerkbaar, behalve wellicht op de brandstofrekening, die hier hoogst bescheiden blijft, al hebben we het officiële verbruik van gemiddeld 4.9 l/100 km natuurlijk niet kunnen realiseren. We noteerden 5,2 is dat is toch héél erg netjes.

We hebben het echt wel naar onze zin gehad in deze versie, met zijn voortreffelijk afwerking en bijpassend degelijke materialen in het helaas weer wat saaie interieur. Maar het comfort staat op een hoog niveau en dat is in wezen belangrijker. Het is daarbij aan te bevelen € 525 bij te betalen voor twee extra deuren, want dat maakt de Golf praktischer én comfortabeler.

Kortom: de vooruitgang bij Volkswagen gaat langs wegen der geleidelijkheid, maar is niet te stuiten. Deze jongste editie is ook met zijn lichtste krachtbron een ‘dijk van een wagen’.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook minvermogende Golf 1.2 TSI is helemaal in orde
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5