Eerste rij-indruk Toyota Auris Hybrid

Hoe zijn de eerste kilometers met de nieuwe Toyota Auris Hybrid bevallen?

De nieuwe Toyota Auris is een feit en staat nog voor de jaarwisseling bij de dealer. Hoe zijn de eerste kilometers bevallen? We doen onze indruk op met de Auris Hybrid, die naar verwachting het meeste in trek zal zijn.

Toyota's Auris was in ons land lange tijd een grijze muis met bescheiden verkoopcijfers, maar toen de hybrideversie werd geintroduceerd veranderde dat volledig. Samen met de Prius wist de Auris Hybrid vanwege zijn lage bijtelling vele leaserijders naar zich toe te trekken. Hoe groot het succes van de nieuwe Auris zal zijn is nog niet op voorhand te vertellen, omdat zowel Ford met de Focus Econetic als Renault met de Megane dCi 110 ook in de 14% bijtellingsvijver drijven. De vijver is groter dan voorheen en dus moet de buit (de leaserijders) verdeeld worden.

Lekkere stoelen, krap achterin
De Japanners hebben in ieder geval hun best gedaan de nieuwe Auris modern en vlot op het netvlies te krijgen. Het nieuwe model lijkt in de verte niet op zijn voorganger, die elke vorm van design moest ontberen en vooral voor veilig ging. Het gezicht van de nieuwe Auris vinden we zonder meer geslaagd en ook zijn flanken staan er netjes bij. De achterzijde moet nog wat 'inwerken', die hadden we niet zien aan komen. Het interieur volgt netjes de mode die ook de Auris en Prius Wagon is aangemeten; scherpe lijnen, veel kunststof en een handig Toyota Touch infotainmentsysteem met navigatie. Snufjes zoals dodehoekdetectie of verkeersbordherkenning is niet aan de Auris besteed, wel biedt Toyota een parkeerassistent. De stoelen doen hun naam eer aan want ze zitten - het is cliché, maar echt waar - gegoten. Kijk, daar is over nagedacht! Op de achterbank is de Auris voor zijn soort vrij krap. Dat is een misser, die de best flinke bagageruimte (nu: 360 liter) weer een beetje goed maakt. Toch blijft de vraag of Toyota niet even een stel Europeanen om raad had kunnen vragen bij het bepalen van de zitruimte achterin.

Hybride krachtig, goed onderstel
Hoewel de Auris leverbaar wordt met een 1.3 benzine, 1.6 benzine, 1.4 liter diesel of 2.0 liter diesel, schuift de importeur vooral de Hybrid naar voren, die natuurlijk met zijn lage verbruik van 3.8 liter en 14% bijtelling voor zowel particulier als zakelijk rijder interessant is. De aandrijflijn komt vrijwel helemaal overeen met zijn voorganger; Toyota vond het alleen nodig om het karakter van de transmissie te verfijnen zodat de motor onder acceleratie minder fluks in toeren klimt. Dat is goed gelukt, maar het kan niet voorkomen dat zo'n aandrijflijn met continu variabele overbrenging wat afstandelijk rijdt. Het heeft wel een zuinige rijstijl in de hand want we noteerden zonder problemen zo'n 5.5 liter in de heuvelige omgeving van Lissabon. Sturen doet de Auris licht, waarbij er rond de middenstand niet veel gebeurt. Omdat Toyota met de nieuwe Auris juist ook de zintuigen wil prikkelen in plaats van alleen de portemonnee, is het zonde dat de techneuten hier niet beter hun best op hebben gedaan. Het onderstel is namelijk mooi in balans en geeft de Auris een goede wegligging die in de Portugese sferen goed tot uiting komt. Presteren doen de 136 pk's ook heel goed, waarbij de kracht van de elektromotor valt te prijzen bij het wegrijden of een inhaalsprintje. 

Vanafprijs
De Toyota Auris is er vanaf 18.650 euro en kost als Hybrid net zo veel als de dieselconcurrentie met 14% bijtelling, minimaal 23.750 euro. 

De volledige rij-impressie met extra beeldmateriaal en alle details volgt!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (4)

Eerste rij-indruk Toyota Auris Hybrid
Zeer fijne probleemloze auto!
Rijdt erg comfortabel en ligt heerlijk op de weg.
Vooral na lange stukken kom je zeer uitgerust uit de auto, het lijkt wel alsof de auto je zelfstandig brengt zonder dat je wat hoeft te doen.
Dat is ook meteen het nadeel, je moet echt wel alert blijven.
Mijn Auris heeft inmiddels 110.000 km op de teller en heeft nog geen enkel probleem gehad.
Kortom, dit is een aanrader!!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

-compleet
-rustig
-ruimte
-afwerking

Minpunten

-rumoerig met winterbanden
Eerste rij-indruk Toyota Auris Hybrid
Geen fijne auto om in te rijden. Steeds lichte schokjes bij constante snelheden als het gaspedaal ook maar ietsje wordt gelicht of ingedrukt. Echt irritant. Al bij matig gasgeven snel hoog in de toeren, dat veroorzaakt veel herrie. Uiterlijk is smaak gebonden, maar de hamsterwangen aan de achterzijde zien er niet uit. En natuurlijk koop je voor de prijs van een hybride een veel mooiere auto. Maar ja, die bijtelling...
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Ruimte

Minpunten

Onrustig
Rumoerig
Uiterlijk
Prijs
Eerste rij-indruk Toyota Auris Hybrid
In ben bij de keurigeverzorgde preview van deze schiterende auto geweest maar was met mijn 1.85 toch lichtelijk teleurgesteld over de hoofdruimte op de achterbank. Ik kon ook niet goed meer door het zijraam kijken.
Dat is bij mijn Astra Station uit 2003 wel het geval. Bij een Avenses Station die daar ook stond had ik wel de gebruikelijke ruimte alleen is dat een klasse hoger(duurder)
Ik heb er niet mee kunnen rijden dus de ondergenoemde zaken kan ik niet goed beoordelen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Zeer mooi uiterlijk en interieur

Minpunten

Zie review,
Eerste rij-indruk Toyota Auris Hybrid
Wij hebben een mooie 5 deurs aangeschaft. Op de eerste proefrit wat aanmerkingen laten zetten betreft wat puntjes. Al snel (ja nu wel achteraf) hadden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5