Sinds Ford in 1976 de eerste Fiesta introduceerde zijn er 15 miljoen exemplaren van verkocht en het huidige model, dat in 2008 werd gelanceerd, is inmiddels de best verkochte auto in het Europese B-segment. Voldoende redenen om de Fiesta een succesnummer te noemen. Om dat zo te houden geeft Ford hun op één na kleinste (dat is de Ka) model een vrij ingrijpende facelift.
Het meest opvallend daarbij is de nu trapeziumvormige grille, die in de neuspartij een stuk naar boven schoof en de Fiesta daarmee uiterlijk aansluiting geeft bij z’n familieleden. De grille wordt geflankeerd door nieuwe lichtunits, die op sommige uitvoeringen ook een LED-dagrijverlichting herbergen. ‘Powerdomes’ op de motorkap en een gerestylede bumper completeren de nose-job.
Aan de achterkant werden bumper en lichtpartijen eveneens her-ontworpen terwijl er een keuze is uit een verscheidenheid aan nieuwe (lichtmetalen) wielen. Tevens kregen de buitenspiegels een iets gewijzigd ontwerp. Meteen ook zijn er wat nieuwe kleuren aan het palet toegevoegd.
Topcomfort
Het interieur kreeg ook een opknapbeurt, door de toepassing van fraaiere materialen, een middenconsole van een geheel nieuw ontwerp, plus een nieuw instrumentarium. Het geheel ziet er best aantrekkelijk uit en op allerlei punten werd het comfort verhoogd, waardoor het in dit B-segment tot de top behoort.
Active City Stop
Ford nam de gelegenheid te baat om wat nieuwe elektronische systemen in de Fiesta te introduceren. Het belangrijkste daaronder is ongetwijfeld de ‘Active City Stop’, dat we al kennen van Focus, B-Max en C-Max. Het systeem meet 50 maal per seconde de afstand tot een voorligger en waarschuwt, bij een snelheid tot 30 km/h, als die plotseling afneemt en grijpt, wanneer de bestuurder niet reageert, in door te remmen waardoor eventuele schade aanzienlijk verminderd kan worden. Bij een snelheid tot 15 km/h kan de Active City Stop een aanrijding door een remingreep zelfs geheel vermijden en de auto geheel tot stilstand brengen.
De Ford Fiesta werd hiervoor een speciale vermelding verleend bij de EuroNCAP-botsproef, die de nieuweling een klassering van vijf sterren opleverde.
MyKey
MyKey is een andere veiligheidsvoorziening, waarmee sleutels geprogrammeerd kunnen worden. Daarmee kunnen bijvoorbeeld ouders bepaalde restricties opleggen die een veiliger rijgedrag van hun kinderen moeten bewerkstelligen. Zo kan een snelheidslimiet worden ingesteld (van een voor ons land weinig zinvolle 140 km/h), een volumebeperking van het audiosysteem, maar wordt het ook onmogelijk ESC en Active City Stop uit te schakelen, net als de gordelsignalering. Ook is het mogelijk bij overschrijding van bepaalde rijsnelheden (70-140 km/h) signalen af te geven.
SYNC
Nieuw voor de Fiesta is ook Fords SYNC Emergency Assistance, dat in alle Europese landen het alarmnummer belt wanneer de Fiesta in kwestie bij een ernstig ongeval betrokken is geraakt, namelijk wanneer de airbag is geactiveerd (of de noodafsluiting van het brandstofsysteem). Via GPS bepaalt het systeem de plek van het ongeval en belt dan het 112-alarmnummer met de mobiele telefoon (via Bluetooth) aan boord in de taal van het land waar het ongeval heeft plaatsgevonden.
Het SYNC-systeem omvat verder een zeer uitgebreide spraakherkenning, waarmee het audiosysteem, maar ook de telefoon, opdrachten kan worden vertrekt. SYNC leest desgewenst zelfs binnengekomen e-mails voor.
Driepitters zonder turbo
De vernieuwde Fiesta kreeg ook toegang tot Ford bekroonde EcoBoost-motorenfamilie. Deze éénliter driecilinders kregen gezinsuitbreiding in de vorm van twee turbo-loze exemplaren (die dan meteen ook geen EcoBoost meer heten, maar Ti-VCT) van 65 en 80 pk. Helaas waren die interessante krachtbronnen niet beschikbaar bij de persintroductie te Rome. We zijn natuurlijk zeer benieuwd naar hoe die draaien (want mooi ‘rond’ lopende viertakt driecilinder kennen we gewoon niet) én naar de prestaties daarvan in de praktijk. Op papier is die van 65 pk goed voor een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100 km, terwijl in 16,8 sec naar de honderd loopt. Sprint is in dit geval niet de juiste term, ook niet voor die met 80 pk, die er 14,9 tellen over doet. De topsnelheid is respectievelijk 155 en 165 km/h en beide hebben een (voorlopig gemeten) koolzuurgasproductie van 99 gkm.
99 gkm
Dat is opmerkelijk genoeg dezelfde emissie als die van de beide EcoBoost-motoren, die we al uit de Focus kennen (en waar éénderde van alle kopers er voor kiest) en die dus 100 of 125 pk leveren. Ze hebben een top van 180 of 196 km/h en accelereren in 11,2 resp. 9,4 sec naar de 100. Aardig is dat Ford tot nader order een upgrade van de 80-pk driepitter naar de 100-pk EcoBoost levert voor slechts 250 euro. Normaal kost dat € 750.
Naast deze benzinemotoren wordt in ons land nog de ECOnetic geleverd, die met zijn 1,6-l Duratorq dieselmotor van 95 pk een uitstoot van slechts 87 gkm kent. Daarnaast verbruikt hij gemiddeld 3,3 l/100 km, heeft hij een top van 178 km/h en kan hij na 12,9 tellen honderd rijden.
Deze motoren kunnen rekenen op een welwillende opstelling van de fiscus. De driecilinders en de 1,6 diesel komen in aanmerking voor 14% bijtelling. Voor die benzinemotoren geldt dat bij registratie tot 2013 en voor de TDCi tot 2014. Een vrijstelling van BPM en MRB geldt voor al deze motoren tot 2014.
Kleine krachtpatser
Bij het, foute, ontbreken van de ongeblazen driepitters zat er weinig anders op dan een 125-pk EcoBoost voor een rondje Rome mee te nemen. Geheel volgens verwachting heeft die kleine krachtpatser niet de geringste moeite met een Fiestaatje die volgens de fabriek 1.091 kg weegt, maar volgens het kenteken 1.070. De vijfdeurs, die niet in Rome stond maar wel direct leverbaar is, weegt twintig kilo meer. Er komt trouwens ook een vierdeurs, maar gezien de daarvoor in Europa geringe belangstelling blijft die voorbehouden aan markten als India en China.
Met die 125 pk is de Fiesta eigenlijk wat overpowered, maar dat is wél lekker. Hij hangt verschrikkelijk alert aan het gas, kent absoluut geen turbotraagheid (het dingetje draait dik 200.000 toeren) en levert tussensprintjes die je in de Romeinse verkeersjungle goed van pas kunnen komen. Bij dat sportautokarakter pas het weggedrag heel mooi en ook sturen doet de kleine messcherp.
Ronduit een genoegen, dus, maar we vermoeden dat de 100-pk versie, zeker in het begin met de upgrade-stunt, wel de populairste zal zijn. Instapper Ambiente met 65-pk gaat 13.595 euro kosten en twee deuren erbij komt op € 600 bijpassen. Een Titanium-uitvoering met 80 pk komt op € 16.550 en daar zou ik zeker die € 250 bij leggen voor de 100-pk turbo. Die loopt prachtig en van zijn turboloze broertjes is dat nog maar afwachten.
Schrijf een review