Ford heeft de Focus voortdurend in de schijnwerpers kunnen zetten. Eerst vanwege de nieuwe generatie Ecoboostmotoren en zijn uitgebreide pakket veiligheidssystemen, daarna was het de Wagon die aan de showroom werd toegevoegd. Inmiddels staat ook de snelle ST bij de dealer en nu is het de beurt aan de Focus ECOnetic 1.6 TDCi Technology.
Uniek NOx-filter
Nee, een Focus met 1.6 TDCi dieselmotor is an sich niet nieuw, maar de Duitsers hadden nog een extra zuinige versie beloofd en komen die belofte nu na. De 1.6 TDCi ECOnetic Technology is in vergelijking met de andere dieselvarianten nog zuiniger ingesteld; Ford heeft de wagenbodem gladder gemaakt, de rijhoogte ietsje verlaagd, het koelsysteem aangepast en de injectie verbeterd. De nieuwe generatie Focus was al uitgerust met start/stop-techniek, evenals een systeem dat remenergie regenereert en een grille waarvan de lamellen alleen open gaan als dat nodig is en dat heeft deze ECOnetic-versie dus ook er op zitten. Een speciale vermelding verdient het lean-NOx filter dat exclusief op de Focus ECOnetic is gemonteerd. Daardoor is de zuinigheidskampioen niet alleen bescheiden in CO2-uitstoot (88 gram) maar ook in stikstofoxiden (NOx). Er komen immers verschillende vervuilende stoffen uit de uitlaat van een verbrandingsmotor. Mogelijk voldoet de Focus ECOnetic door deze toevoeging ook aan de Euro6-norm die in 2014 voor nieuwe modellen van kracht wordt, maar dat is nog niet bekend.
Soepel en stil
Door alle nieuwe varianten die zijn geïntroduceerd hebben we reeds flink wat kilometers met de nieuwe generatie Focus kunnen maken. Een testrit in de Focus ECOnetic leert…dat het nog steeds een strak rijdende en uitnodigend sturende Focus is. De 1.6 TDCi dieselmotor is vroeg bij de les, mooi stil en reageert vrijwel zonder vertraging op het gaspedaal. Motoren met een kleinere cilinderinhoud en een turbo moeten altijd even een hap lucht nemen en Ford heeft dat aardig onder de knie. We geloven graag dat de techneuten dat met software zo kunnen aanpassen (lees: versterken) maar dat zou ongetwijfeld een negatieve invloed hebben op het brandstofverbruik. Met 105 pk en 270 Nm zit de Focus ECOnetic Technology trouwens mooi tussen de ‘instapper’ met 95 pk en de meest krachtige variant (115 pk) in. Zeker gezien alléén de bijtelling op de ECOnetic-versie 14% bedraagt zien we geen reden om een van de andere twee uit te pikken. In aanschafprijs maakt dat ook nauwelijks iets uit.
Een paar compromissen
Wel zou je je tot een van de andere uitvoeringen (of de 2.0 TDCi) moeten wenden als er een aanhanger in het spel is een maximaal trekvermogen van 300 kg is natuurlijk enigszins behelpen. Zijn grootste dieselconcurrent Renault Megane dCi 110 – met dezelfde bescheiden CO2-uitstoot – mag overigens wel een aanhanger van formaat aan de haak. Ook is de Focus ECOnetic ‘slechts’ leverbaar als Wagon en hatchback, niet als sedan en moet lichtmetaal altijd achteraf worden besteld om niet met de CO2-uitstoot in de knel te komen. Die grens van 88 gram is natuurlijk heilig om binnen de grenzen van 14% bijtelling te blijven.
ECOnetic Lease
Omdat de Focus ECOnetic als zuinige diesel vooral interessant is voor de zakelijke markt, verwacht Ford veel van de ECOnetic Lease uitvoering. Deze business line is verkrijgbaar als Trend of Titanium, waarbij navigatie, parkeersensoren en cruise control altijd standaard is. Ford prijst de Focus ECOnetic Lease vanaf 23.755 euro. De ECOnetic Lease Titanium kost 26.155 euro en is dan voorzien van automatisch geregelde airco, elektrische voorruitverwarming, elektrische ramen rondom, een regen- en lichtsensor, hill start assist, een startknop en extra sfeerverlichting. Da’s niet echt afzien voor 128 euro bijtelling per maand. Het Driving Assistant Pack met alle veiligheidsverhogende toeters en bellen zoals Active City Stop, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent en dodehoekdetectie staat voor 1100 euro op de optielijst. Ohja, neem er in ieder geval altijd een setje Door Edge Protectors bij. Die kosten 85 euro maar beschermen je portier automatisch bij het openen tegen een muur of het portier van een andere auto.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review