Als Mazda in ons land hun middenklasser tot een succes wil brengen, moet het merk goed van goeden huize komen. Meer nog dan vroeger wordt het middenklasse segment gedomineerd door zakelijk rijders, die veel kilometers maken en een degelijk product zoeken. Terecht of niet doen de Duitse merken de beste zaken en moeten Franse en Japanse merken de zeilen harder bij zetten. Helemaal nu er op diverse modellen bijtellingsvoordeel bevalt te halen, verschuift de vraag drastisch, zelfs naar modellen die normaliter weinig potten breken.
Bijtellingsrace
De vorige Mazda kon de bijtellingsrace niet bijbenen en werd in ons land zachtjes uitgezwaaid. Met de nieuwe Mazda6 staan de kaarten er heel anders voor en valt de tweeliter benzine met 145 pk in de 20% bijtellingscategorie. Volgend jaar is het alleen de sedan met 2.2 liter diesel die op die status kan rekenen. De importeur trekt daarom een eindejaarssprint om nog zoveel mogelijk Mazda6 Sportbreak's de weg op te krijgen. Nederland is mede vanwege de bijtellingsrace het eerste land waar de nieuwe Mazda6 zo snel in de verkoop is gegaan. Slimme zet!
Om maar met de deur in huis te vallen: we rijden in deze test met de Sportbreak 2.0 SkyActiv-G in de 165 pk uitvoering met 25% bijtelling, met het uitrustingsniveau GT-M. Die auto is de uitgelezen kans om de nieuwe middenklasser met al z'n snufjes te kunnen beoordelen. Die GT-M uitvoering is beladen met het complete boekje aan luxe en staat op 19 inch wielen, de Sportbreak is zo helemaal in vorm. Dankzij Mazda nieuwe designfilosie hadden de ontwerpers al een hele vlot ogende stationwagon gepresenteerd, waarbij de blauwe lakkleur modern en dynamisch op ons overkomt. We weten alleen niet wat we van de golvende chroomstrip op de achterklep moeten vinden; een Japans trekje dat we niet kunnen plaatsen, maar verder mag Mazda wat ons betreft apetrots zijn op het resultaat van de nieuwe 'Zes'.
Herkenbaar interieur
Minder verrassend maar daardoor niet minder geslaagd is het interieur. We zien een strak en verzorgd dashboard waarbij veel elementen zijn gedeeld met de CX-5 en solide afwerking met een fijne weerstand in de draaiknoppen en toetsen samengaan. Ook weer van de partij is het navigatiesysteem met software van TomTom, dat snel en nauwkeurig werkt en bovendien doodeenvoudig te bedienen via het touchscreen. Het is ook mogelijk om de spraaksturing te gebruiken of de HMI Commander-knop tussen de voorstoelen ter hand te nemen, maar het aanraakscherm bleef onze favoriet. Tot de luxe van de GT-M uitvoering behoort ook het krachtig klinkende BOSE audiosysteem dat het beste tot zijn recht komt met iets meer geluid naar de achterste speakers. Gelukkig kun je dat instellen. Ook niet te missen zijn de met wit-beige beklede lederen stoelen. Ze zitten prima maar zouden voor langere mensen nog een groter zitvlak met meer zijdelingse steun kunnen bieden. Bovendien kan de passagier de zetel niet kantelen of in hoogte verstellen. Als je twee uurtjes écht lekker wilt zitten, zou dat toch wel fijn zijn. Daarentegen hebben we achterin helemaal niets te klagen; hoofd- en beenruimte zijn voldoende. De Mazda6 sedan die volgens jaar arriveert heeft een iets grotere wielbasis en kan er dan nog een schep bovenop doen. Tot slot nog een algemeen puntje van kritiek: de deurvakken bieden niet meer ruimte dan aan een flesje drinken en da's toch wel karig.
Soepele toerenmotor
De 2.0 SkyActiv-G benzinemotor is helemaal nieuw ontwikkeld en debuteerde eerder dit jaar in de CX-5. Dankzij de opvallend hoge compressieverhouding perst de tweeliter er zonder problemen 165 pk uit. Zijn soepele karakter en welwillendheid valt wederom te prijzen, maar Mazda's hoogstandje moet wel op toeren gehouden worden als je die kracht uit de papieren ook daadwerkelijk wil voelen. Doe je dat niet, dan is er ook niets aan de hand en rijdt je soepel met de meute mee, zonder spektakel en een verbruik lager dan zeven liter. En dat met een lel van een middenklasser die dankzij de op efficientie gerichte SkyActiv-filosofie slechts 1295 kg weegt. Toch wat vaker haast en hou je van makkelijk opschieten? Neem dan de 192 pk sterke 2.5 liter variant uit de SkyActiv-reeks, alleen verkrijgbaar als GT-M met automatische transmissie. Schrik niet van de cilinderinhoud, het verbruik van deze topmotorisering ligt nauwelijks hoger. Doen ze goed, die Japanners!
Nieuw in de huize Mazda en exclusief op deze krachtbron in alléén de Mazda6 is het i-Eloop systeem dat remenergie opslaat en later ter beschikking stelt om de motor (en dynamo) minder te belasten. Hoewel de techniek in de basis ook al door andere merken wordt toegepast pakt Mazda het, net als bij het i-stop start/stop systeem net even anders aan. De remenergie die vrijkomt wordt opgeslagen in een condensator, omdat deze snel energie kan uitleveren en opslaan. Onderweg merk je daar niets van behalve dat de Mazda6 iets sterker op de motor afremt dan we gewend zijn. Het i-ELOOP systeem zorgt voor een kleine brandstofbesparing waardoor de 165 pk's in de tweeliter vrijwel net zo zuinig zijn als de 145 pk-variant. Het is echt grammenwerk dat tot het eind van dit jaar in het voordeel van die laatste spreekt, als je tenminste met fiscale bijtelling te maken hebt. Diesels volgen trouwens begin 2013; die 2.2 SkyActiv-D motoren met 150 of 175 pk komen in de sedan in aanmerking voor 20% bijtelling en zijn ook te koppelen aan een zestrapsautomaat.
Strak op de wielen, 19 inch goed te doen
Ondanks zijn iets sportiever beoogde karakter is de Mazda6 GT-M niet uitgerust met een sportonderstel. Dat hoeft wat ons betrekt ook niet want de boel staat al vrij straf afgeveerd. Goed nieuws is dat de 19 inch wielen zich hierbij niet nadrukkelijk (lees: voelbaar) laten gelden. Dat valt reuze mee. Sturen doet de Zes heel gemoedelijk: niet te licht, vrij direct maar niet heel scherp. In de middenstand reageert de installatie echter wel wat nerveus en moeten we op de snelweg toch af en toe een tikje corrigeren. Wel heel prettig is de aanwezigheid van dodehoekdetectie en meedraaiende xenonlampen want een paar extra ogen is immers nooit weg. De automatische rijstrookhulp (Lane Departure Warning) hebben we nauwelijks gebruikt, maar werkt ook naar behoren. Mazda's nieuwe adaptieve cruise control hebben we niet kunnen uitproberen, die veiligheidsaccessoire is voorbehouden aan de GT-M met 2.5 liter SkyActiv-G.
Zoals verwacht zijn niet alle genoemde 'snuisterijen' standaard op elke uitvoering. De GT-M zoals hij hier staat kost 36.490 euro maar de voor leaserijders interessante 2.0 145 pk TS+ met Business Pack komt met een prijs van 30.990 euro evenmin zonder bi-xenon verlichting, LED-dagrijverlichting, grootlichtassistent, bochtenverlichting, lane departure warning, dodehoekdetectie, parkeersensoren rondom, stoelverwarming, een noodremsysteem tot 30 km/u voor in de stad en het Mazda/TomTom-navigatiesysteem met bluetooth. Anders nog iets?
Schrijf een review