Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power

Sinds jaar en dag is de Fiat Panda in allerlei smaken verkrijgbaar. In navolging van zijn voorgangers levert Fiat binnenkort ook weer een stoere Panda 4x4 en een Panda Natura Power op aardgas. Nieuw in de boekjes is de tweewielaangedreven Panda Trekking die het moet hebben van zijn robuuste looks. Reden genoeg om het nieuwe trio aan de tand te voelen.

In de tijd dat Fiat de Panda 4x4 voor het eerst introduceerde (1983) had nog niemand het idee opgevat om een kleine auto geschikt te maken voor het onverhard. Toch was er in (heuvelige) landen met warme zomers en koude winters de behoefte naar betaalbaar vervoer om onder de meeste omstandigheden krappe onverharde weggetjes te kunnen overwinnen. Je hoeft slechts naar Italië te rijden om er binnen een mum van tijd eentje te spotten.

Stoer doen: 4x4
Fiat houdt de traditie in ere en levert ook de nieuwe Panda als 4x4. Net als zijn voorgangers staat de Panda 4x4 iets hoger op zijn wielen en zien we robuuste bumpers met bodembeplating, zwarte dakrails en extra kunststof op de flanken. We kunnen niet anders zeggen dat het resultaat zowel functioneel als modieus is. De kleine 'Toscana' groene boswachter ziet er ook stoer uit en omdat hij breder is dan de tweede generatie staat hij nog steviger in zijn schoenen. Een beetje zelfverzekerheid kan geen kwaad als je op avontuur gaat, toch?

Meer nog dan zijn voorganger kan de nieuwe Panda 4x4 met 15 centimeter grondspeling en die bumpers grotere in- en uitloophoeken aan van 20 en 36 graden. Om genoeg trekkracht voor handen te hebben monteert Fiat de 875cc TwinAir tweecilinder met turbo, waarbij geen vijf- maar een zesversnellingsbak met korte ‘1’ voor de overbrenging zorgt. Een gouden greep; de tweepitter neemt steile hellingen met gemak en laat de (hier niet leverbare) dieselversie achter zich. Bovendien zorgt het grotere aantal verzetten ervoor dat de motorsouplesse in de dagelijkse ritten op het asfalt nog groter is. De verschillen zijn niet van wereldniveau, maar toch wel merkbaar. Omdat de TwinAir gemakkelijk uit de voeten kan hoef je ‘m minder op zijn staart te trappen, trilt hij nauwelijks en zal hij misschien nog wel in de praktijk zuiniger zijn.

Heeft de hogere en robuustere bouw van de Panda nog invloed op de rij-eigenschappen? Nauwelijks, en dat is een compliment waard. Waar de vorige Panda 4x4 nog wel voelbaar wilde overhellen blijft de nieuwe strakker in het gareel. Aan grip is geen gebrek en in de bocht blijft hij (veilig) onderstuurd. Opvallend is ook dat de besturing een tikkie zwaarder is dan de andere Panda-modellen. Hadden ze dat allemaal maar! Waarschijnlijk een kwestie van 15 inch wielen bestellen.

De bijrijder zal waarschijnlijk al eerder aangeven of het wat rustig mag, want die zit namelijk vrij hoog en dat is voor de langere medemens niet zo prettig. De bestuurdersstoel is wel in hoogte verstelbaar. Voor het interieur doet de Panda 4x4 er op een specifieke kleurstelling van het dashboard en de bekleding niet onder voor zijn tweewielaangedreven broertjes, of het moet een extra vakje aan de console van de versnellingspook zijn, die overigens niet heel functioneel is.

Stoer lijken: Trekking
Maar eerlijk is eerlijk, een stadsauto met vierwielaandrijving, rijmt dat wel in ons vlakke landje? Fiat weet ook wel dat de markt voor een Panda 4x4 vrij klein is, maar ze kunnen ‘m als enige automerk wel bedienen. Voor wie wel de looks op prijs stelt en niet wil bijbetalen voor vierwielaandrijving is de Panda Trekking in het leven geroepen. Die naam hebben we al een keer op de Qubo terug gezien en representeert lekker veel bluf, zoals je dat ook ziet bij (compacte) SUV’s met voorwielaandrijving. De Panda Trekking - desgewenst in knaloranje - is voor het oog vrijwel identiek aan de 4x4; met een ander kleurtje voor het lichtmetaal en het uitgegumde ‘4x4’ op de flanken heb je het wel gehad. In ruil daarvoor hebben de techneuten zich gebogen over Traction+, een tractiecontrolesysteem dat met een druk op de knop iets meer slip toe laat op een modderpaadje, een grindweg of besneeuwd asfalt. Het effect doet ons denken aan het TTC-systeem uit de Abarth 500; in beide gevallen zorg je ervoor dat niet het complete vermogen wordt afgeknepen als de wielen grip verliezen. Helemáál niet weg kunnen rijden is immers ook niet de bedoeling. De Panda 4x4 heeft met vierwielaandrijving en een elektronisch sperdifferentieel uiteraard wel het laatste woord.

Groen doen: Natural Power
De Panda Trekking is verkrijgbaar met de zelfde TwinAir 85 turbomotor uit de gewone Panda’s en de 4x4. Bijzonder is de keuze van de importeur om de Trekking ook met een aardgasmotor te leveren. De Panda Natural Power doet opnieuw zijn intrede in het gamma en is als eerste Fiat voorzien van een aangepaste TwinAir motor met nu 80 pk; voorheen was dat een ongeblazen eenpuntviertje. Dankzij de iets hoger geplaatste carrosserie (volgens het recept van de 4x4) had Fiat genoeg ruimte om twee aardgastanks van samen 11 kilo te monteren, naast de conventionele brandstoftank van 35 liter. Onze rij-ervaring is kort maar krachtig: je merkt niet dat je op aardgas rijdt en ook hier breekt de verhoogde carrosserie niet meer op in bochten. Ook stuurt hij als Trekking iets zwaarder dan de rest. Helemaal goed! Een heel klein minpuntje: een Panda op aardgas mist start/stop-techniek. Geen ramp, maar zou het plaatje wel compleet maken. Al was het voor de verbruikscijfers en CO2-uitstoot.

Waarom je aardgas zou moeten tanken? Het is een relatief milieuvriendelijke brandstof, is eventueel thuis te tanken en kost 95 cent per kilo aan één van de ruim 100 stations die ons land inmiddels telt. Die prijs is iets duurder dan LPG maar daar staat tegenover dat je op een kilo aardgas verder komt dan een liter LPG. Twee volle tanks aardgas (CNG) zijn goed voor 340 km. Nieuwsgierig als we zijn konden we ook nog even achter het stuur kruipen van de Panda EasyPower op LPG. Deze variant heeft nog de vertrouwde 1.2 liter viercilinder met 69 pk onder de kap maar moet beduidend harder werken. Mede vanwege de CO2-uitstoot van deze variant heeft de importeur besloten alleen de Panda Natural Power in de showroom te zetten. Die kan met slechts 86 gram CO2/km en alle belastingvoordelen heel goed de show stelen.

Kiezen
Is een Panda Natural Power – al dan niet als Trekking – voor iedereen aan te raden? Dat ligt er aan. De overheid heeft namelijk besloten om aardgasauto’s voor de wegenbelasting weer in te schalen bij de LPG G3-auto’s. En dat betekent dat je vanaf 2014 – wanneer de wegenbelasting weer terugkeert – hogere vasten lasten hebt dan een Panda TwinAir op benzine. Het hangt van je jaarkilometrage en/of milieubewustzijn af of een Panda Natural Power ten opzichte van een toch al zuinige Panda TwinAir loont. Los daarvan is er natuurlijk nog de aanschaf: een Panda TwinAir CNG is er als Easy vanaf 13.790 euro, de benzinevariant kost 11.290 euro. Stoer rijden op aardgas kan vanaf 15.490 euro, terwijl de Trekking op benzine nauwelijks minder kost; 14.690 euro. Wie het stoere neusje van de zalm op het oog heeft komt bij de Panda 4x4 uit op 17.490 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
sinds dec 2114 eigenaar van panda cross nu 9000 km mee gereden incl retour oostenrijk.geweldige auto ,we willen nooit meer iets anders.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

alles

Minpunten

geen
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Bij de Panda heb je nog het gevoel dat ze als consument serieus wordt genomen. Je wordt niet per definitie afgescheept met ramsj-kwaliteit zoals bij de Aygo en consorten (sla de eigenarenreviews er maar op na).

Het bakje oogt leuk, maar het prijskaartje ter hoogte van 2 Panda's is fors. Jammer dat je dan veroordeeld bent tot een 2 cylinder motor. Je zou voor deze prijs minimaal een vier cyl. verwachten. Hopelijk hebben ze de bak ook wat korter gemaakt, want die was bij de oude Panda echt te lang. Het meer vermogen (+34%) houdt gelijke tred met het meergewicht (+30). Gezien de kg/pk-verhouding ga maar uit van een acceleratie van 13 sec ipv 12 sec. Dus verwacht geen snelle auto.

Een goede zaak is echter de koppeltoename van 102 naar 145 nm bij een lager toerental (1900 ipv 2500). Dit was hard nodig want onder de 2500 tpm gebeurde er niets. Even snel de voorrangsweg op gaan was er bij de oude Panda niet bij.

De Panda is een goed product; het is alleen jammer dat je het prijskaartje van 2 Panda's moet uitgeven voor normale prestaties.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Verbeterd koppel
- Interieur kwaliteit beter dan de concurrentie
- Leuk uiterlijk
- Hogere fun factor

Minpunten

- Prestatie onderin <2500 tpm op normaal niveau??
- 2 cyclinder motor
- Hoge prijs
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Eigen ervaring slechts op de NL wegen. Maar de ervaringen met deze auto zijn prima. Zijn van plan om er zelfs mee naar Kroatie te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Ons 2e auto fiat panda 1.1 active eind 2007 (77.800 km) Welkom op mijn verslag van de Fiat.. Lees volledige review.
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Historie: Wat is de reden van de aankoop fiat panda 1.1 actieve eind 2007. Na 7 volle jaren in bezit van mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
In 2003 mijn eerste Fiat Panda gekocht. Deze was destijds al 4 jaar oud. Nu moet ik afscheid van het auto tje gaan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
In 2005 de eerste gele Panda Emotion gekocht. 5 jaar met plezier gereden. Benzineverbruik rond de 1 : 15,5. In 2010 een nieuwe rode.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
In 2009 heb mijn 1e Panda aangeschaft deze was toen 15 maanden oud. Binnenkort krijg min geheel nieuwe Panda en hoop daar net.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
zie minpunten,daar maak ik me wel zorgen over heb altijd vw gereden vele probleemloze km wilde een keer wat anders hoop er nog een hoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Prettig wagentje,het was een verrassing hoe deze aankoop uit zou pakken.Wij gezin met 2 kinderen zijn er tevreden over,het enige waar we in het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Ik Heb nu 4 jaar in mijn 1,2 emotion gereden met veel plezier, het was onze eerste nieuwe auto en we heben er geen dag.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
ik heb hem net, dus nog niet zoveel rij-ervaring. wat mij wel stoort is de binnenspiegel. omdat je zo hoog zit kijk je er precies.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
zeker gelet op z'n prijs een leuke handzame auto, was nooit zo'n fiat fan maar ben met deze panda toch wel erg gelukkig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
KLACHT M.B.T. WATER OVER DE DIENAMO , BIJ VEEL WATER OP DE WEGEN WAARDOOR DE MOTOR afremd . EN ER GEVAARLIJKE SITUATIE,s ONTSTAAN. IS.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Wij hebben onze Panda 1.2 Edizione Cool vanaf juni 2010. Er zit inmiddels 6300 km. op. In het begin hebben we met een fietsendrager.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Leuke degelijke stadswagen met hoge zit. Helaas niet meer met automatische versnelling (duologic) verkrijgbaar... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Ik heb een fiat panda sempre besteld,hij komt in oktober. ik ben heel erg benieuwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Ik ben sinds begin mei in bezit van de Panda Edizione cool (2500 km gereden). Fijne, redelijk snelle auto, korte draaicirkel. Goed weggedrag.Goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Ik heb sinds 05-06-2010 deze auto aangeschaft (3 jaar oud) reed hiervoor een 'dikke bak' maar deze doet er zeker niet voor onder. Lekker korte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
prettig rijdende auto fabelachtige wegligging snel.. Lees volledige review.
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Sinds een maand rij ik nu de panda edizone cool. Ik kwam uit een peugeot 106, dus het was even wennen. De stuggere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Mijn Panda Cross is nu ruim drie jaar. Het is een fantastische terreinwagen, die vooral in ruig en drassig terrein geen problemen heeft. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
ik rijd al enkele jaren panda ben begonnen met een active en rijdt nu alweer mijn tweede edizione ben super tevreden en heb nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
In nhet wit besteld en met een aantal opties, waaronder 16"Borbets met erg lage bandjes. Hierdoor nog stugger en soms wat gerammel aan de achteras.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Rijd mijn vanillegele panda sinds jan 2004, en na aanvankelijk wat electronische probleempjesen een trillende koppeling ( beiden onder garantie verholpen) ben ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Pittig autotje. Kleine krachtpatser. Aan details gedacht. We hebben ook goed advies gehad van de Fiat verkoper (Geert) Koops/ Fivam Utrecht, nam alle tijd.Aflevering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
grappig dat veel mensen verwachten een mercedes te kopen voor zo weinig geld en dan de prestaties tegen vinden vallen.. misschien is voor sommige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Rij nu 4 maanden de Panda Perlina en ben er helemaal blij mee. Hiervoor had ik al een zwarte Panda maar dan zonder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
leuke auto en is zijn klasse erg rijk uitgerust. Voor hetzelfde geld koop je geen vergelijkbare auto van een ander merk (VW/peugeot/citroen e.d.)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Heb de 100 hp gekocht, omdat ik een kleine auto wilde hebben met een pittige motor. Je kunt met deze auto redelijk relaxt en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Panda dynamic heeft met lm velgen andere bandenmaat dan bij Dynamic staat aangegeven. Leuk als tweede auto, rijdt lekker, redelijk ruim t.o.v. andere in deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoer doen, stoer lijken en groen zijn met de Panda 4x4, Trekking en Natural Power
Sinds 3 weken in het bezit van een Fiat Panda Edizione 1.2 uit 2008. En voor iemand die 20 jaar motor gereden heeft door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5