Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter

Technisch hoogstandjes op de nieuwe Renault Clio, zoals een echt lekker draaiende driecilinder benzinemotor.

De nieuwe Renault Clio was zeker een van de belangrijkste nieuwtjes op de ‘Mondial’. Het is de eerste Renault die tot stand kwam onder supervisie van Renaults nieuwe designchef, de Nederlander Laurens van den Acker en hij is er, althans voorlopig, alléén als vijfdeurs hatchback – maar een stationcar zit al in de pijplijn.

Renault liet de pers al met de nieuwe Clio rijden, terwijl de Parijse autosalon waar die werd gelanceerd nog in volle gang was. Dat rijden geschiedde in Toscane, een gebied waar op strakke Autostrada’s en vrolijk kronkelende bergweggetjes de eigenschappen van een auto intens aan de tand kunnen worden gevoeld. En de nieuwe Clio doorstond de vuurproef met verve.

Bij de introductie waren beide motoren aanwezig die in eerste instantie de enige keuze voor de nieuweling vormen: een verrassende driecilinder benzine, een primeur voor Renault, met een inhoud van 898 cc en 90 pk, naast een meer vertrouwde 1.5 liter viercilinder diesel van eveneens 90 pk. Beide motoren zijn voorzien van een Stop&Start-systeem, hebben bij ons een bijtelling van 14% en zijn voor particulieren vrijgesteld van BPM en MRB.

Downsizing ook hier
Met de nieuwe driecilinder, die ontstaan is door van een bestaande vierpitter één cilinder ‘af te zagen’, volgt Renault de huidige trend van ‘downsizing’. Nu hebben driecilinders geen bijster goede reputatie waar het gaat om souplesse, trillingen en herrie, maar Ford heeft onlangs met zijn EcoBoost al bewezen dat het ook héél anders kan. Daar halen ze 125 pk uit een inhoud van net geen liter, Renault laat, ook dankzij uitgekiende turbotechniek, uit nog geen 900 cc een ook zeer verdienstelijk 90 pk persen. Het maximumkoppel bedraagt 135 Nm en daarmee biedt het nieuwe motortje een verrassende souplesse. Met een zesbak was dat koppel ongetwijfeld nog beter uit te buiten, maar zo’n stukje techniek was kennelijk te duur.

Redelijk verrukt
De verrassende rust en trillingsvrijheid van de ‘Energy TCe 90’, zoals het lekkere stukje techniek voluit heet, is door de technici van Renault, net als door die van Ford, bereikt door een geraffineerd spel met contragewichten, aan krukas en vliegwiel, om de aangeboren onbalans van een driepitter te neutraliseren. Maar waar die van Ford niet echt uitmunt in zuinigheid (althans wanneer je je rijstijl niet erg aanpast) lijkt bij de Clio het officiële verbruikt van 4.3 l/100 km (en een koolzuurgasproductie van 99 g/km) wel benaderbaar. We hebben dat tijdens de introductierit helaas niet kunnen meten. Maar ook los van de zuinigheid in de praktijk zijn we redelijk verrukt van het driepittertje.

Natuurlijk is de 1.5 liter Energy dCi, met zijn koppel van 220 Nm aanzienlijk soepeler, dat is het fijne van moderne diesels. Hij is wel verbeterd ten opzichte van de bestaande dCi 90, met name op het gebied van de trekkracht, want die 220 Nm betekenen een toename van 20 Nm. Het verbruik van 3.2 liter is natuurlijk ook heel prettig en de 83 gkm uitstoot netjes ‘groen’. En net als de benzineversie is hij opmerkelijk geruisarm.

Comfort sterk punt
Dat draagt veel bij aan het comfort, dat als sinds zijn debuut in 1990 een van de sterkste punten van de Clio is. Met zijn in het segment uitzonderlijk lange wielbasis heeft hij ook een aangename stabiliteit in rechte lijn, terwijl het voorheen echt hinderlijk overheersende onderstuur behoorlijk de kop is ingedrukt. Renault heeft inmiddels ook de techniek van de elektrische stuurbekrachtiging onder de knie, die bij de eerste exemplaren van de vorige generatie Clio van 2009 ernstig te wensen overliet. 

Toch is ook het weggedrag vooral op comfort gericht, maar deinen als de eerste Clio doet de huidige absoluut niet meer. We verheugen ons op de ongetwijfeld op komst zijnde Clio Sport. Die zal nog een dimensie toevoegen aan alle uitvoeringsvarianten die Renault hier nu al biedt. Allerlei vrolijke kleurtjes en combinaties van dessins, plus glanzend zwarte inserts in dat ornament in de flanken, maken dat iedere koper zijn, of haar, Clio uiterlijk geheel kan individualiseren. Dat strekt zich nadrukkelijk tot het interieur, waar het team van Van den Acker zich echt uit heeft kunnen leven. En het is niet alleen vrolijk, maar ook praktisch en uitgevoerd met een opmerkelijke degelijkheid. De gebruikte materialen zijn van een niveau dat Renault voorheen de Clio niet gunde. Wel had hij op de achterbank wel ietsje ruimer mogen zijn.

Familie-neuspartij
Laurens van den Acker, die pas vorig jaar in dienst is getreden, heeft uiteraard, gezien het tijdsbestek, niet de hele nieuwe Clio kunnen ontwerpen, maar heeft naar verluidt vooral op de neuspartij een eigen stempel gedrukt, dat voortaan het familiegezicht van Renault bepaalt. De achterkant, die wat mij betreft wel een erg hoog Seat-gehalte heeft, deelt weer nadrukkelijk familietrekken met vooral de Méganes. Een absoluut minpunt vind ik het wegwerken van de achterportierkrukken in de raamlijst, zoals dat ooit wel leuk was bij de Volvo 380, maar een minpunt bij de verder zo fraaie Alfa 156 en zéker bij de Seats.

De Clio is nu al in ons land te bestellen en wordt vanaf 25 oktober geleverd. Begin volgend jaar krijgen de twee huidige motoren gezelschap van een 1.2 liter viercilinder, die gekoppeld kan worden aan, weer een primeur voor Renault, een dubbelkoppelingsautomaat die EDC (Efficient Dual Clutch) heet en later ook in combinatie met de huidige 90-pk diesel wordt geleverd.

Uitgebalanceerd
De nieuwe Clio is een mooi uitgebalanceerd geheel geworden, waarmee je moeiteloos ook behoorlijk lange ritten kunt maken, terwijl zijn wenbaarheid en afmetingen hem ook zeer geschikt maken voor stadswerk. De praktische bagageruimte maakt hem ook geknipt voor reizen én boodschappen doen. Wat (elektronische) snufjes betreft is hij helemaal up-to-date, met de op TomTom gebaseerde navigatieapparatuur (met wel een zeer irritant Nederlands stemmetje) en een touchscreen dat onder de naam R-Link door Renault in al zijn modellen beschikbaar zal worden gesteld. Het is, zeg maar, een geïntegreerde smartphone.

Het zijn leuke technische hoogstandjes, maar het allerknapste van de Clio-techneuten is toch echt het feit dat ze hem honderd kilo lichter hebben gemaakt. Bij een auto van nog geen ton een hoogst opmerkelijke prestatie. En dat alles vanaf 13.990 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (26)

Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Bijna een half jaar in bezit en 9.000 km verder.
Hij rijd lekker soepel, bij het achteruit rijden helpen piepjes de afstand. Niet helemaal optimaal want soms blijk ik er nog wel een eindje vanaf te zitten. Maar wel prettig.
De radio heeft DAB en je kan muziek draaien vanaf een USB stick. Ik mis zelf een cd speler.
Stoelen zitten prettig.
Groot nadeel is de navigatie die erin zit. Renault Nav. Je hebt er niks aan. Kent recente adressen niet, updaten moet je eerst in je auto draaien, dan naar je pc gaan met je stickje en weer terug naar je auto. En dan blijkt de melding voor een update niet voor jou te zijn. Alles voor niks.
Geen file meldingen, file is al weg of ik sta erin en niks op de nav. Kan je kiezen voor Tomtom > doen!
Hopelijk heb je hier wat aan :-)
Prijs: actie > estate voor prijs van een clio.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Mooi!
Rijd lekker
Achteruitrij piepjes
Grote kofferbak met extra ruimte onder de laadvloer voor losse spulletjes uit het zicht

Minpunten

Navigatie is een drama!
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Wat een coole auto! Hulde aan Laurens van den Acker. Ik was meteen verkocht. De proefrit stelde evenmin teleur: een prima wegligging, uitstekend comfort en een goed presterend zuinig motortje. Het nieuwe exemplaar in de schowroom voldeed toevallig aan al onze wensen (metallic rode TCe Estate Expression Pack Interieur Noir, Exterieur chrome, Passion Noir 16", R-link). Die rijden we binnenkort.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

vormgeveving;
uitrusting;
wegligging;
bagageruimte;
verbruik;
optiemogelijkheden.

Minpunten

ruimte achterbank;
geen hoogteverst rechter voorst;
0.9 TCe heeft net genoeg power.
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Er staat nu ongeveel17.000 km op de teller, raar genoeg heb ik al twee lekke banden gehad terwijl ik alijd goed kijk waar ik rijd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Ik rij altijd renault een geweldige auto,zeer ruim ,en niets op aan te merken,zit geweldig,ik wacht op een nieuw model die half dit jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Na een PEUGEOT 206 stationcar 1400 CC nu de TCE 100, dus de 1200 CC met turbo in de Stationcar - uitvoering. Ten opzichte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Erg fijne auto. Heb ook het glazen schuifdak erbij genomen en rij zodoende veel met 'open' dak. Ik heb hem nu als leaseauto, maar als.. Lees volledige review.
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Heb 'm nu 8 maanden. Rijdt geweldig. In strenge winter geen enkel probleem. 1 op 15,8 gemiddeld. Besturingskritiek komt van testers die al decennialang Duitse.. Lees volledige review.
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
01-2010: Nu ca. 500km. Carminat TomTom (afstandsbediening even wennen) Loopt als een zonnetje. Dik tevreden... Lees volledige review.
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Wat een car, nog nooit zo'n luxe auto gehad, ruim, ruim uitgerust etc. Rijdt heerlijk!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
10.000 km in clio estate tce 100 loopt gemiddeld 1:18 en we zijn er zeer content mee. Een aan rader voor liefhebbers, ruimte en toch niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Ben enorm content van mijn karretje! Ik heb op 6 maand 13000 km en alles loopt gesmeerd. Toch twee kleine minpunten: de ruitenwissers kan je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
We hebben deze auto sinds 25-10-2008, de eerst indruk is prima,met name bochtverlichting is goed Verder veel comfort en ruimte De motor 1.2 tce is ook prime al met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Na 1,5 maand en 7000km kan ik over deze auto alleen maar zeggen dat het een prima auto is, die uitstekend rijdt. De 105pk Dieselmotor is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
ik heb de clio etate dynamique tce gekocht en alle opteis er bij en ben zeer tevreden met mijn keus. de clio rijd lekker stil en.. Lees volledige review.
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
na 7000km een eerste commentaar zeer fijne auto, met mijn lengte van 1,92mtr veel ruimte voorin, gezien de klasse van de auto blijft er achterin ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Ben na bijna 10000 zeer tevreden over deze auto. Kan me inderdaad ook niet vinden in het commentaar op de besturing. Met een klein gezin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Wat een heerlijke en rustige auto. Lekker grote tank dus ruim 1000km zonder te stoppen! Alleen de stoelen iets te klein en wat weinig zijdelingse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
mijn dochter heeft een clio estate gekocht,ik heb men espace.maar ik rij nog liever met de clio etate naar men werk.hij is zalig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
De Clio Estate heeft een goede wegligging, acceleratie prima en is heel compleet. De auto heeft een mooie vorm, een hel sportieve uitstraling en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Goed rijgedrag en fijne stuurbekrachtiging. Mooie dubbele laadvloer. Een genot om in te rijden en genoeg laadruimte!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Prettige auto, die het hele gezin vrij intensief gebruikt. Kan snel zijn, maar ook zuinig. Uiterlijk van de achterkant iets rommelig, maar over het geheel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Waar zijn de klachten van testers over de besturing op gebaseerd? De auto blijkt prima te rijden en te sturen. Waarom is er toch zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Clio estate gekocht met de 1.2 turbomotor.Alle pakketten erop genomen en is helemaal compleet. Prima auto, heerlijk comfortabel en genoeg ruimte. Lees negatieve dingen over de besturing.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio: helemaal nieuw, stuk lichter
Prima auto, voldoet aan de verwachtingen. wij rijden in de 1.6 met 110 pk. Hiervoor reden wij in de Peugeot 207 1.6 met 120.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5