Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg

De Hyundai i30 familie is niet compleet zonder Wagon. In navolging van neef Kia Cee'd SW hebben we die ook getest.

Slechts enkele maanden na het debuut van de Hyundai I30 Hatchback staat de Wagon al bij de dealer. De station is niet alleen langer, lager en ruimer dan zijn voorganger, maar ook nog eens stukken fraaier gestileerd door de Europese designtak van de Koreanen. Kortom, een logisch vervolg op de ‘Europese’ i30 hatchback.

Hyundai kan het niet vaak genoeg benadrukken dat de i30 voor en door Europeanen is ontwikkeld. Het merklogo is het enige wat aan thuisland Korea doet denken, de auto is in Duitsland getekend en wordt in Tsjechië gebouwd. Op en top Europees dus. Goed, dat weten we nu wel. Hoe vertaalt zich dat in de (bouw)kwaliteit en het design? Dat laatste is weliswaar een subjectief begrip, maar feit is dat de i30 Wagon gewoon prettig op het netvlies ligt. Een keurige auto. Niets mis mee wat ons betreft.

Grotere overhang
De i30 Wagon is een paar centimeter hoger en 18.5 centimeter langer dan de hatchback. De wielbasis is echter gelijk. Dat betekent dat die extra lengte vooral moet worden gezocht in een grotere overhang achter. Dat blijkt, want de bagageruimte is met 528 liter fors groter (bijna 30 procent) dan die van de hatchback. Mocht dat nog niet voldoende zijn, dan kan de achterbank worden neergeklapt en groeit het laadvolume naar 1.642 liter.

De i30 Wagon is het volle neefje van de Kia Cee’d SportsWagon. Beide auto’s zijn technisch volledig identiek, maar er zit wel degelijk verschil in uitrusting. Zo heeft de Kia standaard de beschikking over een bagagefixeersysteem met rails, fixeerarm en gordels. Deze voorziening schittert in de i30 Wagon door afwezigheid. Een afdekzeil, dat het zicht op de lading wegneemt, en een 12-Volt aansluiting in de kofferbak (kan soms ook handig zijn) zijn dan weer wel van de partij.

Twee motoren
Hyundai stelt vanuit de fabriek een heel arsenaal aan motoren beschikbaar voor de i30 Wagon. De Nederlandse importeur heeft echter aan de hand van prestaties en CO2-uitstoot gekozen om uitsluitend de twee 1.6 motoren te gaan voeren in ons land. Vergelijkbaar met de i30 hatchback. Het betreft een 1.6 GDI benzine met 135 pk of een 128 pk sterke 1.6 CRDi-diesel. We reden de benzineversie met directe inspuiting. De motor was in ons geval gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en zet keurige prestaties neer. Een turbo, zoals tegenwoordig te doen gebruikelijk, wordt absoluut niet als een gemis ervaren. De motor pakt prima op, ook bij lage toerentallen, als ware het een geblazen krachtbron. Schakellui is rijden is dan ook geen enkel probleem. De motor is verder keurig stil. Ook de handgeschakelde zesbak kan ons wel bekoren. Met het standaard aanwezige stop-/startsysteem hadden we de eerste paar stop-starts enige moeite, de motor zwengelde niet direct aan, maar dat euvel kwam later niet meer terug. De reden daarvan is ons nog altijd onduidelijk.

Flex Steer
Ook al lijkt de i30 Wagon in eerste instantie misschien wat sportief te zijn afgesteld, bij het nemen van een drempel of andere obstakels/oneffenheden in het wegdek komt zijn ware (comfortabele) aard naar boven. Hyundai heeft voor de onderstelafstemming een mooie mix gevonden tussen sportief en comfortabel. De besturing is een ander verhaal. Vanaf de i-Motion uitvoering is Flex Steer standaard en kan gekozen worden tussen Normal, Comfort en Sport. Alleen in de Sport modus geeft de besturing de nodige feedback, in beide andere modi is de bekrachtiging aan de wollige kant. Niet fijn.

Hyundai geeft voor de i30 Wagon een gemiddeld verbruik op van 5.8 l/100 km wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 130 g/km. Daarmee komt de ruime station in ieder geval dit jaar nog in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De 1.6 CRDi-diesel daarentegen is met een verbruik van 4.2 l/100 km en 110 g/km CO2 nog tot en met 2014 verzekerd van 20 procent bijtelling. Let wel, dit geldt voor de versies met handbak. Automaat rijden kan ook, maar is een stukje duurder. En niet alleen in de bijtelling, ook het praktijkverbruik en de aanschaf valt stukken hoger uit.

Met een vanafprijs van 19.795 euro is de i30 Wagon exact 1.500 euro duurder dan de hatchback. Deze i-Drive versie zal echter weinig aftrek vinden, want een airco (meerprijs 1.000 euro) ontbreekt. De logische keuze is de i30 Wagon i-Motion vanaf 21.795 euro. Voor de zakelijke berijder is er de aantrekkelijke Business Edition die 22.795 euro moet opbrengen. Dieselen kan vanaf 22.795 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Geniale all-rounder: een Megane RS met de praktische voordelen van een Golf GTi.

Vrijwel geen echte minpunten te bemerken op deze wagen en wat mij betreft uit het niets naar beste in klasse in het hot hatch segment. Vlotte prestaties die vooral toegespitst zijn op plezierig rijgedrag. Verwacht geen acceleraties à la Type R, maar deze wagen biedt bakken rijplezier zowel bij dagelijks gebruik, op de B wegen als op circuit.

Het interieur is vooral praktisch zonder veel meer, maar is wel degelijk en met zachte plastics waar het hoort. Onvergelijkbaar met Hyundai's van 6 - 7 jaar geleden. Aan de buitenkant zijn de aanpassing eerder bescheiden dan schreeuwerig, maar het verschil met een 'gewone' i30 is zeker merkbaar. Kortom, een hot hatch waarmee je nog op een nieuwjaarsreceptie van het werk mee durft te verschijnen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Prijs
- Rijsensaties (stuur, schakelling,...)
- Uitlaatgeluid
- Geniale all-rounder
- 5 jaar garantie zonder km-beperking

Minpunten

- Interieur mocht wat frivoler
- verbruik loopt snel op
- Vering in N-mode praktisch onbruikbaar op Belgische wegen
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Zeer goede auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
een goede auto voor zijn geld,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Ik heb deze auto 2de hands gekocht met 16000 km op de teller. Heb binnen een jaar problemen met de stuurkolom, daar zit speling op... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
bij 120-130 meer lawaai dan H200,geen auto voor een aanhanger of caravan,slechte koppeling. nieuwe banden bij 1500 km geweldig in de kou gezet door importeur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
verder rijdt oke ingebouwde navigatie hapert wel eens. motor weet niet of lang mee gaat ik vidt het blijft een hyundai is niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Ik rijdt nu 23 maand en 36000km met 1.6 crdi en heb al heel wat problemen gekend,linker voorportier gaat zomaar op slot,navigatie valt weg bij.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Net een paar dagen in bezit van een style. Netjes en zeer degelijk, absoluut een goed prijs/kwaliteit verhouding. Op deze manier komt Hyundai snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Prima auto de I30 CWI. Heb de auto nu een jaar en rijd als een zonnetje. Geen problemen of iets anders gehad. betrouwbare auto zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Ik heb hem nu 13 maanden, ruim 72000 km, uiteraard een diesel, minpunt is de ingebouwde navigatie ( bij mij Destinator 8) inmiddels moet voor.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Heb hem nu 1,5 jaar dikke prima uitveoring 1.6 hp diesel Style uitvoering, heb alleen vanaf nieuw ruzie met de zit, ik kom uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
12500 km geen problemen alleen navigatie niet ok,is nu eerst niet aangesloten is nieuwe besteld maar wacht al 5 weken,heb gelezen dat hier meer klachten.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Nieuw gekocht in sept. 2009. Auto rijd goed, mooi, ruimte enz. Nadeel is het verbruik, een kleine 1 op 12... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
ik rijd vanaf februarie 2009 een dynamic i30 cw , veel herrie vanaf 90 km/u groot verbruik 1: 11 gemidd . erg slecht multimedia display.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
ik sluit mij aan bij Johannes. Ook al heel veel problemen gehad met het starten van de wagen. Accu was soms ook binnen 2 uur.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
De auto is nu 1 jaar oud. Heel fijn in gebruik en oogt toch ook mooi. Heb alleen na 3 maanden heel veel problemen gehad met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
rijdt zeer zacht, scherp in de bochten stuurt dynamisch, oogt heel mooi als je hem ziet staan naast duurdere wagens (breaks) hebben hem 2dehands gekocht van.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
We hebben de I30cw Style. Echt een super auto wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Echter twee problemen : -als de airco aan is, dan rijdt de auto minder.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Vanaf de eerste dag irriterend lawaai thv. onderstel op niet geasfalteerde weg tussen 30 en 50 km/h. Motor maakt raar stompend geluid boven 100 km/h.,.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Ik rij de I30 nu sinds maart van dit jaar en ben erg tevreden met de auto. Alleen het navigatiesysteem is al de tweede keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Beide zijn erg tevreden over deze auto. Wij rijden de i30 nu 14 maanden en hebben 59.000 km erop zitten! Wij gaan hem vanwege de.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
ik heb een i30 cvvt hp cool blue besteld, krijg het over 2 weken. een zesde versnelling zou beter zijn,maar met 5 vind ik het ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Rijd nu reeds 12000 km met deze erg aantrekkelijke maar helaas slecht op de weg liggend bak, deze bak heeft een eigen willetje en stuurt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Heb de business edition, benzine 1.6 met automaat. nu 1 maand later en ruim 3600 km, verbruik snelweg en heel rustig voetje 8.5... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
rij nu al 7 maanden met de I30 lounge en heb bijna 16.000 km. Auto rijdt lekker, trekt goed op en het verbruik ligt goed. Plastieken inetrieur.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Ik heb de auto bijna een jaar. Geen enkel probleem. In België was de wachttijd vorig jaar slechts 6 weken (toen we hem kochten, zat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
ik heb een 1.4 benzine. Wat, ondanks zijn ruime vermogen, soms net iets te zwak is voor de auto. Slecht afestelde versnellingen ? boven.. Lees volledige review.
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
aanvulling op mijn review d.d.22/12-2008. op 30 jan 2009 auto geleverd, en ik moet zeggen het wachten was niet voor niets,de automaat schakelt heerlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
ik heb mijn i30cw business edition nu net 3 dagen maar ben er helemaal wild van, ik het een geweldige auto rijdt heerlijk zit lekker en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Mijn volgende auto wordt weer een i30 CW of evt. opvolger. Ik rijd er nu in vanaf juli 2008 en heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 Wagon - logisch vervolg
Wij hebben de i30 CW nu een half jaar en hij staat nu voor de 4e keer in de garage!! Ik word helemaal gek van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5