Nieuwer dan vernieuwd - de Kia Sorento

Kia verkondigt dat de Sorento meer dan alleen een facelift heeft gekregen. Wij hebben 'm getest om te zien of dat zo is.

Het succes van de Kia Sportage zet de grotere Sorento een beetje in de schaduw. Kia laat het er echter niet bij zitten en heeft de stoere SUV nu grondig vernieuwd, ook al valt dat er niet meteen aan af te zien. Met een nieuwe bodemplaat en zuinigere motoren zet de Sorento zich als moderne, overtreffende trap in het daglicht. Hoe komt de uitgebreide facelift tot zijn recht?

De Sorento heeft sinds zijn introductie altijd goed in de markt gelegen. Met de vraag naar zuinigere SUV-alternatieven heeft inmiddels de iets kleinere Sportage en zijn concurrenten de overhand op de SUV markt gekregen. Een flinke facelift voor de nieuwe Sorento moet er voor zorgen dat ook de grootste uit de Kia-familie weer wat meer aftrek zal vinden. Aan zijn iets gewijzigde neus, vernieuwde bumpers en andere achterlichten zou je kunnen vermoeden dat Kia zich het er makkelijk van af heeft gemaakt en de auto hooguit iets te hebben gemoderniseerd. Niets is echter minder waar.

Interieur naar hoger plan
Het interieur is bovendien naar een hoger plan getild dankzij nieuwe sierlijsten, een gewijzigde middenconsole met subtiele chromen randjes en een TFT-scherm voor de snelheidsmeter (op de meest luxe uitvoering). De Koreanen slagen er in het verwengevoel te bezorgen dat past bij dit type auto en prijsniveau. Wie zo’n veertig tot vijfenvijftig mille besteedt aan een auto wil natuurlijk wel een beetje in de watten worden gelegd. Jammer is wel dat de zitpositie vrij hoog is en de elektrische stoelverstelling geen mogelijkheid biedt om wat dieper te zakken. De passagiersstoel heeft helemaal geen hoogteverstelling en dat is een klein gemis wat we vaker zien bij Aziaten. De ruimte voor- en achterin is in orde, al zorgt het optionele schuifbare panoramadak wel voor subtiel contact met de kruin. Nog een reden om de stoel te laten zakken zullen we maar zeggen. De leuning van de achterbank laat zich verstellen maar de zitting zelf is niet verschuifbaar. Bij neef Hyundai Santa Fe wel, weten we toevallig. Ten behoeve van de instap naar de derde zitrij - de Sorento is er ook als zevenzitter - kan de buitenste zitplaats wel worden omgeklapt. Met een beetje wijdbeens zitten kunnen volwassenen het ook helemaal achterin wel even uithouden. Ten opzichte van de niet gefacelifte Sorento heeft Kia hier, maar ook op de achterbank iets meer vrije centimeters weten te creëren. Het geheim van de smid schuilt in het nieuwe platform waar de nieuwe Sorento op is gebaseerd.

Nieuw platform
Kia heeft in carrière van de Sorento een opmerkelijke vernieuwingsslag uitgevoerd door een compleet nieuw platform tevoorschijn te toveren. Je zou denken dat dit voor een bestaand model een te kostbare aangelegenheid is, maar de Koreanen willen én kunnen zich het permitteren. Het nieuwe platform is opgetrokken uit sterkere staalsoorten die tegelijkertijd nog iets lichter zijn. Die extra vrije centimeters achterin komen voor rekening van de daaraan gekoppelde achterasophanging. Ook is de Sorento vanaf nu met een centimetertje verlaagd.

Helemaal voorin is onder de actieve motorkap – die een stukje omhoog springt bij een aanrijding met een voetganger - de 2.4 liter benzinemotor gemoderniseerd. De nu tot 2.4 GDi omgedoopte viercilinder heeft er 18 pk bij gekregen zonder er een druppel meer (maar ook nauwelijks minder) voor te vragen. Ondanks dat we bij Kia steeds meer start/stop-systemen intrede zien doen blijft de Sorento er van verstoken. Dat geldt ook voor de dieselvariant die tijdens de introductie ter beschikking werd gesteld.

Lekkere diesel
De Sorento 2.2 CRDi schopt het net als voorheen tot 197 pk, met een riante 436 Nm in combinatie met de zestrapsautomaat. Het is een fijn stel samen dat weliswaar onder acceleratie bij lage snelheden motorgeluid de cabine in stuurt maar wel weet hoe de beschikbare kracht efficiënt kan worden ingezet. De automatische transmissie maakt goed gebruik van het motorkoppel waardoor er niet veel geschakeld hoeft te worden en het relaxed rijden is. Met de geactiveerde ECO-button wordt dat karakter nog eens versterkt terwijl de Sorento toch niet geknepen aan voelt. Lekker aanhouden dus, zodat je zonder al teveel moeite in de buurt komen van het officiële verbruikcijfer dat 6.7 liter bedraagt. Een nieuw EGR-systeem heeft er voor gezorgd dat de diesel een stukje zuiniger is geworden dan zijn gelijk vermogende voorganger. De handgeschakelde versie laat slechts 5.8 l/100km voor zich noteren.

Voor degene die iets meer haast hebben kan de Sorento ook gewoon vlot uit de hoek komen. Het onderstel is tot veel in staat, overwegend comfortabel en houdt zeker in combinatie met vierwielaandrijving de grip op peil. Dit keer zijn het de hoge zit en de lederen stoelbekleding die je er van weerhouden om bochtige wegen zelfverzekerd door te sturen. De auto kan het wel degelijk, maar zelf voel je je er geen held bij. Zakken met die stoel!

Twee uitvoeringen
Relaxed rijden in alle luxe, dat gaat de nieuwe Sorento het beste af. De importeur levert daarom louter twee uitvoeringen die beide al compleet zijn uitgerust. De Sorento Plus Pack (vanaf €39.995) heeft al standaard navigatie met een achteruitrijcamera, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, stoelverwarming, automatisch geregelde airco, cruise control en 17 inch lichtmetaal. De Super Pack uitvoering (vanaf €48.495) gaat altijd met een automaat en 19 inch wielen de deur uit en biedt ook het comfort van stoelventilatie, instelbare stuurbekrachtiging, inparkeerassistent met sensoren voor, het genoemde TFT-scherm voor de snelheidsmeter, lederen bekleding, rijstrookdetectie, xenonverlichting en een smart key met startknop. Een deels te openen panoramadak (€1295) of derde zitrij (€995) is optioneel te verkrijgen. Vierwielaandrijving is alleen beschikbaar op de Super Pack uitvoering en kost drie mille extra. Nog een tip voor de ondernemers: als van de weinige SUV’s kan de nieuwe Sorento ook op grijs kenteken worden geleverd.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Nieuwer dan vernieuwd - de Kia Sorento
Dit is mijn tweede Sorento. (2,5 CRDI) Zuinig in gebruik 1:11. Auto is snel en vreselijk sterk. Jammer van de soms goedkope kunststof afwerking. Ik rijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5