Nieuwe Mitsubishi Outlander precies op tijd

Mitsubishi komt in actie en lanceert een drietrapsraket met onder meer de nieuwe Outlander. Hoe rijdt-ie?

Het tij is gekeerd bij Mitsubishi. Het merk moet vooruit en heeft daarom een drietrapsraket gelanceerd. Wat zit daar in? Een vernieuwde ASX, een kleine hatchback op basis van de in Japan geïntroduceerde Mirage en als laatste een splinternieuwe Outlander die lichter, ruimer en zuiniger is dan zijn voorganger. Met die laatste hebben we in eigen land kunnen kennismaken. Maakt hij zijn beloftes waar?

De laatste jaren moet Mitsubishi het vooral hebben van de ASX en Outlander. Beide modellen liften mee in de groeiende populariteit van crossovers en SUV’s. Terwijl de ASX nog steeds goed mee kan komen en daarom slechts minimaal gefacelift is, werd het voor de Outlander tijd om een opvolger aan te wijzen. De nieuwe Outlander die nu bij de dealer staat is precies op tijd, want ook de nieuwe Hyundai Santa Fe is er klaar voor en daarnaast staat de Kia Sorento op het punt te worden opgefrist. Komt de Outlander van goeden huize?

Tot 150 kg lichter
Ja, zeer zeker. De nieuwe Outlander staat weliswaar op de bodemplaat van de vorige generatie, hij is echter wel 100-150 kilo lichter dan zijn voorganger en ligt een stukje aerodynamischer in de wind. De winst zit ‘m in het gebruik van lichtere staalsoorten, een gewijzigde constructie van de achterbank, banden met lagere rolweerstand en een gladde wagenbodem. Voor meer zicht (en dus veiligheid) is ook gewerkt aan de vorm en positionering van de voorruitstijl en de buitenspiegels.

Zichtbaar is ook dat de derde generatie Outlander dezelfde afmetingen heeft als zijn voorganger, maar wel een ruimer interieur heeft gekregen. De derde zitrij (standaard op bepaalde uitvoeringen) heeft de status van een strafbankje verloren en biedt nu volwaardige plaatsen voor kinderen en jongvolwassenen. Het bereiken dan die achterste rij wordt nu makkelijker gemaakt door de verschuifbare achterbank, waarvan de zitting zich laat opklappen en rugleuning plat kan als een volledig vlakke laadvloer gewenst is. Op die manier is er ruimte voor maximaal 1691 liter bagage met een lengte van 1.69 meter. Daar kun je best mee thuis komen.

Geen Jet Fighter Grille
Het valt evenmin te missen hoe Mitsubishi een nieuwe designrichting is ingeslagen. De Jet Fighter grille is uit de mode geraakt en maakt plaats voor een helaas wat anoniemer front. Het gezicht lijkt nu wat platter en samen met vrij vlakke wielkasten staat de nieuwe Outlander niet bijzonder stevig op z’n wielen. Daar kan een streepje chroom en een setje transparante lichtunits aan de achterzijde niets aan veranderen. Jammer! Het dashboard-ontwerp is wat ons betreft meer in harmonie maar verder niet heel spannend of bijzonder hoogwaardig afgewerkt. De Japanners trakteren wel op fijne accessoires zoals een adaptieve cruise control, gescheiden klimaatregeling, een noodremhulpsysteem voor in de stad, een nieuw navigatiesysteem en rijstrookdetectie. Ook kan de achterklep zich elektrisch laten openen. Een aantal van deze opties zijn echter vreemd genoeg alleen leverbaar op de duurste dieselvariant met automaat...

De Mitsu-SUV gaat ook onder de motorkap met z’n tijd mee. De Outlander wordt geleverd met een 2.0 liter benzinemotor of 2.2 DI-D liter diesel die beiden 150 pk leveren. Het duo doet goed mee in de CO2-rage en laat bijna alle concurrentie jaloers kijken. De dieselvariant dankt zijn gunstige uitstoot (vanaf 126 gram) aan zijn nieuwe in eigen huis ontwikkelde motor en een efficientere(!) conventionele zestrapsautomaat in plaats van de voorgaande TC-SST bak met dubbele koppeling.

Vrij ontspannen 2.0 CVT
De door ons gereden benzinevariant met CVT-automaat en tweewielaandrijving scoort 145 gram CO2 per kilometer en is daarmee nog een tikkie zuiniger dan de handgeschakelde variant en nog veel zuiniger dan zijn voorganger. Met 150 pk is de viercilinder krachtig genoeg om de Outlander kranig op pad te sturen. Zelfs de CVT-automaat – een type transmissie dat nogal snel de motor laat loeien bij acceleratie – kan ons wel bekoren. Zolang je de ECO-functie van de auto hebt ingeschakeld wordt er niet al te nerveus op bewegingen van het gaspedaal gereageerd en rijdt zo’n aandrijflijn toch best ontspannen. Wel remt de Outlander relatief sterk af bij gas los, en dat is opvallend voor een aandrijflijn met automaat. Mitsubishi’s AS&G stop/start-systeem weet raad met zowel een handgeschakelde transmissie als de CVT-automaat en laat de motor verfijnd af- en aanslaan bij een rood verkeerslicht.

Net als de vorige Outlander heeft ook de nieuwe meer een comfortabel dan een dynamisch karakter; wat dat betreft zou de status Comfort Utility Vehicle meer recht doen. Het onderstel is vrij soft maar niet in storende mate. Hoewel de Outlander best wel wil overhellen in een bocht, blijft hij altijd solide op de weg. Voor avonturiers biedt Mitsubishi het optionele 4WD-systeem. Die keuze kost je nauwelijks meer brandstof – wanneer er geen tractieproblemen zijn worden alleen de voorwielen aangedreven - en brengt je nog verder dan voorheen, aangezien de techneuten het systeem met meer parameters laat werken.

Verrassing: Plug-in hybride onderweg
Helemaal innovatief is de Outlander PH-EV die medio 2013 op de markt komt. De door een 2.0 liter benzine en twee elektromotoren aangedreven plug-in hybride kan zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden en haalt zo’n snelheid van 120 km/u op elektrokracht, terwijl het gemiddelde verbruik slechts 1 op 61 bedraagt in de Japanse verbruikstesten. Met deze uitvoering heeft Mitsubishi de eerste plug-in hybride SUV ter wereld te pakken. Doen die Japanners toch maar mooi.

Prijzen en uitrusting
De nieuwe Outlander is er nu vanaf 31.490 euro als Intense, waarbij de meerprijs voor de CVT-automaat op de 2.0 liter maar 1000 euro bedraagt. Dieselen kan vanaf 35.490 euro. De standaarduitrusting is compleet met 16 inch lichtmetaal, 7 airbags, automatisch geregelde airco, parkeersensoren achter, een regen- en lichtsensor, elektrische ramen rondom, Bluetooth, keyless entry, radio/cd/mp3 en cruise control. De Intense+ die een trede hoger staat kost minstens 34.990 euro en heeft standaard 18 inch wielen, zeven zitplaatsen, een achteruitrijcamera, Rockford Fosgate audio met negen speakers en xenonverlichting. Stoelverwarming, een elektrisch bediende bestuurdersstoel, een schuif-/kanteldak en lederen bekleding is voorbehouden aan de krap 38 mille kostende Instyle. Op deze topuitvoering is ook navigatie ingebouwd. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Nieuwe Mitsubishi Outlander precies op tijd
Rijd er nu 6 maanden in en dit is echt een heerlijke, functionele auto. Het enige minpuntje wat ik heb kunnen verzinnen (en daar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5