Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D - vooruitstrevende techniek wérkt

De nieuwe Mazda CX-5 heeft een vliegende start gemaakt. Nu is de Japanner er ook met een dieselmotor. Ook een aanrader?

De nieuwe Mazda CX-5 heeft in ons land een vliegende start gemaakt. Dankzij de zuinige 2.0 liter SkyActiv-benzinemotor viel de stoere Japanner eventjes in de 20% bijtellingscategorie waardoor de verkoopteller extra snel is opgelopen. Inmiddels is de CX-5 ook met een 2.2 liter dieselmotor verkrijgbaar. Ook zo'n aanrader?

Bij de nieuwe Mazda CX-5, een ruime SUV in het middensegment, is ‘SkyActiv’ het toverwoord. Onder deze noemer schaart Mazda een groot aantal, deels echt revolutionaire, eigen automobiel-technische ontwikkelingen. Op motorengebied bijvoorbeeld vallen onder SkyActiv een tweeliter benzinemotor en een 2.2 liter diesel die allebei een compressieverhouding hebben van 14:1. Voor een benzinegebruiker een uitzonderlijk hoge waarde, voor een diesel juist een ongekend lage. Beide hebben voordelen op het gebied van efficiëntie, zuinigheid dus vooral, maar om die bijzondere waarden te realiseren zijn wel héél innovatie technische trucjes nodig.

Levendige oliestoker
Bij de benzinemotor zijn dat allerlei, deels elektronische, ingrepen die het bij zo’n hoge verdichting op de loer liggende ‘pingelen’ moeten voorkomen. Het gaat dan om een zeer verfijnde inspuittechniek en een wel heel speciaal uitlaatsysteem dat, kort gezegd, de temperatuur in de cilinder relatief laag houdt. Het is toch een fijn en soepel lopende motor. Maar wij hadden nu de beschikking over een CX-5 met de 2.2-liter diesel van 150 pk. Een heerlijke motor, zonder meer de meest levendige oliestoker is die we ooit hebben gereden. De extreem lage compressieverhouding (normaliter tegen de 20 op 1) brengt een lagere ontstekingstemperatuur met zich mee en dat geeft het brandstofmengsel meer tijd om zich goed te mengen en vervolgens vollediger te verbranden.

Resultaat 20% gunstiger verbruik en emissies, waardoor de SkyActiv diesel zonder nabehandeling voor roet en stikstofoxides de strengste Europese norm haalt. De lagere drukken in de motor staan ook lichtere materialen toe, waardoor er ook een gewichtsbesparing is van 10%. Deze diesel draait  zó smeuïg als een benzinemotor!

Extra brandstofbesparing
Onder SkyActiv valt ook een stel versnellingsbakken, waarbij vooral de zestraps automaat die we te gast hadden opvalt. Ten eerste past hij perfect bij deze diesel, schakelt hij schokvrij en geruisloos, maar kent hij vooral veel minder slip (met lock-up 89% van de tijd, tegen de beste van de concurrentie momenteel 64%), hetgeen ook weer extra brandstofbesparing oplevert, van wel 4 tot 7%.

Allemaal winst dus op technisch-economisch gebied dus, waarbij ook nog opgemerkt moet worden dat onderstel (we hadden een voorwielaandrijver, maar er zijn ook 4x4’s) en carrosserie niet ontkomen aan een SkyActiv-behandeling, die er kortweg op neerkomt dat op meer gebieden dan normaal hoogwaardige lichte metaalsoorten zijn toegepast die niet alleen gewichtsbesparing opleveren, maar ook een stijvere carrosserie en een exacter reagerend onderstel.

Prettig om te zien
Dit alles is dan verpakt in een van de minder lompe SUV’s van het moment. De CX-5 is prettig om te zien en biedt heel veel ruimte. Mazda plaatste ook hier een achterbank volgens hun befaamde Karakuri-systeem, dat een eenvoudig omklappen en veel ruimtewinst garandeert. Voor zo’n SUV (Mazda noemt ‘m zelf een ‘Crossover’) is die flexibiliteit van de bagageruimte hoogst belangrijk, want de grap van dit autotype is immers de veelzijdige inzetbaarheid. Wat dat betreft heeft Mazda met zijn nomenclatuur misschien wel gelijk: de CX-5 is een SUV met de gebruiksmogelijkheden van een MPV.

Daarbij is het comfort beslist niet verwaarloosd. Zeker voor een Japanner is het meubilair uitzonderlijk comfortabel, goed op maat en uitgebreid verstelbaar. In ons geval elektrisch, want de testauto was, zoals min of mee gebruikelijk, volgehangen met alle snufjes die in Mazda’s accessoirehandel te vinden zijn. Als gebruikelijk heeft de importeur die in een aantal pakketten gerangschikt. Een prima airco hoort daar uiteraard bij, een comfort en veiligheid verhogend apparaat dat volgens mij wettelijk verplicht gesteld zou moeten worden in álle auto’s.

Voortreffelijke spraakherkenning
Het interieur ziet er netjes uit, met vrijwel alles op de juiste plek en ook met een infotainmentsysteem dat redelijk makkelijk te bedienen is. Er zit een meer dan voortreffelijke spraakherkenning op, waarbij de termen die het apparaat begrijpt op de centrale display worden voorgeschoteld. Tijdens het rijden leidt dat wel te veel af, maar wie zo’n systeem in z’n eigen CX-5 heeft gekocht, kent de benodigde termen natuurlijk al snel uit z’n hoofd. Het lukte, weliswaar stilstaand, om de telefoon geheel met mondeling gegeven bevelen aan de Bluetooth te koppelen. Daar kan zelfs Mercedes nog wat van leren.

Ook rijden met de CX-5 is geen straf, vooral vanwege die zo lekker draaien diesel, die bovendien alleen bij ferme krachtsinspanningen laat horen dat hij op een goedkopere brandstofsoort loopt. Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 7.8 liter en dat mag, gezien de vele stadsritten en de uit puur rijplezier voortspruitende vlotte rijstijl heel netjes genoemd worden. Bovendien was hierbij het standaard Stop/Start-systeem meestal uitgeschakeld. Bij een diesel werkt dat vrijwel nooit prettig en hier slaat de zaak wel erg traag aan. Maar hij stuurt wel lekker, al hadden er wat minder knopjes op het stuur gemogen.

Kortom: een heel lekkere midi-SUV, die CX-5, vooral dankzij die vooruitstrevende SkyActive-technieken.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.