Vorig jaar hebben we voor het eerst kunnen kennismaken met de S60 DRIVe, uitgerust met een bescheiden 1.6 liter dieselmotor die 115 pk klaar zet. Diezelfde auto komt anno 2012 nog steeds in aanmerking voor 20% bijtelling en gaat tegenwoordig simpelweg als D2 door het leven, om de doodeenvoudige reden dat de brandstofbesparende ‘DRIVe’-maatregelen die op deze auto zijn losgelaten ook in andere varianten ingeburgerd raakt. Om het succes van de S60 verder uit te breiden is de instapdiesel nu ook te koppelen aan de Powershift-automaat. De S60 D2 Powershift is daarmee één van de weinig middenklassers met zowel een dieselmotor als een automatische versnellingsbak die momenteel van bijtellingsvoordeel profiteert.
Powershift goed, start/stop traag
Ons vermoeden is dat deze motor- en bakcombinatie beter tot zijn recht komt dan de handgeschakelde versie, aangezien de diesel zijn kracht over een relatief klein toerenbereik in petto heeft. De Powershift kan dit als het goed is prima ondervangen door zelf lekker snel (en zo nodig veel) te schakelen. Een uitgebreide ronde in de S60 D2 Powershift bevestigt onze gedachte. De automatische transmissie met dubbele koppeling gaat lekker aan het werk en filtert het piekerige karakter van de zelfontbrander er perfect uit. De 115 paarden en 270 Nm komen dan ook voldoende tot hun recht. Wel neemt de koppeling zijn tijd om aan te grijpen bij vertrek, waardoor de S60 er zeker niet als een haas vandoor kan gaan bij een verkeerslicht. Wanneer het stop/start-systeem is geactiveerd én de motor nog eens aan moet slaan, zul je indien je de voorste in de rij bent bij het verkeerslicht niet snel vrienden maken. Het proces van herstarten en aangrijpen duurt dermate lang dat je snel geneigd bent – in afwachting van reactie - het gaspedaal diep in te drukken. En dat is weer iets teveel van het goede omdat de D2 dan fluks en hoorbaar in de toeren schiet. Gelukkig is er altijd nog de mogelijkheid het systeem uit te schakelen.
Met een gemiddelde rijstijl op verschillende soorten wegen scoort de S60 D2 Powershift een redelijk verbruik van 1 op 17. Hoewel we weten dat het opgegeven gemiddelde (4.3 l/100km) meestal afwijkt van de praktijk is het verschil toch aanzienlijk. We weten uit eigen ervaring dat de krachtigere BMW 320d zonder moeite vier kilometer verder komt op een liter, geheel volgens de belofte uit het boekje. Het kan dus blijkbaar wel.
R-Design
Net als de eerder gereden S60 DRIVe met zesversnellingsbak is onze automaatvriend in een R-Design jas gehesen. Deze sportieve outfit is mateloos populair en staat met bijpassend interieur en 18 inch lichtmetalen wielen als separate uitvoering in de prijslijst. De importeur heeft er zelf nog naar eigen smaak een subtiele achterspoiler op gemonteerd. Ziet er gelikt uit! Uitgerust als R-Design legt de S60 ook meer nadruk op zijn dynamische kwaliteiten; de besturing is wat zwaarder en verloopt direct, ook al zit er niet veel gevoel in. Voor wie zijn S60 wel een beetje vlot voor de dag wilt laten komen, liever andere lichtmetalen wielen eronder ziet en verder comfortgericht is kan de Zweed ook gewoon als Kinetic, Momentum of Summum bestellen, om die uitvoering vervolgens op te leuken met skid plates aan de voor- en achterbumper. Staat-ie ook lekker stevig in zijn schoenen.
Conclusie
De S60 D2 Powershift is een slimme aanvulling in het leveringsprogramma van Volvo. Voorzien van de vlot schakelende automaat – die een meerprijs kent van slechts 1500 euro - komt de bescheiden viercilinderdiesel nog iets beter uit de verf en verbruikt hij tegelijkertijd geen druppel extra, waardoor ook deze versie in aanmerking komt voor 20% bijtelling. En die status is in dit segment – zeker als het een automaatversie betreft – er een om trots op te zijn. Dat-ie er als R-Design veel sneller uitziet dan hij daadwerkelijk is, vinden we niet zo’n punt. En anders kun je altijd nog doorsparen voor de S60 D4 met 20% bijtelling, maar dan is zelf schakelen noodzaak.
Schrijf een review