Nog steeds is de MiTo een verzorgde auto met duidelijk meer flair en stijl dan de gemiddelde auto in dit segment. In vergelijking met de Punto staat zijn luxebroertje uit Italie lager en breder op de wielen en staat hij daardoor sportiever op het netvlies. Zeker wanneer je 'm in deze blauwpaarse kleur 'Blu Tornado' bestelt en 17 of 18 inch wielen monteert. Wat dan kan ook. Aan niets valt te bespeuren dat de MiTo een bescheiden hartje heeft.
Nu is een 875 cc tweecilinder benzinemotor per definitie bescheiden, maar zoals we eerder hebben gezien heeft de Fiat-Groep er een turbo op geschroefd om toch voldoende kracht te leveren. Een balansas zorgt er vervolgens voor dat de tweepitter gemanierd zijn rondjes draait. Speciaal voor de MiTo hebben de techneuten gesleuteld aan het uitlaatgeluid. Dat klinkt iets 'donkerder' en maskeert ook het 'ik-ben-een-hele-kleine-motor-pruttel' bij stationair draaien. Maar er is natuurlijk ook een stop/start-systeem dat de TwinAir bij stilstand automatisch het zwijgen oplegt.
Zonder dollen, met 85 pk en 145 Nm komt de MiTo heel goed vooruit. Dankzij de standaard DNA-selector - die nu de gekozen instelling onthoudt bij het uitzetten van de motor - is de gemoedstoestand van de TwinAir gedempt of juist heel erg bij de les. Wat een levendig motortje; het opzwepende karakter past uitstekend bij de MiTo, die toch gemaakt is om extra van het leven te genieten en lekker te sturen. Daarbij klinkt de TwinAir ook helemaal niet 'lullig', de 'sound engineers' hebben goed hun best gedaan. In die zin missen we de gewone achtkleps 1.4 liter benzinemotor helemaal niet, die met 78 pk voorheen als instapper diende.
Het valt daarnaast op dat de besturing weer iets is aangescherpt; in den beginne voelde de kleine Alfa nog een beetje plakkerig en afstandelijk, dat is nu geminimaliseerd. In de Normale rijstand is de besturing lichter en doet de TwinAir het rustiger aan. Voor zover dat laatste betreft komt de N-modus van het DNA overeen met de ECO-stand van de Fiat-modellen; prima geschikt voor in de stad en ideaal om een laag verbruik te realiseren. In de D-stand is de motor zo bij de pinken dat zowel de TwinAir als je jezelf toch niet kunnen beheersen...
De MiTo TwinAir is leverbaar naast de 1.3 JTDm ECO die we vorig jaar hebben kunnen rijden. Beiden komen in aanmerking voor 14% bijtelling en profiteren van vrijstellingen voor de wegenbelasting (tot 2014) en de BPM. In aanschaf is de TwinAir met een vanafprijs van 17.050 euro exact 1700 euro voordeliger dan de diesel. Op beide versies zijn verschillende pakketten leverbaar met een opsomming van luxe en sportieve accessoires zoals navigatie, sportbumpers, lederen bekleding, parkeersensoren en Bluetooth. Prijzen varieren van 750 tot 1250 euro. Nieuw in de prijslijst is ook het Pack QV Sportiva, waarna de MiTo wordt omgetoverd tot een MiTo QV look-a-like. Uiteraard kun je zelf nog jouw MiTo naar eigen hand zetten met matte of chromen omlijsting voor de lichtunits en (dak)stickers of striping. Must haves zoals elektrische ramen, airco, achterspoiler, zeven airbags en een radio/cd-installatie met MP3-speler zijn op elke MiTo standaard.
Schrijf een review