Lang, lang geleden was daar de Fiat Panda Selecta, uitgerust met een CVT automaat. Toen in 2003 de volgende Panda verscheen, bleef het lang stil. Sterker nog, de vorige generatie Panda is lange tijd niet met een automatische transmissie leverbaar geweest. De nieuwe Fiat Panda valt in een nog groter nest met andere kleine auto’s en moet daarom van alle markten thuis zijn. En dus gaan de Italianen hun compacte icoon niet alleen in een 4x4 en aardgasversie leveren, maar ook met hun Dualogic.
Gasgeven en remmen
De Dualogic van Fiat is geen traditionele automaat. Omwille van kosten, gewicht en efficiëntie is er voor gekozen een gewone handgeschakelde vijfversnellingsbak aan een robotje te hangen die dan het (ont-)koppelen automatisch overneemt. Hoewel Fiat zelfs in de Seicento nog even een soortgelijke transmissie heeft toegepast waarbij je nog wel zelf de pook moest bewegen (maar niet te koppelen), kun je de Panda Dualogic gewoon rijden alsof het een echte automaat is; gasgeven en remmen met de rechtervoet en verder niets. Uit een eerdere test met de 500 Dualogic bleek al dat de bak ons wel kon bekoren. Van alle merken die zo’n type transmissie toepassen heeft die van Fiat de beste manieren; schakelingen verlopen vlotjes en gesmeerd, zonder bruusk inhouden of horten en stoten. Daar kunnen we wel vrienden mee worden. En mocht je het niet eens zijn met de gekozen versnelling dan is er altijd nog de mogelijkheid om zelf een op- en terugschakelcommando te geven door middel van een tikje of duwtje tegen de pook. Over het algemeen voelt de Dualogic wel goed aan wat je plannen zijn, maar het kan natuurlijk ook wel even leuk zijn om het heft in eigen hand te nemen.
Zuiniger met Dualogic
Omdat haastige spoed zelden goed is, heeft Fiat de Dualogic-transmissie voor de Panda nog verder fijngeslepen zodat er nog sneller kan worden geschakeld. Je merkt dat met name wanneer de Dualogic in de automaatstand staat en gewoon met het verkeer meerijdt. De TwinAir 85 tweecilindermotor waarmee de Panda Dualogic wordt geleverd lijkt misschien een wildebras voor deze koppelingsloze uitvoering - hij schiet namelijk enthousiast in de toeren en dat is funest voor een laag verbruik - maar we hadden het mis. Juist omdat de Dualogic het schakelen overneemt en bij een rustige rijstijl rond 2800 toeren of nog iets eerder opschakelt, is de tweecilinder ook makkelijker zuinig te rijden. De inschakelbare ECO-stand drukt het vermogen (en het verbruik) maar is alleen geschikt voor in- en om de stad. Invoegen op de snelweg in de spaarmodus vergt veel geduld, waardoor je alsnog vol op het gas moet gaan staan. Even uitzetten, in dat geval. Handig is wel dat de Dualogic ook met de stop-/start techniek werkt. Met de voet op de rem voor het verkeerslicht schakelt de motor zich automatisch uit (en weer aan als je de rem loslaat). Da’s natuurlijk makkelijk besparen.
Dat de Panda met Dualogic-automaat efficiënt werkt blijkt wel uit de gemiddelde verbruikscijfers; ten opzichte van de handgeschakelde versie snoept hij er nog 0.1 l/100km en 4 gram CO2 af. Met een opgave van 4.1l/100km en 95 gram CO2 scoort de Panda heel bescheiden, dus eigenlijk heel goed. Dankzij deze cijfers is de Panda Dualogic tot 2014 BPM- en wegenbelastingvrij. Die status kunnen nog maar weinig kleintjes zich toeschrijven aangezien per 1 januari de CO2-grens voor het volledige pakket vrijstellingen al ligt op 96 gram.
Conclusie
Fiat heeft zich er goed aan gedaan de Panda weer met een ‘automaat’ te leveren, want ook in dit segment is daar zeker vraag naar en lang niet alle concurrenten hebben er een in huis, laat staan eentje die zuiniger rijdt dan een handgeschakelde. De Dualogic werkt dermate soepel dat wij de handgeschakelde versie laten staan. Daar moet je dan natuurlijk wel 1100 euro voor over hebben, want dat is de meerprijs die de Fiat-dealer rekent. De Fiat Panda Dualogic is er vanaf 11.390 euro en wanneer je iets hebt in te ruilen rekent de dealer - inclusief slooppremie - 9890 euro.
Schrijf een review