Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over

Terug van weggeweest, de Fiat Panda met automaat. Anno 2012 is het de Dualogic die het stokje overneemt. Goed idee?

We hebben er even op moeten wachten, maar sinds lange tijd is de Fiat Panda weer verkrijgbaar met een automatische transmissie. In de nieuwe Panda neemt de uit de 500 bekende Dualogic-transmissie het stokje over. Een verstandige keuze, of schakelen we toch liever zelf?

Lang, lang geleden was daar de Fiat Panda Selecta, uitgerust met een CVT automaat. Toen in 2003 de volgende Panda verscheen, bleef het lang stil. Sterker nog, de vorige generatie Panda is lange tijd niet met een automatische transmissie leverbaar geweest. De nieuwe Fiat Panda valt in een nog groter nest met andere kleine auto’s en moet daarom van alle markten thuis zijn. En dus gaan de Italianen hun compacte icoon niet alleen in een 4x4 en aardgasversie leveren, maar ook met hun Dualogic.

Gasgeven en remmen
De Dualogic van Fiat is geen traditionele automaat. Omwille van kosten, gewicht en efficiëntie is er voor gekozen een gewone handgeschakelde vijfversnellingsbak aan een robotje te hangen die dan het (ont-)koppelen automatisch overneemt. Hoewel Fiat zelfs in de Seicento nog even een soortgelijke transmissie heeft toegepast waarbij je nog wel zelf de pook moest bewegen (maar niet te koppelen), kun je de Panda Dualogic gewoon rijden alsof het een echte automaat is; gasgeven en remmen met de rechtervoet en verder niets. Uit een eerdere test met de 500 Dualogic bleek al dat de bak ons wel kon bekoren. Van alle merken die zo’n type transmissie toepassen heeft die van Fiat de beste manieren; schakelingen verlopen vlotjes en gesmeerd, zonder bruusk inhouden of horten en stoten. Daar kunnen we wel vrienden mee worden. En mocht je het niet eens zijn met de gekozen versnelling dan is er altijd nog de mogelijkheid om zelf een op- en terugschakelcommando te geven door middel van een tikje of duwtje tegen de pook. Over het algemeen voelt de Dualogic wel goed aan wat je plannen zijn, maar het kan natuurlijk ook wel even leuk zijn om het heft in eigen hand te nemen.

Zuiniger met Dualogic
Omdat haastige spoed zelden goed is, heeft Fiat de Dualogic-transmissie voor de Panda nog verder fijngeslepen zodat er nog sneller kan worden geschakeld. Je merkt dat met name wanneer de Dualogic in de automaatstand staat en gewoon met het verkeer meerijdt. De TwinAir 85 tweecilindermotor waarmee de Panda Dualogic wordt geleverd lijkt misschien een wildebras voor deze koppelingsloze uitvoering - hij schiet namelijk enthousiast in de toeren en dat is funest voor een laag verbruik - maar we hadden het mis. Juist omdat de Dualogic het schakelen overneemt en bij een rustige rijstijl rond 2800 toeren of nog iets eerder opschakelt, is de tweecilinder ook makkelijker zuinig te rijden. De inschakelbare ECO-stand drukt het vermogen (en het verbruik) maar is alleen geschikt voor in- en om de stad. Invoegen op de snelweg in de spaarmodus vergt veel geduld, waardoor je alsnog vol op het gas moet gaan staan. Even uitzetten, in dat geval. Handig is wel dat de Dualogic ook met de stop-/start techniek werkt. Met de voet op de rem voor het verkeerslicht schakelt de motor zich automatisch uit (en weer aan als je de rem loslaat). Da’s natuurlijk makkelijk besparen.

Dat de Panda met Dualogic-automaat efficiënt werkt blijkt wel uit de gemiddelde verbruikscijfers; ten opzichte van de handgeschakelde versie snoept hij er nog 0.1 l/100km en 4 gram CO2 af. Met een opgave van 4.1l/100km en 95 gram CO2 scoort de Panda heel bescheiden, dus eigenlijk heel goed. Dankzij deze cijfers is de Panda Dualogic tot 2014 BPM- en wegenbelastingvrij. Die status kunnen nog maar weinig kleintjes zich toeschrijven aangezien per 1 januari de CO2-grens voor het volledige pakket vrijstellingen al ligt op 96 gram.

Conclusie
Fiat heeft zich er goed aan gedaan de Panda weer met een ‘automaat’ te leveren, want ook in dit segment is daar zeker vraag naar en lang niet alle concurrenten hebben er een in huis, laat staan eentje die zuiniger rijdt dan een handgeschakelde. De Dualogic werkt dermate soepel dat wij de handgeschakelde versie laten staan. Daar moet je dan natuurlijk wel 1100 euro voor over hebben, want dat is de meerprijs die de Fiat-dealer rekent. De Fiat Panda Dualogic is er vanaf 11.390 euro en wanneer je iets hebt in te ruilen rekent de dealer - inclusief slooppremie - 9890 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
sinds dec 2114 eigenaar van panda cross nu 9000 km mee gereden incl retour oostenrijk.geweldige auto ,we willen nooit meer iets anders.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

alles

Minpunten

geen
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Bij de Panda heb je nog het gevoel dat ze als consument serieus wordt genomen. Je wordt niet per definitie afgescheept met ramsj-kwaliteit zoals bij de Aygo en consorten (sla de eigenarenreviews er maar op na).

Het bakje oogt leuk, maar het prijskaartje ter hoogte van 2 Panda's is fors. Jammer dat je dan veroordeeld bent tot een 2 cylinder motor. Je zou voor deze prijs minimaal een vier cyl. verwachten. Hopelijk hebben ze de bak ook wat korter gemaakt, want die was bij de oude Panda echt te lang. Het meer vermogen (+34%) houdt gelijke tred met het meergewicht (+30). Gezien de kg/pk-verhouding ga maar uit van een acceleratie van 13 sec ipv 12 sec. Dus verwacht geen snelle auto.

Een goede zaak is echter de koppeltoename van 102 naar 145 nm bij een lager toerental (1900 ipv 2500). Dit was hard nodig want onder de 2500 tpm gebeurde er niets. Even snel de voorrangsweg op gaan was er bij de oude Panda niet bij.

De Panda is een goed product; het is alleen jammer dat je het prijskaartje van 2 Panda's moet uitgeven voor normale prestaties.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Verbeterd koppel
- Interieur kwaliteit beter dan de concurrentie
- Leuk uiterlijk
- Hogere fun factor

Minpunten

- Prestatie onderin <2500 tpm op normaal niveau??
- 2 cyclinder motor
- Hoge prijs
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Eigen ervaring slechts op de NL wegen. Maar de ervaringen met deze auto zijn prima. Zijn van plan om er zelfs mee naar Kroatie te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Ons 2e auto fiat panda 1.1 active eind 2007 (77.800 km) Welkom op mijn verslag van de Fiat.. Lees volledige review.
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Historie: Wat is de reden van de aankoop fiat panda 1.1 actieve eind 2007. Na 7 volle jaren in bezit van mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
In 2003 mijn eerste Fiat Panda gekocht. Deze was destijds al 4 jaar oud. Nu moet ik afscheid van het auto tje gaan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
In 2005 de eerste gele Panda Emotion gekocht. 5 jaar met plezier gereden. Benzineverbruik rond de 1 : 15,5. In 2010 een nieuwe rode.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
In 2009 heb mijn 1e Panda aangeschaft deze was toen 15 maanden oud. Binnenkort krijg min geheel nieuwe Panda en hoop daar net.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
zie minpunten,daar maak ik me wel zorgen over heb altijd vw gereden vele probleemloze km wilde een keer wat anders hoop er nog een hoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Prettig wagentje,het was een verrassing hoe deze aankoop uit zou pakken.Wij gezin met 2 kinderen zijn er tevreden over,het enige waar we in het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Ik Heb nu 4 jaar in mijn 1,2 emotion gereden met veel plezier, het was onze eerste nieuwe auto en we heben er geen dag.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
ik heb hem net, dus nog niet zoveel rij-ervaring. wat mij wel stoort is de binnenspiegel. omdat je zo hoog zit kijk je er precies.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
zeker gelet op z'n prijs een leuke handzame auto, was nooit zo'n fiat fan maar ben met deze panda toch wel erg gelukkig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
KLACHT M.B.T. WATER OVER DE DIENAMO , BIJ VEEL WATER OP DE WEGEN WAARDOOR DE MOTOR afremd . EN ER GEVAARLIJKE SITUATIE,s ONTSTAAN. IS.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Wij hebben onze Panda 1.2 Edizione Cool vanaf juni 2010. Er zit inmiddels 6300 km. op. In het begin hebben we met een fietsendrager.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Leuke degelijke stadswagen met hoge zit. Helaas niet meer met automatische versnelling (duologic) verkrijgbaar... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Ik heb een fiat panda sempre besteld,hij komt in oktober. ik ben heel erg benieuwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Ik ben sinds begin mei in bezit van de Panda Edizione cool (2500 km gereden). Fijne, redelijk snelle auto, korte draaicirkel. Goed weggedrag.Goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Ik heb sinds 05-06-2010 deze auto aangeschaft (3 jaar oud) reed hiervoor een 'dikke bak' maar deze doet er zeker niet voor onder. Lekker korte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
prettig rijdende auto fabelachtige wegligging snel.. Lees volledige review.
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Sinds een maand rij ik nu de panda edizone cool. Ik kwam uit een peugeot 106, dus het was even wennen. De stuggere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Mijn Panda Cross is nu ruim drie jaar. Het is een fantastische terreinwagen, die vooral in ruig en drassig terrein geen problemen heeft. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
ik rijd al enkele jaren panda ben begonnen met een active en rijdt nu alweer mijn tweede edizione ben super tevreden en heb nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
In nhet wit besteld en met een aantal opties, waaronder 16"Borbets met erg lage bandjes. Hierdoor nog stugger en soms wat gerammel aan de achteras.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Rijd mijn vanillegele panda sinds jan 2004, en na aanvankelijk wat electronische probleempjesen een trillende koppeling ( beiden onder garantie verholpen) ben ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Pittig autotje. Kleine krachtpatser. Aan details gedacht. We hebben ook goed advies gehad van de Fiat verkoper (Geert) Koops/ Fivam Utrecht, nam alle tijd.Aflevering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
grappig dat veel mensen verwachten een mercedes te kopen voor zo weinig geld en dan de prestaties tegen vinden vallen.. misschien is voor sommige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Rij nu 4 maanden de Panda Perlina en ben er helemaal blij mee. Hiervoor had ik al een zwarte Panda maar dan zonder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
leuke auto en is zijn klasse erg rijk uitgerust. Voor hetzelfde geld koop je geen vergelijkbare auto van een ander merk (VW/peugeot/citroen e.d.)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Heb de 100 hp gekocht, omdat ik een kleine auto wilde hebben met een pittige motor. Je kunt met deze auto redelijk relaxt en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Panda dynamic heeft met lm velgen andere bandenmaat dan bij Dynamic staat aangegeven. Leuk als tweede auto, rijdt lekker, redelijk ruim t.o.v. andere in deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Dualogic neemt het stokje over
Sinds 3 weken in het bezit van een Fiat Panda Edizione 1.2 uit 2008. En voor iemand die 20 jaar motor gereden heeft door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5