We kijken er eigenlijk niet van op dat de facelift van de Q5 slechts op de details zichtbaar is. Net als bij de kuur voor de A4 en A5 zit het uiterlijke verschil vooral in de grille, de koplampen, de achterlichten en de vorm van het uitlaatsierstuk. Misschien nog wel het meest opvallend is de LED-dagrijverlichting, want waar voorheen de koplampen ‘versierd’ werden met een dikke, omhooglopende strook loopt er nu een dun lijntje langs de randen in de lichtunit en dat staat een stuk verfijnder. Het interieur zat al goed in de spullen en afwerking en is daarom slechts opgewaardeerd met een nieuw type stuurwiel, verbeterd MMI met nog maar vier knoppen, nieuwe bekledingsoorten, hier en daar een randje chroom en bijvoorbeeld een verwarmde of gekoelde bekerhouder (optie). Wel een beetje vreemd dat alleen de bestuurder op deze decadente luxe mag rekenen, het blikje cola van de bijrijder mag blijkbaar wel warm worden. Dat wordt ruzie onderweg!
Machtsvertoon
De SQ5 verloochent zijn sportieve kant niet. Bekijk bijvoorbeeld die blauwe kleur Estorilblau. Het is niet fel of schreeuwerig maar wel duidelijk herkenbaar. Een perfecte match. Met zilverkleurige spiegelkappen, een grille met dikke, horizontale spijlen, drie centimeter verlaging, een heldhaftige voorbumper met grote luchtinlaten en 20 of 21 inch wielen ontbreekt het Audi’s eerste S-model met TDI-motor helemaal niet aan machtsvertoon. De SQ5 heeft als enige Q5 ook een diffuser in de achterbumper met links en rechts dubbele uitlaten. Dankzij een slimme vondst – waarover zo meer – laten die bijzonder indrukwekkend van zich horen. Het interieur van de SQ5 is sportief op smaak gebracht met een donkere dakhemel, leder/alcantara sportstoelen, geborsteld aluminium elementen en grijze wijzerplaten.
Waar de 2.0 TFSI in de Q5 door het vernieuwen van de inspuiting nu 225 pk levert, de 2.0 TDI 15% zuiniger is geworden (5.3 l/100km) en de 3.0 TFSI compressormotor (272 pk) de 3.2 FSI heeft vervangen, kan de SQ5 rekenen op een dieselmotor die we alleen nog maar in de grotere modellen van Audi zijn tegengekomen. De zescilinder biturbodiesel met drie liter inhoud zet 313 pk en 650 Nm (>1450 toeren!) op straat. Om de superdiesel sportief te laten klinken monteert Audi een sound actuator in een aftakking van het uitlaatsysteem, die werkt met een luidspreker. We verklappen het maar alvast, de diesel buldert naar hoge snelheden en klinkt zelfs stationair draaiend ontzagwekkend. ‘Is dit een diesel? Het lijkt wel een dikke achtcilinder!’ Ook al kun zo’n truuk een beetje valsspelen noemen, het resultaat is meer dan geslaagd. Dit hadden we niet verwacht.
Geen S tronic maar Tiptronic
Wel opvallend is de keuze van Audi om de SQ5 TDI niet de S tronic transmissie met dubbele koppeling te hangen, maar te kiezen voor de conventionele achttrapsautomaat. Die kan waarschijnlijk meer hebben dan de sportief bedoelde bak. Toch werkt de Tiptronic snel genoeg en kunnen de acht korte versnellingen de beresterke diesel tijdens een acceleratie in rap tempo worden doorlopen. In combinatie met een opzwepend motorgeluid en de hogere zit voel je je als een koning te rijk. Geweldig! Je zou bijna vergeten hoe snel je ook al weer rijdt. Na vijf tellen zit je al over de 100 en als de gelegenheid zich voordoet maakt de begrenzer er bij 250 een eind aan. Sturen doet de SQ5 beduidend zwaarder dan de reguliere Q5-modellen, een karaktertrek dat uitstekend samengaat met de solide rijeigenschappen. Omdat quattro vierwielaandrijving natuurlijk standaard is liggen de gripgrenzen heel ver weg. Zodoende is de SQ5 een hele lekkere boenderbak, maar dan wel een met 1560 liter bagageruimte en genoeg plaats voor vier.
2.0 TFSI boven 3.0 TFSI
Hoewel het onderstel van de gewone Q5 al vrij stevig is, nodigt een Q5 3.0 TFSI veel minder uit tot vaart maken en bochtjes pakken. De zescilinder compessormotor laat nauwelijks van zich horen en de besturing is twee tandjes lichter. Zodra we om het af te leren ook nog de 2.0 TFSI bij de hoorns pakken zijn we geneigd zijn energieke sound en voorwaartse drang te verkiezen boven de zespitter. De tweeliter is een uitstekende motor voor de Q5 en is tegelijkertijd ook relatief zuinig (7.6 l/100km). Hoef je ook niet door te sparen voor de veel duurdere maar niet veel zuinigere hybrid, tenzij dat echt je ding is natuurlijk. De SQ5 lust overigens voor zijn soort een bescheiden slok; met een score van 7.2 l/100km is hij op papier het zuinigste Audi S model.
Zo’n SQ5 smaakt eigenlijk wel naar meer. Zijn machtige prestaties en fraai klinkende diesel hebben echter wel een nog onbekende prijs. De eerste SQ5’s worden pas medio 2013 uitgeleverd. De nieuwe Q5 is er met de 2.0 TDI 143 pk vanaf 46.500 euro. Voorzien van de 2.0 TFSI met quattro komt de prijs op 57.500 euro. De 3.0 TFSI zit er ruim boven en nadert de 65 mille.
Schrijf een review