Tot nu toe was juist het laadruim een zwak punt van de 3-serie Touring. Sterker nog, hij was wat dat volume betreft doorgaans de kleinste in zijn marktsegment. BMW wuifde dat altijd achteloos weg met opmerkingen als ‘dat het geen verhuiswagen was, maar een sportieve vrijetijdsauto’ en ‘het gaat bij ons toch om het rijplezier’, ofwel ‘size doesn’t matter’.
Redelijk steekhoudende argumenten, natuurlijk, maar nu kloppen ze zich ferm op de borst met de bepaald niet achteloze mededeling dat ze nu de gróótste hebben. Een bagagevolume van 495 liter is inderdaad top (35 l meer dan in de voorganger) en het valt uit te breiden tot een indrukwekkende 1.500 liter. Dat vergroten kan in verschillende fasen, want de achterbank is standaard 40:20:40 deelbaar.
Kelderstelsel
Maar dat is lang niet alles, wat die bagageruimte betreft. Het omklappen/vouwen van de achterbank gaat in de eerste plaats ontzettend makkelijk en zonder de geringste krachtsinspanning. Dan blijkt er onder de geheel vlakke laadvloer een fraai kelderstelsel te liggen. Verscheidene compartimenten, die allemaal goed afgesloten worden door een deksel dat omkeerbaar is om een natte hond of modderlaarzen geen blijvende schade aan de fraaie interieurbekleding te laten veroorzaken. Ook in de wanden bevinden zich diverse opbergruimtes.
Schop
De grote achterklep is een verhaal apart. Ten eerste heeft die, ook standaard in alle uitvoeringen, elektrische bediening die tegen een, vast niet buitengewoon geringe, meerprijs ook handsfree bediend, althans geopend, kan worden. Wie met armen vol boodschappen, of andere spullen, met zijn of haar voet de Touring een virtuele schop onder z’n kont geeft ziet de achterklep zich sierlijk openen. Dichtdoen gaat niet met zo’n voetbeweging, want dat zou het gevaar kunnen ontstaan dat er per ongeluk iemand die klep op zijn of haar kop krijgt. Daarvoor moet je een knop onderaan de laadklep indrukken, of dat met de afstandsbediening van de centrale vergrendeling doen – en die knop dan ingedrukt houden totdat de klep zich dicht heeft gezogen.
Los klapraam
Niet nieuw, zo’n makkelijke bediening, maar wel in dit segment – en buitengewoon handig. En nee, niet iedereen kan zo de klep openkrijgen, daarvoor moet de afstandsbediening annex sleutel dicht in de buurt zijn, waardoor de totale centrale vergrendeling wordt vrijgegeven. De achterruit in de klep kan apart geopend worden en dat kan handig zijn wanneer er spullen in of uit de bagageruimte geplaatst moeten worden en de auto krap geparkeerd staat. In de praktijk, zo weten we, wordt er weinig gebruik van gemaakt.
Drie motoren, voorlopig
Al deze zaken treffen we dus op de 3-serie Touring aan, maar de complete rest (op natuurlijk het silhouet na, maar ze zijn met 4,62 m even lang) is volstrekt identiek aan de sedan, met dien verstande dat er (voorlopig, dat wel) maar drie motoren voorhanden zijn: de viercilinder benzinemotor in de 328i, die een inhoud heeft van 1.997 cc, over 245 pk beschikt en tussen de 1.250 en 4.800 toeren een maximumkoppel van 350 Nm biedt. Een handgeschakelde zesbak is standaard, een achttraps automaat een aantrekkelijke optie.
Daarnaast zijn er twee diesels, een vier- en een zescilinder. Die in de 320d is ook een tweeliter, met 184 pk en 380 Nm bij 1.750-2.750 omw/min. De zespitter 330d, hier in eerste instantie helaas de enige overgeblevene van die voor BMW zo kenmerkende zes-in-lijn-motoren, is die heerlijke drieliter met 258 pk en de stoomlocomotieven-trekkracht van 560 Nm die zich eigenlijk vanuit stilstand al ten volle ontplooit, maar zijn officiële maximum moeite- en geruisloos levert tussen de 1.500 en 3.000 toeren. Een verrukkelijke diesel, die standaard aan die achttraps automaat (stuurpeddels een zinloos extra) is gekoppeld.
Over het rijden met de nieuwe 3-serie Touring kunnen we heel kort zijn, want er is geen enkel merkbaar verschil met de sedan. De gewichtsverdeling gaat met die relatief zware achterklep zelfs nog wat verder naar de ideale 50/50 toe, maar voelen doe je dat echt niet.
De Touring is ook in dezelfde uitvoeringsstadia (Lines Sport, Modern en Luxury, plus het geinige Sport Package) als de sedan te koop en wat later dit jaar komt ook de vierwielaandrijving xDrive beschikbaar. Nog net op tijd voor de wintervakantie dus.
Want voor vakanties is deze hoogst aantrekkelijk variant buitengemeen geschikt. De prijzen, die we vorige week al meldden, lopen vanaf 44.130 euro voor de 320d. De 328i komt op € 45.755 en topper 330d op € 59.855.
Schrijf een review