Volgens BMW bedienen zij de automobilist die naar extra zuinigheid zoekt al voldoende met hun auto’s die alleen met verbrandingsmotoren zijn uitgerust. Zo monteren ze op al hun modellen standaard start/stop-techniek en halen ze met hun EfficientDynamics-programma’s bij zowel de benzine- als de dieselmotoren het onderste uit de zuinigheids-kan.
VS en China
Maar buiten Europa – en vooral op hun lucratieve prestige-markt VS, om China niet te vergeten – willen de klanten niet erg aan diesels, dus door worden dan die full-hybrides aangeboden. Op de herhaaldelijk gestelde vraag of er bij de Beiers ook stekkerhybrides (of anders gezegd: elektrische auto’s met een verbrandingsmotor als range-extender) in de pijplijn zitten, wordt hardnekkig ontwijkend geantwoord. Maar het feit dat er ook geen keiharde ontkenning klinkt, bevestigt het vermoeden dat die er wel degelijk aankomen. Tenslotte doet BMW wél aan puur elektrische tractie.
Maar BMW zou BMW niet zijn als ook bij de ActiveHybrid 3 Serie de Freude am Fahren niet nadrukkelijk voorop werd gesteld, méér nog dan bij zijn grotere soortgenoten. Het is ook niet kinderachtig wat hier wordt voorgeschoteld. Uitgangspunt is namelijk topper 335i, waarin de van een dubbele turbo voorziene drieliter zespitter het speelse vermogen van 306 pk levert en zijn flitsende acceleratie (in 5.5 sec naar de 100) mede ontleent aan een maximumkoppel van 400 Nm. Koppel je daar een in het transmissiehuis opgeborgen elektromotor van 55 pk en 210 Nm aan, dan kan enerzijds het brandstofverbruik met wel 25 procent worden teruggedrongen, maar aan de andere kant de honderdsprint nog eens tweetiende seconde rapper worden afgelegd.
Vier kilometer elektrisch
Het is overigens niet zo dat je vermogen en trekkracht van beide krachtbronnen gewoonweg bij elkaar op kunt tellen. De systeem-prestaties komen op 340 pk en 450 Nm en dat geweld wordt standaard via de bekende achttraps-automaat naar de achterwielen geleid. Wel kan de ActiveHybrid 3 een stukje alléén op de elektromotor rijden, met een top van 75 km/h en als je dat héél rustig doet haalt-ie misschien vier kilometer. Dan springt de zespitter bij en die doet dat ook als je het gas verder dan een millimeter intrapt – of je de airco vol hebt aanstaan. Je moet dan wel de EcoPro-stand inschakelen. Bij gas loslaten kan deze 3 dan ook freewheelen (zeilen noemen ze dat tegenwoordig) en dat doet-ie tot een snelheid van 160 km/u.
Hightech-vingeroefening
Maar deze 3 noodt helemaal niet tot zuinig rijden, maar spoort je juist aan om er vól tegenaan te gaan. Het is, op de M5 na, natuurlijk, de snelste 3-serie van allemaal. En áls BMW echt een zuinige hybride had willen neerzetten, dan waren ze wel uitgegaan van een 320d.
Je moet deze ActiveHybrid ook meer zien als een hightech-vingeroefening. Eens eventjes laten zien hoe ze dat in München ook kunnen. Want heel knap is hoe ze de gewichtstoename (elektromotoren en accu’s zijn zwáár, hetgeen ook het tegenstrijdige van een hybride is: een auto zuiniger maken, maar er wel gewicht aan toevoegen) beperkt hebben tot 135 kilo. Ook de bagageruimte heeft nauwelijks ingeboet: van 440 naar 390 l en dan is het niet het ruim zelf, waarvan de laadvloer een enkele centimeter is verhoogd, maar de ‘kelders’ onder die vloer. Dáár zit nu het accupakket en daardoor kan de leuning van de achterbank gewoon (40:20:40) worden platgeklapt. De plaats van de accu daar maakt echter wel een xDrive vierwielaandrijving onmogelijk.
Vraag
Verder is het dus om te rijden een super-3-serie, uiterlijk slechts herkenbaar aan matchromen uitlaatpijpen, een logo op de c-stijl en satijnblauwe lak. Binnen kun je op het fraaie centrale display, dat net als in alle andere 3’s als een soort iPad uit het dashboard steekt, grafieken oproepen die precies vertellen hoe het hele hybride systeem aan de slag is. Erg afleidend, maar wel verplichte kost als je in de negentiende hole wil uitleggen dat je dan wel een vlotte Beemer rijdt, maar dat je héél milieubewust hybride onderweg bent. En mócht je inderdaad een brandstofbesparing van 25 procent voorelkaar weten te boksen, dan duurt het nog een hele tijd voordat je het prijsverschil van € 5.725 (vergeleken met de 335i automaat) aan de pomp hebt terugverdiend. En of de extra prestaties dat bedrag waard zijn, is ook maar de vraag.
Schrijf een review