Een grote Fiat 500 de naam ‘500L’ geven klinkt in eerste instantie eigenlijk heel logisch, maar de vraag is: Is het wel een 500? Bij het zien van de neus van de 500L kunnen we dat niet ontkennen, maar uit andere hoeken lijkt Fiat met name aan de slag te zijn gegaan met het scirkle-design van de onlangs geïntroduceerde Panda, waarin zachte ronde en hoekige vormen in elkaar zijn gegoten. En hadden de Italianen vroeger niet die olijke 600 Multipla? En de veel recentere Idea? Ach, wat maakt het ook uit. De 500 van nu is een kaskraker en dan moet je daar op voortborduren. Sterker nog, zeker is al dat de 500L nog in een zevenzits versie wordt uitgebracht en dat volgend jaar ook een 500x crossover klaar staat. Nee, Fiat is nog lang niet klaar met de 500-familie.
Licht en zicht
De 500L valt als gezinsauto in de vijver van onder meer de Opel Meriva, Citroen C3 Picasso plus de nog te introduceren Ford B-MAX en kan dus niet bij voorbaat met de winst naar huis. Fiat zet met de 4.14 meter lange 500L in op veel ruimte en dito ruimtegevoel. Dat laatste komt op het conto van een groot glazen dakpaneel dat van voor tot achter licht in het interieur brengt. De flinke raampartij staat garant voor panoramisch zicht rondom. En aangezien een beetje zichzelf respecterende ruimte-auto niet compleet is zonder stoelendans, heeft de 500L een tweedelige, verschuifbare achterbank, waarbij de hoek van de leuning ook is te verstellen. Drie volwassenen hebben er zeker voldoende ruimte, maar komen wanneer zij langer zijn dan 1.80 toch in de knel met hun kruin. Het panoramadak eist namelijk ook centimeters op. Voorin is een goede zit vinden geen probleem; wel zijn de zittingen nog vrij kort.
Wanneer de kinderwagen mee moet of er een kleine volksverhuizing op stapel staat kan de achterbank worden neer- en opgeklapt. Het is helaas niet mogelijk om de zitting neer- en op te klappen zodat de rugleuning vlak neergelegd kan worden. Zodoende is de laadvloer uiteindelijk niet vlak maar is er alsnog maximaal 1310 liter beschikbaar. De functie van de dubbele bodem in de bagageruimte is ons ontgaan, totdat Fiat liet zien wat je er allemaal mee kunt; een ideale plek voor modderlaarzen of om kleine spullen apart op te bergen als er grote koffers mee moeten.
TwinAir, MultiAir of Multijet
Om met vijf personen en bagage goed op weg te kunnen, debuteert in de Fiat 500L een extra sterke variant van de TwinAir Turbo motor. De 875 cc tweecilinder peutert er nu 105 pk uit, waarbij het maximumkoppel van 145 Nm op gelijke hoogte ligt met de 85 pk versie uit de 500, Punto en Panda. Wederom leert de TwinAir kennen als een energiek motortje met een piekerig karakter. Vanaf zo’n 2000 toeren komt de tweepitter los en klimt dan snel in de toeren. Dat voel je en dat hoor je. Toch is de TwinAir verder weer opvallend rustig en stiller dan we verwacht hadden. Tsja, de techneuten hebben in de 500L ook iets meer de ruimte om geluidsisolatie toe te passen en dat werpt z’n vruchten af.
Het belangrijkste doel voor Fiat om met de TwinAir voor de dag te komen is natuurlijk het bereiken van een laag brandstofverbruik. Met een gemiddelde consumptie van 4.8 l/100km en 112 gram CO2 troeft de 500L zijn belangrijkste tegenstrever – de Ford B-MAX 1.0 Ecoboost die ook vanaf november bij de dealer staat – heel nipt af. Hoe zuinig de 500L in Nederlandse omgeving zal zijn is nog even afwachten. Na het doorkruisen van Turijn en een toertje over de snelweg gaf de boordcomputer immers meer dan het dubbele aan. Wel moet gezegd worden dat de 500L in de ECO-modus het meest efficiënt rijdt. Daartoe wordt dan ook het motormanagement afgesteld op 98 pk vermogen en 120 Newtonmeter. Opvallend: de TwinAir is al schoon genoeg om aan de Euro 6-emissienorm van 2014 te voldoen.
Speciaal voor de 500L heeft Fiat naast de TwinAir Turbo ook nog een 1.4 MultiAir zestienklepper klaarstaan die 95 pk levert (en ook aan Euro6 voldoet). Volgend jaar komt ook nog een aardgasversie op basis van de TwinAir het gamma versterken. Of Fiat tegen die tijd ook de 1.6 liter Multijet diesel naar ons land haalt valt te betwijfelen. Zeker is dat de zuinigste 500L er een zal zijn met de 1.3 liter Multijet dieselmotor uit de Punto.
Hoewel de dieselversie door ons belastingklimaat niet de overhand zal hebben in de verkoop, is het wel onze favoriet. De 85 pk sterke Multijet van de tweede generatie komt soepel op stoom en levert zijn kracht over een groter toerenbereik, zonder een keel op te gaan zetten of te dreunen. Blijkbaar vond Fiat het daarom ook geen probleem om geen zes-, maar een vijfversnellingsbak te monteren. Een tandje extra zou – zeker in het soms heuvelige Italië – de motorsouplesse nog beter kunnen benadrukken. De TwinAir heeft overigens wel een zesbak.
Soepeltjes in z’n veren
Het extra gewicht van de Multijet in de neus komt de besturing ten goede want die is nu net een tikkeltje zwaarder. Ongeacht de keuze voor een TwinAir of Multijet (de 1.4 MultiAir hebben we niet kunnen rijden) staat de 500L soepeltjes in zijn veren om zoveel mogelijk comfort te bieden. Het is een prettige eigenschap waarbij overhellen alsnog beperkt blijft. Wel krijgt de koets daardoor gelegenheid om bij hogere snelheden nadrukkelijk op kleine stuurbewegingen te reageren. Dat hadden we niet verwacht. De vraag is hoe het standaard ESP in de weer zal zijn bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre.
Circa 18.500 euro
Fiat zet de 500L vanaf november in de showroom, maar opent het orderboek al binnen enkele weken. Tot die tijd weten we nog niet wat hij moet gaan kosten. Tussen neus en lippen door liet de importeur wel een richtprijs los die overeenkomt met zijn grote concurrent B-MAX: 18.500 euro. Specifieke standaarduitrusting moeten we je nog schuldig blijven, al ben je dankzij talloze carrosserie, interieur, velg, en dakkleurcombinaties verzekerd van vergaande individualiseringsmogelijkheden. Een audiosysteem met touchscreen is standaard, TomTom-navigatie met houder is optioneel. Later komt Fiat met een gecombineerde oplossing dat volledig in het dashboard is geïntegreerd.
Schrijf een review