Misschien moeten we dat even uitleggen, want zo logisch klinkt dat namelijk niet. Waar haalt SsangYong nu plotseling de middelen vandaan om flink te gaan groeien. Het antwoord is China. Sinds enige tijd bezit de Chinese autofabrikant SAIC uit Sjanghai de meerderheid van de aandelen bij SsangYong. De Chinezen willen dolgraag in Europa auto’s verkopen, maar met een onbekende naam is dat lastig dus wordt SsangYong een belangrijke rol toebedeeld.
De Nederlandse SsangYong-directie kondigde tijdens de presentatie van de vernieuwde Kyron aan dat er veel nieuwe producten op komst zijn, beginnend met een grote sedan, die direct wordt gevolgd door twee kleinere modellen in de compacte en de wat hogere middenklasse. De Chinese auto-industrie gaat dus met een U-bochtje over Korea Europa pogen te veroveren. “Maar dan wel met producten die over een goede botsveiligheid beschikken met vijf EuroNCAP-sterren”, zegt Peter de Wild, directeur van de Nederlandse SsangYong-importeur.
Voordat we die nieuwe sedanmodellen mogen begroeten zijn we minstens een half jaar verder – de eerste grote sedan zal op de IAA in Frankfurt worden getoond – maar intussen zitten ze in Korea en China niet stil. De nog maar kortgeleden (september 2005) aan het gamma toegevoegde Kyron, krijg nu al een flinke facelift en wordt bekroond met een topmodel met 2,7 liter turbodiesel.
Zoals nog maar enkele maanden geleden met de Rexton het geval was, krijgt nu ook de Kyron dus een extra luxueus topmodel en ook deze versie krijgt een beter onderstel. Want in plaats van een starre as vinden we onafhankelijke wielophanging achter en permanente in plaats van inschakelbare vierwielaandrijving. De Kyron combineert dat in dit topmodel met een 2,7 liter turbodieselmotor.
Die motor heeft zijn wortels nog in de inmiddels al enige tijd geleden beëindigde samenwerking met Mercedes-Benz. Niettemin mag je blij zijn met zo’n vijfcilinder turbodiesel, want hij is sterk (165 pk) en loopt mooi soepel, met een karakteristieke roffel. De Kyron knapt er aardig van op, evenals van de uiterlijke wijzigingen, want de oorspronkelijk van wat veel plooien voorziene carrosserie is nu veel strakker van vorm. De achterruit werd iets groter, de achterlichtunits zijn breder en de auto heeft een fraaiere grille die – aardig detail – wel wat weg heeft van een Mercedes-grille. Chinese kopieerinvloeden of overblijfselen uit de samenwerking met ‘Das Haus’?
Onze korte kennismaking met de Kyron laat zien dat het topmodel veel comfort biedt en over een prettige motor beschikt. Maar we vinden de besturing wel erg sterk bekrachtigd en dat gaat ten koste van het contact met de weg. Verheugend is dat de Kyron over de hele linie goedkoper is geworden. Dit topmodel staat in de lijst voor 44.995 euro, maar je kunt al een Kyron met tweeliter turbodiesel krijgen (bestellen via internet) vanaf 28.995 euro.
Schrijf een review