Het merk SsangYong maakte vorig jaar zijn entree dankzij een nieuwe importeur voor de gehele Benelux. Op datzelfde moment werd de Korando als compacte SUV geïntroduceerd, een auto die het feitelijk opneemt tegen onder meer de Hyundai ix35 en Kia Sportage. Collega Roel reed er destijds een rondje mee. Om de kansen van de Korando op de (Nederlandse) markt te vergroten dient zich nu een benzineversie aan. De 2.0 liter viercilinder is een nieuw ontwikkelde motor met een gezonde dosis vermogen en koppel: 149 pk en 197 Newtonmeter. Afgaande op die feiten en het kentekengewicht van de Korando (1512 kg) is het nog maar de vraag of daarmee voldoende prestaties te behalen zijn. In de praktijk valt de tweeliter reuze mee. Ja, hij is duidelijk krachtiger op toeren maar valt ‘onderin’ niet door de mand en komt daarom gemakkelijk mee. Bovendien is de geluidsproductie van de krachtbron netjes geïsoleerd en kunnen de voorwielen – vierwielaandrijving is optioneel – de voorwaartse drang makkelijk bijbenen. Op snelwegtempo zorgt de zesbak ervoor dat het toerental beperkt blijft, en dat heeft weer positieve gevolgen voor het brandstofverbruik. Goed, met een gemiddelde van 7.5 l/100 km en 175 gram CO2 is de Korando 2.0 geen hoogvlieger, maar zo dramatisch is het nou ook weer niet. Verder kiest SsangYong bij de Korando voor een comfortabele afstelling van het onderstel en niet al te lichte besturing. Dat het rad niet messcherp met de wielen communiceert vinden we niet zo’n probleem. Sportieve genen heeft de Korando toch niet.
Dieselen is leuker (maar duurder)
Maar eerlijk is eerlijk, wie twijfelt tussen de benzine- of dieselversie raden we altijd aan om met de diesel naar huis te rijden. Tenminste, als je bereid bent en de middelen hebt om geen 24.990 euro maar minimaal 31.670 euro neer te tellen. De diesel met 147 pk of 175 pk en ruime trekkracht is geknipt voor de Korando om lekkere prestaties te leveren, ook als er iets aan de trekhaak moet (max. 2000 kg). Houd er wel rekening mee dat die in Oostenrijk ontwikkelde vierpitter zich duidelijker laat horen. Aan de andere kant is de dieselversie weer leverbaar met een automatische transmissie, iets waarvan de benzinevariant momenteel nog verstoken blijft. Met die zesbak is overigens niet mis want hij laat zich makkelijk van het ene verzet in het andere leggen, maar een automaat in dit type auto’s vindt nou eenmaal gretig aftrek. SsangYong laat weten later dit jaar alsnog een automaat voor de benzine te kunnen leveren.
Andere kwaliteiten
Wat zijn verder de kwaliteiten van de Korando? Zijn uiterlijk is vrij behoudend zonder poespas, maar dat houdt ‘m veilig en tijdloos als verschijning. We weten allemaal wat er gebeurt als je Koreanen volledig de vrije hand geeft; zie daarvoor de Rodius met zijn ‘dakkapel’. Al krijgt die auto trouwens een facelift. Qua ruimte doet de Korando prima mee in het segment, met voldoende been- en hoofdruimte achterin. We treffen in de luxere uitvoeringen zelfs achterbankverwarming aan. Meer verrassingen zitten niet in het verschiet, al vinden we het wel handig dat de Korando ook gewoon over een USB/AUX-aansluiting beschikt en Bluetooth functionaliteit heeft. De afwerking is verder netjes, maar ontbeert harde kunststoffen niet. Laten we het zo zeggen: ondermaats is het echt niet, maar bijvoorbeeld Kia en Hyundai zijn alweer een stapje verder. De prijs van de Korando is vergelijkbaar met de genoemde concurrenten. SsangYong doet ook niet moeilijk over garantie en stelt de termijn op vijf jaar. Over afschrijving rept de importeur niet. Dat begrijpen we, maar kunnen we niet onvermeld laten. Of een SsangYong na een paar jaar trouwe dienst nog net zoveel oplevert als een andere Koreaan of Europeaan, is afwachten.
Ook grijs kenteken
Ssangyong is met de Korando ook de grijskentekenmarkt niet vergeten. Het model is verkrijgbaar zonder achterbank waarbij de zijruiten zijn geblindeerd. Je betaalt dan minimaal 20.730 euro exclusief BTW en BPM en dat is een competitieve prijs in een segment waarin weinig concurrentie is. De Actyon Sports (vanaf 18.450 euro exclusief) is een nieuwe pick-up met 2.04 m2 laadbak die alleen op grijs kenteken geleverd zal worden. Hoewel de functionaliteit van zo’n type auto natuurlijk voorop staat smoelt de Actyon Sports erg goed. Met lichtmetalen wielen die zo van een Audi RS3 kunnen zijn getrokken kom je toch best aardig voorrijden. Het interieur van de Actyon Sports is wat qua design van uitbundiger opgezet; daar moet je van houden. Ons testexemplaar werd geleverd met een optioneel aftermarket navigatiesysteem. Dat werkte op zich prima maar kon niet overweg met de knoppenreeks op het stuur. Zonde.
Nog een kleine tegenvaller zijn de rij-kwaliteiten van de pick-up op de openbare weg. We weten heus wel dat er in dit geval andere prioriteiten gelden maar voorzien van de 155 pk sterke dieselmotor is de kracht op de achterwielen zo sterk dat de tractieregeling bij een beetje accelereren vanuit een bocht (rotonde!) moet ingrijpen. Gelukkig – of eigenlijk: uiteraard – is de Actyon Sports tegen 2500 euro meerprijs ook leverbaar met vierwielaandrijving. Die moet je dan wel zelf inschakelen en dat zouden we dan maar ook direct doen. Los daarvan hoepel je je in de Actyon Sports een ongeluk en moet parkeren of het nemen van rotondes met beleid, alsof je in een hele grote bestelbus zit. Dat moet wel beter kunnen, helemaal omdat het onderstel niet met een starre achteras en bladveer is opgebouwd maar van onafhankelijke multilinkophanging profiteert. Wel fijn is de automatische transmissie, dat met de dieselmotor een prima duo vormt. Een optie van 1700 euro die voor liefhebbers het investeren waard is.
Schrijf een review