Onthaasting - Peugeot 208 met 2Tronic

Overtreft de nieuwe Peugeot 208 zijn voorganger 207 op alle fronten? Niet altijd, maar ook dat is (soms) positief.

De nieuwe 208 moet Peugeot weer een hoofdrol geven in het B-segment waarin het merk, met de 205, ooit zo toonaangevend was. De nieuweling, die begin maart debuteerde op de autosalon van Genčve, zou dat succes best kunnen herhalen, maar de concurrentie is stukken heviger dan toen.

In ieder geval steekt de nieuwe 208 heel gunstig af tegenover voorganger 207 en die durven we nu echt wel een mislukking te noemen. Hij miste het vlotte karakter van de 205 (en ook wel van diens opvolger 206) en beschikte met die bespottelijk grote grille allerminst over een charmant uiterlijk. Als nekslag voelde hij qua weggedrag ook nog eens veel logger aan dan-ie in feite al was.

Bij Peugeot hebben ze dat kennelijk goed begrepen, want om te beginnen hebben ze de 208 wat korter (lengte nu 3.96 m, dat was 4.05 m) gemaakt en vooral ook wat lichter (tot wel 110 kg, hangt van de uitvoering af), maar doordat de wielbasis hetzelfde is gebleven (2.53 m) is de binnenruimte nominaal even groot. Doordat echter de inrichting ook totaal nieuw is, is het bruikbare volume wezenlijk toegenomen, al zit je in de driedeurs die wij te gast hadden achterin bepaald niet riant.

Fout soort zuinigheid
Hoewel, dat zitten gaat nog wel, als je eenmaal op je plaats bent gearriveerd, maar het bereiken en verlaten van die plek is eigenlijk voor volwassenen een onfatsoenlijke taakstelling, ook al klappen en schuiven de voorstoelen een redelijk stuk naar voren. De ontgrendeling van dat instapmechanisme is akelig hakerig, dat ook nog. Wie geen 500 euro over heeft voor twee achterportieren bezondigt zich aan een fout soort zuinigheid en zal dat bij inruil ook wel merken.

Nu we het toch over ruimte hebben: de bagageruimte, die via de ver omhoog scharnierende achterklep goed toegankelijk is, valt door het neerklappen van het achterbankje (wat trouwens dan weer wél makkelijk gaat) van een ook al heel bruikbare 285 liter te vergroten tot een zeer nuttige 743 l. Grootste concurrent in het C-segment, de Volkswagen Polo, heeft 280-952 liter aan kofferbak te bieden.

Afwerking veel beter
Is de 208 dus compacter, maar ruimer dan de 207, ook een veel betere afwerking van het interieur is een pluspunt. Er zijn genoeg vakjes en holletjes om klein spul en bekers (of zelfs flessen) op te bergen. De bediening van het centrale display, met aanraakscherm, zit niet zo logisch in elkaar, maar als je zo’n 208 in bezit hebt is dat natuurlijk snel gewend. Het was makkelijker geweest als de bedenkers van het systeem eens naar de menustructuur van een Apple-apparaat hadden gekeken.

In de bijbehorende brochure stelt Peugeot dat het interieur van de 208 ‘revolutionair anders’ is. Ja zelfs, dat ‘de volledig opnieuw uitgevonden bestuurdersplaats een belevenis op zich(zelf) is’. Welnu, gelukkig zít je er nog altijd goed, maar verder hadden ze dat beter kunnen laten. Ze bedoelen de ongebruikelijk hoge plaatsing van de belangrijkste klokken. Die zitten bóvenop het dashboard en kregen daardoor de wat overtrokken naam ‘head-up display’.

Misvatting
Het idee is dat je niet dóór het stuur heen naar die klokken koekeloert, maar óver dat, overigens lekker kleine, maar wel dikke stuurtje heenkijkt. Een misvatting, want wanneer ik de echt goede stoel in z’n laagste stand heb gepompt en het stuur op de door mij gewenste hoogte heb gezet (zou nog wel wat hoger mogen), dan zijn de belangrijkste sectoren van snelheidsmeter en toerenteller, net als het centrale LCD-display en de brandstofmeter, volledig aan m’n zicht onttrokken.

Dat is niet prettig en Oom Agent pikt het excuus dat je niet kon zien hoe hard je reed echt niet. En sorry, heren ontwerpers van Peugeot, ik vind het opofferen van mijn ideale zitpositie geen optie. Die is uit oogpunt van comfort, veiligheid (vermoeidheid) enzovoorts gewoon van cruciaal belang. Het is te hopen dat het ‘opnieuw uitvinden’ van bestuurdersplaatsen geen verdere voortzetting krijgt – althans niet in deze richting.

Als moderne auto is de 208 voorzien van elektrische stuurbekrachtiging, van het type met heel veel assistentie en bitter weinig gevoel ‘in’ het stuur. Alleen heel dure systemen van dit type geven mooie ‘feedback’, maar kennelijk kunnen hele volksstammen best zonder leven. In ieder geval is er met de stuurprecisie hier helemaal niets mis. Met de wegligging verder ook niet, want dat kan Peugeot al heel lang heel goed, een goede balans vinden tussen comfort en bestuurbaarheid.

Remmen zijn doorgaans geen issue meer, tegenwoordig, ook bij de 208 niet. Stop/start is ook gemeengoed en dat werk ook prima. Hij slaat, voor een dieseltje, heel snel weer aan, maar herstart de motor meestal ook weer na korte tijd wanneer je de quasi-airconditioning aan het draaien hebt.

2 Tronic onvoorspelbaar
Motorisch borduurt de 208 voort op wat ze samen met Citroën in huis hebben en gestaag door-ontwikkelen. Na de zomer komt er ook een driecilindertje beschikbaar, maar daar zijn we dus gelukkig aan ontsnapt. Wij hadden een behoorlijk vlotte en soepele 1,4 HDi turbodiesel te gast, waarvan je niet echt merkt dat er 68 pk ter beschikking staan. Dit dankzij de koppeling aan die 2 Tronic schakelrobot, die weliswaar in de loop der tijd aardig is verbeterd, maar die nog altijd een totaal onvoorspelbaar gedrag vertoont. Schakelen wanneer je dat niet verwacht, meestal ook niet wilt, en dan zonder enig bespeurbaar patroon aanvaardbaar snel of irritant traag. Soms zit je machteloos op het gas te trappen en wil het ding de juiste versnelling maar niet vinden. Alsof-ie eerst een mailtje naar het commandocentrum van Peugeot moet sturen om te vragen wat dan wel de bedoeling mag zijn. Je kunt hem ook met de centrale pook of met racy flippers onder het stuur je wensen kenbaar maken, maar ook dan lijkt het apparaat altijd eerst ruggenspraak te voeren.

Het noopt je wel tot een héél kalme rijstijl en dat levert dan ook een reëel verbruik op dat het officiële (en volstrekt kunstmatige) bewonderenswaardig dicht benadert. Dat bedraagt dan 3.4 l/100 km, terwijl wij, met toch veel stadgebruik, de boordcomputer 4.4 l lieten noteren. Maar dan moet je dus echt geen haast hebben, hetgeen ook geldt voor de honderdsprint, in 16.2 tellen. De top bedraagt 165 km/u. Zijn bescheiden prestaties en vebruik wordt door de overheid beloond met 14% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting en BPM. De 207 bleef verstoken van die status.

Conclusie
Het totaalbeeld levert een opvolger van de 207 op die om te zien en om te rijden veel en veel prettiger is. Minpunt is de merkwaardig plaatsing van het instrumentenpaneel. De 2 Tronic semi-automaat is alleen een aanrader wanneer je niet tot de vlottere verkeersdeelnemers gerekend wilt worden. Maar de aanschaf daarvan is een keuze. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.