Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon

Is de nieuwe Toyota Prius Wagon de ideale gezinsauto? We hebben 'm getest!

Vele (potentiële) Prius-rijders zullen er van hebben gedroomd; een Prius met extra veel ruimte om met het hele gezin inclusief bagage er op uit te trekken. Tot voor kort moest de dealer ‘nee’ (of een Verso) verkopen maar nu is daar de Prius Wagon, met - niet geheel onbelangrijk in deze – dezelfde fiscale voordelen als de gewone Prius. Is dit de ideale gezinsauto?

De Prius heeft Toyota vele nieuwe (merkvreemde) rijders opgeleverd. Een bijna-middenklasser met een zuinige aandrijflijn en flink wat bijtellingsvoordeel werd een succesrecept voor particuliere, maar vooral veel zakelijke rijders. Maar omdat een zakelijk rijder vaak ook een huismoeder of huisvader is en kinderen thuis hebben die ook mee op vakantie willen, bleek de Prius niet altijd de meest ideale vakantieauto. Wel eens een Prius met fietsendrager en een dakkoffer op de snelweg gezien? We bedoelen maar. De droom van elk gezin is natuurlijk een flinke stationwagon of MPV, zodat alles en iedereen mee naar Zuid-Frankrijk kan. Met de komst van de Prius Wagon (die in andere landen Prius+ wordt genoemd) lijkt Toyota de ideale gezinsauto in handen te hebben. Hier hebben vele (Prius)rijders op zitten te wachten!

Grote broer
De nieuwe Prius Wagon is onmiskenbaar de grote broer van de gewone Prius; de gestroomlijnde koets heeft er nog veel weg van en is vooral aan de achterzijde ‘uitvergroot’ om een silhouet te creëren dat lijkt op een MPV of stationwagon. Het resultaat vinden we overigens heel aardig, maar echt verrassend is het niet. Gelukkig gelden bij dit soort auto’s toch andere prioriteiten: een ruimteauto moet veel plek bieden aan koters en bagage.

Om daar maar meteen op door te gaan: de Prius Wagon is ruim, zowel voor- als achterin. De derde zitrij – standaard wordt de Wagon geleverd als zevenzitter – is alleen geschikt voor kinderen en laat zich uiteraard neerklappen in de bodem als die er niet zijn of thuis blijven. Er is dan geen 200 maar 505 liter bagageruime beschikbaar. De drie afzonderlijke stoelen op de tweede zitrij zijn neer te klappen en te verschuiven en hebben een rugleuning die zich een paar graden naar achteren laat kantelen. Verdere stoelendans zoals het uitnemen van meubilair is er niet bij, maar met maximaal 1750 liter laadcapaciteit zou er wel een bestseller van IKEA in kunnen. De gratis aanhanger moet trouwens wel thuisblijven want meer dan een fietsendrager mag er niet achter. Dat zien we nou eenmaal vaker bij hybrides en dat is zeker bij een gezinsauto toch wel een klein minpuntje. Maarja, denk je nou echt dat de Japanners voor ons Nederlanders daar iets op gaan verzinnen?

Redelijke touch-and-feel
Net als de gewone Prius heeft de Wagon een interieur met lichte kleurstelling, waarbij het optionele panoramadak nog meer licht inbrengt. De stoelbekleding heeft in onze uitvoering iets weg heeft van suède (leder is optioneel) en veel interieurdelen afgewerkt zijn met kunststof. Zoals we van de meeste Japanse merken gewend zijn is dat materiaal niet van het meest hoogwaardige soort. Daar zijn we eigenlijk niet helemaal gelukkig mee, want wie ruim 30.000 euro neertelt verwacht toch een stevigere touch-and-feel. Al was het omdat de kinders soms net iets te onbehouwen door de auto heen vliegen. Verder heeft de Wagon overigens een eigen ontwerp voor het dashboard, met wederom de digitale klokken die in het midden geplaatst zijn en uitgebreide stuurbediening, inclusief twee toetsen om de temperatuur van de klimaatcontrole te regelen! De middentunnel biedt wat aflegruimte en een bekerhouder, maar bevat geen groot vak om CD’s en documentatie in de stoppen. De reden daarvoor is simpel; bij de zevenzits Prius Wagon zijn de lithium-ion accu’s (een moderner en compacter type dan in de gewone Prius is geplaatst) tussen/onder de voorstoelen geplaatst om meer ruimte over te laten in de bagageruimte. Slim!

Vertrouwde hybride-aandrijflijn
Verder heeft Toyota niet aan de hybride-aandrijflijn hoeven sleutelen. De vertrouwde, op hybriderijden ingestelde 1.8 liter benzinemotor helpt de Prius Wagon samen met de elektromotor aan prima prestaties, die 136 pk zijn in principe voldoende. De CVT-automaat kiest afhankelijk van de vraag naar prestaties een zo laag mogelijk toerental. Bij accelereren steekt het typische toerendraaien weer de kop op en is de motor duidelijk hoorbaar. Ook als je niet in volle vaart wilt invoegen op de snelweg trouwens. Zo’n jengelend geluid is niet bepaald inspirerend maar je moet er mee leven. Verder is de Prius Wagon overigens heel mooi stil, met dank aan het extra isolatiemateriaal. Zo’n MPV-koets fungeert immers altijd als een klankkast. Het rijcomfort is tenslotte helemaal in orde; de Wagon rolt gemoedelijk over het asfalt; niet zompig maar evenmin stug. Een goede balans waarmee papa of mama uit de voeten kan als er haast in het spel is. Dat is weliswaar niet heel zuinig en verantwoord rijden, maar tijd is ook geld.

Het is onvermijdelijk dat de Prius Wagon niet dezelfde verbruikscijfers haalt dan de gewone Prius. Maar, met 4.1 l/100km en 96 gram CO2 is het verschil nog opvallend klein. Tijdens de test is niet het onderste uit de kan gehaald en communiceerde de boordcomputer een verbruik voor dat twee liter hoger lag. We denken dat de Wagon net als de Prius hatchback een praktijkverbruik voor zich laat noteren dat vergelijkbaar is met dieselvarianten van andere merken. Desondanks zijn de emissies van een benzinemotor – zoals Toyota dat zelf ook benadrukt – schoner en kan de Prius Wagon ook gedurende een kilometer of twee volledig elektrisch rijden. Hebben we getest door de EV-mode in te schakelen, werkt feilloos.

Comfort, Aspiration of Dynamic Business
Het leveringsprogramma van de Prius Wagon start bij de Comfort-uitvoering, die 30.990 euro kost. Met zeven airbags, automatische airco, stabiliteitsystemen, elektrische ramen en spiegels, sleutelloze toegang, bluetooth én cruise control biedt de ‘instapper’ al een hele nette uitrusting. Het Aspiration-niveau (32.750 euro) doet daar een panoramadak, een prettig head-up display, parkeerhulpcamera, mistlampen en zonneschermen achterin bij. De Dynamic Business (37.500 euro) pakt verder uit met navigatie, LED-koplampen(!), inparkeerhulp, adaptieve cruise control, JBL-audio en een automatisch dimmende binnenspiegel. Op de optielijst staat onder meer Toyota’s eigen navigatiesysteem voor de andere uitvoeringen (vanaf slechts 595 euro), lederen bekleding en grotere lichtmetalen wielen. Vanwege de typegoedkeuring met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot worden de Wagons standaard op 16 inch afgeleverd. Omdat het oog ook wat wilt zouden wij net zoals dat bij de foto-auto gedaan is een maatje groter kiezen. Die 14% bijtelling, vrijstelling van wegenbelasting en BPM is toch al binnen!

Conclusie
De Prius Wagon vervult de behoefte naar een zuinige gezinsauto, met alle moderne luxe en een solide wegligging. Het interieur is ruim maar biedt op de zesde en zevende zitplaats alleen plek voor kleine kinderen. Dacia heeft met de Lodgy laten zien dat die ruimte er wel kan zijn. De slechts redelijke kwaliteitsbeleving van het interieur en de hoorbaar de rondte draaiende benzinemotor bij acceleraties zijn feitelijk de enige smetjes op het blazoen, want de Prius Wagon maakt verder een keurige indruk. Bovendien is de hybride-MPV competitief geprijsd en spat het fiscaal voordeel er van af. Dus is de Prius Wagon de ideale gezinsauto? Bijna...

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Ik kocht in oktober2012 mijn Prius Plug-in zakelijk, motivatie: fiscaal voordeel, ik vond het echt de lelijkste auto ooit gemaakt (nou ja, op de fiat "multivlaai"na dan en daar wil ik niemand mee beledigen.)
Prive rijdt ik een audi A6 allroad 2,7T, maar ik ben de Prius nu na dik 30.000 km echt gaan waarderen. Vanwege het lage verbruik (vergeleken met mn audi 1:8 gem) met de Prius op vakantie naar Kroatië geweest.
En ja mensen of je het geloven wil of niet, daar kan indruk maken met je plug-in, helemaal als je hem met verlengsnoer uit je hotel aan de stroom hangt.
Eigenlijk onzinnig om 16km electrisch te rijden per lading, want mn verbruik tijdens de vakantie was gemiddeld slechts zo'n 1 op 16,5 over 2900km totaal. Wel eerlijk om te zeggen dat er veel bergritten tussen zitten en echt de grenzen van prestaties zijn opgezocht. Op de autobaan tussen de 180 en 199 op de teller, verder gaat de teller overigens niet, begrenst denk ik.

Bij lange ritten direct snelweg is mn accu vaak nog vol en dat zou ik toch niet verwachten. (ga natuurlijk geen 85 rijden), een keuze knop zou het verbruik gunstig kunnen beinvloeden denk ik.
Mijn conclusies: 1. door de prius laat ik mijn prive "benzine sluper" vaker staan, waardoor ik per saldo een stuk minder benzine verstook voor het totaal kilometers dat ik rij.
2. mijn gemiddeld verbruik over de 30.000 km is ong. 1:24 en dat vind ik echt heel netjes (ik laad hem echt iedere nacht op)
3. wordt daarmee de fabrieksopgave van verbruik benaderd? Nee
4. als de actieradius naar 200km of meer gaat van vol-electrische auto's, dan hou ik me aanbevolen (
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Geen benzine verbruik als je binnen je eigen stad blijft (in de zomer althans)

Minpunten

EV-modus (puur electrisch rijden) niet mogelijk tijdens opwarm periode, zelfs als het 31graden is, wel raar.
Weinig bagageruimte
banden plakset ??
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Ik heb een plug in.
1:27 is voor mij niet haalbaar of ik moet echt de slechtste stukken eruit halen.
Vakantie Oostenrijk. Dakkoffer op het dak en met vrouw en 3 kids in de auto. De cruise control op 150. In Oostenrijk berg op berg af. In de vakantie niet opgeladen (wat ik normaal wel dagelijks doe op mijn werk en thuis). Gemiddels verbruik in de vakantie 1 op 28.
Woon werk verkeer haal ik met gemak 1:30 en dan ros ik met regelmaat een A4 of iets dergelijks bij de stoplichten eruit. Doe ik mijn best haal ik 1:40 (maar dan rij je idd erg rustig en behouden)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Comfortabel
Complete auto
Stil
Geen bijtelling
Veel positieve reacties na een tijdje

Minpunten

Geen trekhaak mogelijk
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Ik rij al lang Toyota's. De laatste was een Avensis wagon diesel uit 2005. Een fijne en ruime wagen. Ik ben overgestapt vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Altijd Opel gereden de laatste was een Zafira. Een proefrit gemaakt in de Prius en verkocht was ik. De stilte het comfort en natuurlijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Kan een Prius ook 2 electrische fietsen van 28 kg. per stuk op de trekhaak hebben?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Ik rij al jaren prius en het wordt alleen maar beter. Comfortabel, goede geluidinstall, lekker snel ( Duitsland autobaan max 194 km ) bij de verkeerslichten,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Wat een bak. Jaren verschillende lease auto's gereden en meestal na 1 jaar al de geachte "wanneer loopt het lease contract af". Renault Megane.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Sinds januari 2009 rijd ik in de Prius II. Een grote verandering, want voorheen reed ik C5, Passat, A4, en Saab 93. Allemaal leasewagens... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Wat een heerlijke auto, Hij is erg zuinig. De eerste auto met een automaat voor mij. Ik vind het model mooi, ziet er dynamisch uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
De Dynamic is een zeer goed uitgeruste auto. Kan heel snel accelereren. haalt gemakkelijk 180 Km/h (Autobahn, Duitsland) in powermode, nog niet het uiterste geprobeerd. Goede stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Lekkere rustig rijdende auto. Zelfs in koud winterweer en korte afstanden een werkelijk verbruik van 1:19. In de zomer is 1:23 echt haalbaar. Jammer van.. Lees volledige review.
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Ik vraag mij af of het normaal is dat de prius stationaair zo'n hoog teoerental nodig heeft?. Komt het daardoor dat de prius in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Vanmiddag mijn handtekening gezet onder een zeer complete parelwitte prius. Ik ga hem prive rijden, maar uit milieu-oogpunt voor deze auto gekozen. Nu 4 lange maanden.. Lees volledige review.
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
een nieuwe auto voor deze tijd meer groen op de weg zuinig geen wegen belasting ik ga voor de prius.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de nieuwe Prius een snelle auto die heerlijk "smooth"rijdt. Echt ongelooflijk hoe stil de auto is en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
De Toyota Prius is een prachtige auto. Prima weggedrag en een plaatje om te zien. Zuinig maar als het moet ook lekker pittig. De.. Lees volledige review.
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Bij 60.000 km de waterpomp al defect . kosten € 289,-... Lees volledige review.
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
De eerste betaalbare leasewagen waar ik na 1250 km ontspannen kon uitstappen. Nieuwe Prius is besteld nadat ik de auto na 150.000 km moest inleveren!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Was al enthousiast over mijn eerste prius, alhoewel ik de wegligging en zijwindgevoeligheid als minpunten beschouwde. Het nieuwe model dat ik vanaf begin augustus 2009.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Wat een heerlijke auto! Heb eerlijk gezegd voor deze auto gekozen vanwege de bijtelling, maar zou hem nu boven de meeste middenklassers verkiezen. Ik ben Europees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
afgelopen winter naar noord zweden op vakantie geweest. Tot 2 maal toe is de motor compleet uitgevallen. Daarna niet aan de praat gekrgen . Bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Verbruik valt tegen. Ik kom niet beter dan 1 op 15. Ik rij netjes, hou me aan de snelheden, maar als ik gewoon met het andere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Heb de business Edition als zakelijke auto. Een zeer complete auto met alle luxe die is er is. Mooi, helder navigatie systeem, de automaat is prima, een beetje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Een zeer stille, comfortabele en ruime auto. Tot nu toe (14000 km) geen enkel probleem gehad. Erg zuinig, hoewel de 4,3l/100km nauwelijks haalbaar is, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
ik ben ontzettend tevreden. De beste wagen die ik ooit had en daarbij dragen we toch een beetje bij om het milieu niet al teveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Ik heb een prius van de eerste generatie iets meer dan een jaar nu en ik moet voor een gaspedal censor €650 betalen. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Bijzonder stille en soepel rijdende auto. Verbruik is heel laag, opgegeven waarde makkelijk haalbaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Rijd nu sinds sept 07 met de prius. Nu 60.000km mee gereden. Wat mij gelijk opviel waren de korte stoelzittingen, gebrek hoofdruimte achter vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Ik rijdt nu ruim 2 jaar in deze auto. 42000km op de teller. Bevalt mij prima. Ruime auto. Probleemloos. Snelle auto vooral als je plank.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Een ruime stille en prettig rijdende auto .Tip voor Bestuurders langer dan 185cm laat een stoelverlenger plaatsen .zelf ben ik 189cm lang en mijn kinderen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Ik rij mijn prius vanaf juni 2004. Nu ruim 80.000km. Hij past zich aan bij iedere rijstijl en stemming. Van rustig op de buiten weg tot (te).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ruimte voor succes - Toyota Prius Wagon
Dag allemaal,ik rij namelijk met een toyota corolla en heb hem al een jaartje. Nu bieden ze mij een toyota prius aan voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5