De Prius heeft Toyota vele nieuwe (merkvreemde) rijders opgeleverd. Een bijna-middenklasser met een zuinige aandrijflijn en flink wat bijtellingsvoordeel werd een succesrecept voor particuliere, maar vooral veel zakelijke rijders. Maar omdat een zakelijk rijder vaak ook een huismoeder of huisvader is en kinderen thuis hebben die ook mee op vakantie willen, bleek de Prius niet altijd de meest ideale vakantieauto. Wel eens een Prius met fietsendrager en een dakkoffer op de snelweg gezien? We bedoelen maar. De droom van elk gezin is natuurlijk een flinke stationwagon of MPV, zodat alles en iedereen mee naar Zuid-Frankrijk kan. Met de komst van de Prius Wagon (die in andere landen Prius+ wordt genoemd) lijkt Toyota de ideale gezinsauto in handen te hebben. Hier hebben vele (Prius)rijders op zitten te wachten!
Grote broer
De nieuwe Prius Wagon is onmiskenbaar de grote broer van de gewone Prius; de gestroomlijnde koets heeft er nog veel weg van en is vooral aan de achterzijde ‘uitvergroot’ om een silhouet te creëren dat lijkt op een MPV of stationwagon. Het resultaat vinden we overigens heel aardig, maar echt verrassend is het niet. Gelukkig gelden bij dit soort auto’s toch andere prioriteiten: een ruimteauto moet veel plek bieden aan koters en bagage.
Om daar maar meteen op door te gaan: de Prius Wagon is ruim, zowel voor- als achterin. De derde zitrij – standaard wordt de Wagon geleverd als zevenzitter – is alleen geschikt voor kinderen en laat zich uiteraard neerklappen in de bodem als die er niet zijn of thuis blijven. Er is dan geen 200 maar 505 liter bagageruime beschikbaar. De drie afzonderlijke stoelen op de tweede zitrij zijn neer te klappen en te verschuiven en hebben een rugleuning die zich een paar graden naar achteren laat kantelen. Verdere stoelendans zoals het uitnemen van meubilair is er niet bij, maar met maximaal 1750 liter laadcapaciteit zou er wel een bestseller van IKEA in kunnen. De gratis aanhanger moet trouwens wel thuisblijven want meer dan een fietsendrager mag er niet achter. Dat zien we nou eenmaal vaker bij hybrides en dat is zeker bij een gezinsauto toch wel een klein minpuntje. Maarja, denk je nou echt dat de Japanners voor ons Nederlanders daar iets op gaan verzinnen?
Redelijke touch-and-feel
Net als de gewone Prius heeft de Wagon een interieur met lichte kleurstelling, waarbij het optionele panoramadak nog meer licht inbrengt. De stoelbekleding heeft in onze uitvoering iets weg heeft van suède (leder is optioneel) en veel interieurdelen afgewerkt zijn met kunststof. Zoals we van de meeste Japanse merken gewend zijn is dat materiaal niet van het meest hoogwaardige soort. Daar zijn we eigenlijk niet helemaal gelukkig mee, want wie ruim 30.000 euro neertelt verwacht toch een stevigere touch-and-feel. Al was het omdat de kinders soms net iets te onbehouwen door de auto heen vliegen. Verder heeft de Wagon overigens een eigen ontwerp voor het dashboard, met wederom de digitale klokken die in het midden geplaatst zijn en uitgebreide stuurbediening, inclusief twee toetsen om de temperatuur van de klimaatcontrole te regelen! De middentunnel biedt wat aflegruimte en een bekerhouder, maar bevat geen groot vak om CD’s en documentatie in de stoppen. De reden daarvoor is simpel; bij de zevenzits Prius Wagon zijn de lithium-ion accu’s (een moderner en compacter type dan in de gewone Prius is geplaatst) tussen/onder de voorstoelen geplaatst om meer ruimte over te laten in de bagageruimte. Slim!
Vertrouwde hybride-aandrijflijn
Verder heeft Toyota niet aan de hybride-aandrijflijn hoeven sleutelen. De vertrouwde, op hybriderijden ingestelde 1.8 liter benzinemotor helpt de Prius Wagon samen met de elektromotor aan prima prestaties, die 136 pk zijn in principe voldoende. De CVT-automaat kiest afhankelijk van de vraag naar prestaties een zo laag mogelijk toerental. Bij accelereren steekt het typische toerendraaien weer de kop op en is de motor duidelijk hoorbaar. Ook als je niet in volle vaart wilt invoegen op de snelweg trouwens. Zo’n jengelend geluid is niet bepaald inspirerend maar je moet er mee leven. Verder is de Prius Wagon overigens heel mooi stil, met dank aan het extra isolatiemateriaal. Zo’n MPV-koets fungeert immers altijd als een klankkast. Het rijcomfort is tenslotte helemaal in orde; de Wagon rolt gemoedelijk over het asfalt; niet zompig maar evenmin stug. Een goede balans waarmee papa of mama uit de voeten kan als er haast in het spel is. Dat is weliswaar niet heel zuinig en verantwoord rijden, maar tijd is ook geld.
Het is onvermijdelijk dat de Prius Wagon niet dezelfde verbruikscijfers haalt dan de gewone Prius. Maar, met 4.1 l/100km en 96 gram CO2 is het verschil nog opvallend klein. Tijdens de test is niet het onderste uit de kan gehaald en communiceerde de boordcomputer een verbruik voor dat twee liter hoger lag. We denken dat de Wagon net als de Prius hatchback een praktijkverbruik voor zich laat noteren dat vergelijkbaar is met dieselvarianten van andere merken. Desondanks zijn de emissies van een benzinemotor – zoals Toyota dat zelf ook benadrukt – schoner en kan de Prius Wagon ook gedurende een kilometer of twee volledig elektrisch rijden. Hebben we getest door de EV-mode in te schakelen, werkt feilloos.
Comfort, Aspiration of Dynamic Business
Het leveringsprogramma van de Prius Wagon start bij de Comfort-uitvoering, die 30.990 euro kost. Met zeven airbags, automatische airco, stabiliteitsystemen, elektrische ramen en spiegels, sleutelloze toegang, bluetooth én cruise control biedt de ‘instapper’ al een hele nette uitrusting. Het Aspiration-niveau (32.750 euro) doet daar een panoramadak, een prettig head-up display, parkeerhulpcamera, mistlampen en zonneschermen achterin bij. De Dynamic Business (37.500 euro) pakt verder uit met navigatie, LED-koplampen(!), inparkeerhulp, adaptieve cruise control, JBL-audio en een automatisch dimmende binnenspiegel. Op de optielijst staat onder meer Toyota’s eigen navigatiesysteem voor de andere uitvoeringen (vanaf slechts 595 euro), lederen bekleding en grotere lichtmetalen wielen. Vanwege de typegoedkeuring met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot worden de Wagons standaard op 16 inch afgeleverd. Omdat het oog ook wat wilt zouden wij net zoals dat bij de foto-auto gedaan is een maatje groter kiezen. Die 14% bijtelling, vrijstelling van wegenbelasting en BPM is toch al binnen!
Conclusie
De Prius Wagon vervult de behoefte naar een zuinige gezinsauto, met alle moderne luxe en een solide wegligging. Het interieur is ruim maar biedt op de zesde en zevende zitplaats alleen plek voor kleine kinderen. Dacia heeft met de Lodgy laten zien dat die ruimte er wel kan zijn. De slechts redelijke kwaliteitsbeleving van het interieur en de hoorbaar de rondte draaiende benzinemotor bij acceleraties zijn feitelijk de enige smetjes op het blazoen, want de Prius Wagon maakt verder een keurige indruk. Bovendien is de hybride-MPV competitief geprijsd en spat het fiscaal voordeel er van af. Dus is de Prius Wagon de ideale gezinsauto? Bijna...
Schrijf een review