Het hoeft geen betoog dat de Citroen C1 samen met de broertjes Toyota Aygo en Peugeot 107 een groot succes is. Op bijna elke hoek van de straat is één van de drie wel te vinden. Maar zoals altijd verschijnen er in de loop der tijd kapers op de kust. Na een eerdere facelift in 2008 is het trio – dat eigenlijk al dateert uit 2005 - onlangs opnieuw opgefrist met een nieuw gezicht en enkele detailwijzingen. Het verse front met een nieuwe motorkap, de bumper met zwarte inzetstukken en – afhankelijk van de uitvoering – verticaal geplaatste LED-dagrijverlichting mist zijn uitwerking niet want de Citroën C1 staat er volwassener en eigentijds bij. Wij vinden de C1 nu op zijn mooist, iets wat lang niet voor alle facelifts geldt. Wel jammer dat de Fransen geen inspiratie meer hadden om iets met de rest van de carrosserie te doen, want dat bleef ongemoeid. Voor de gein is trouwens wel een setje striping leverbaar, dat doorloopt tot over de achterklep. Met een stel lichtmetalen wielen en een uitlaatsierstuk staat er toch weer een kek karretje voor de deur. Al doet de rode lak ons wel meteen denken aan de Peugeotjes 107 van Greenwheels. Maar daar kan Citroën weer niets aan doen.
Donkerder tintje
De ontwerpers hebben het design van het interieur niet opnieuw op de tekentafel gelegd. Wel was men van mening dat nu voor het gehele dashboard een donkere kleurstelling moest gelden en stoelbekleding met kleurige accenten de C1 goed zou doen. En daar zijn we het mee eens. Verder houdt Citroën de opzet vrij basic; een klepje voor een dashboardkastje staat op de optielijst en de deurpanelen bedekken slechts het deel waar je het meest in aanraking komt. Het doet verder niets af aan de functionaliteit en ergonomie van het interieur, want die is onverminderd goed. Wel kunnen we zeggen dat de C1 achterin niet de ruimste in zijn segment is. Ook de bagageruimte houdt niet over en dan helpt een kleine toegang via de achterruit (die ook fungeert als achterklep) evenmin mee. Wel kan de achterbank in een handomdraai worden neergeklapt, ook op de ‘instapversie’. Toch zien we liever een laadruimte die van nature groter en toegankelijker is, zeker bij een ‘stadsauto’.
Grammetjes er af
In de tijd dat CO2-uitstoot niet alleen invloed heeft op het milieu maar ook op de aanschafprijs en belastingen heeft Citroen ook de bekende eenliter benzinemotor herzien. De driecilinder levert onverminderd 68 pk maar werkt fractioneel zuiniger. Gezien het gecombineerde verbruik van 4.3 l/100km bedraagt CO2-uitstoot nu 99 gram per kilometer, met alle BPM-, bijtelling en wegenbelastingvoordelen van dien. Zonder start/stop-systeem of andere (kostbare) innovaties. En hoe doet de eenliter het in de praktijk? Net als voorheen blijkt het motortje ook in de praktijk lekker zuinig, want zonder moeite haal je 1 op 17. Die waarde ligt waarschijnlijk nog hoger als we meer van de snelweg waren af gegaan. De driecilinder is soepel en kan prima met de vrij lange overbrengingen van de vijfbak overweg, al zul je daardoor zelf wel het moment van terug en opschakelen iets anders moeten timen. Voor de liefhebbers staat een gerobotiseerde vijfversnellingsbak op de optielijst. De C1 krijgt dan een nieuw type stuur met schakelflippers.
Citroen claimt trouwens ook nog werk gemaakt te hebben van de geluidsisolatie en stuurbekrachtiging, maar daar is niets van te zien, te merken of te horen. De C1 is niet de stilste maar houdt het geluidsniveau van de motor- en rijgeluiden genoeg binnen de perken. Wat wel opvalt is dat C1 iets stugger op zijn benen staat. Door aanpassingen aan de demping rolt de Fransoos ietsje strakker op de weg. Niet dat we daar nou zo behoefte aan hadden, maar toch.
Uitrusting en prijzen
De nieuwe C1 bestormt een groot segment met veel concurrenten en dus heeft Citroen er alles aan gedaan de vanafprijzen scherp te houden. Voortaan begint het leveringsprogramma bij de C1 Attraction die op een tientje na acht mille kost. De instapper is uitgerust met twee airbags, ABS én remkrachtverdeling tussen de voor- en/of achterwielen (EBD+CSC), een neerklapbare achterbank, een 12V-aansluiting en radiovoorbereiding. Stuurbekrachtiging en airco zijn (tijdelijk) gebundeld in het Pack Comfort dat voor 495 euro in de prijslijst staat. Altijd doen!
Als Tendance biedt de C1 stuurbekrachtiging maar biedt ook meer praktisch comfort dankzij een in hoogte verstelbaar stuur, de in delen neerklapbare achterbank, twee hoofdsteunen achter en een toerenteller. Elektrische ramen voor en zij-airbags zijn ook standaard. Daarnaast staat deze uitvoering (9490 euro) er vrolijker bij met in kleur gespoten portiergrepen en buitenspiegels, stootstrips en een grille met chroomafwerking. Niet in de laatste plaats is ook een radio/cd-speler met AUX-aansluiting standaard.
De door ons gereden ‘First Edition’ (9985 euro) is gebaseerd op de Tendance maar verder aangekleed met 14 inch lichtmetalen wielen, mistlampen, privacy glass en airco. Een semi-geintegreerd navigatiesysteem zit een beetje weggestopt in de prijslijst maar is leverbaar voor 236 euro. De Exclusive-uitvoering is gezien de extra’s bovenop de First Edition wat prijzig. Voor 10.990 euro wordt de C1 dan afgeleverd met een uitgebreid audiosysteem, een met leder afgewerkt stuur en lakzwarte interieurafwerking. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de First Edition tijdelijk in de prijslijst staat. Maar tijdelijk is een rekbaar begrip in autoland.
Conclusie
Nee, echt schokkend gewijzigd is de C1 niet. Het nieuwe gezicht doet de kleine Fransoos goed en het interieur is nog simpel, maar logisch ingedeeld. De bekende driecilinder is een kranig torretje dat niet alleen prima presteert maar ook in de praktijk echt zuinig is. De standaarduitrusting van de instapper houdt niet over maar dat houdt de prijs laag. De kracht van de C1? Simpele bediening, een vrolijk uiterlijk, de écht zuinige benzinemotor en een aantrekkelijke prijs.
Schrijf een review