Citroen C1 niet uit het veld te slaan

Als je lange tijd één van de populairste jongetjes uit de klas bent, dan loop je natuurlijk de kans dat nieuwkomers het stokje willen overnemen. Hoe probeer je dat te voorkomen? Door bijvoorbeeld een nieuwe look aan te nemen. Citroën heeft datzelfde gedaan met de populaire C1. Levert dat het gewenste resultaat op?

Het hoeft geen betoog dat de Citroen C1 samen met de broertjes Toyota Aygo en Peugeot 107 een groot succes is. Op bijna elke hoek van de straat is één van de drie wel te vinden. Maar zoals altijd verschijnen er in de loop der tijd kapers op de kust. Na een eerdere facelift in 2008 is het trio – dat eigenlijk al dateert uit 2005 - onlangs opnieuw opgefrist met een nieuw gezicht en enkele detailwijzingen. Het verse front met een nieuwe motorkap, de bumper met zwarte inzetstukken en – afhankelijk van de uitvoering – verticaal geplaatste LED-dagrijverlichting mist zijn uitwerking niet want de Citroën C1 staat er volwassener en eigentijds bij. Wij vinden de C1 nu op zijn mooist, iets wat lang niet voor alle facelifts geldt. Wel jammer dat de Fransen geen inspiratie meer hadden om iets met de rest van de carrosserie te doen, want dat bleef ongemoeid. Voor de gein is trouwens wel een setje striping leverbaar, dat doorloopt tot over de achterklep. Met een stel lichtmetalen wielen en een uitlaatsierstuk staat er toch weer een kek karretje voor de deur. Al doet de rode lak ons wel meteen denken aan de Peugeotjes 107 van Greenwheels. Maar daar kan Citroën weer niets aan doen.

Donkerder tintje
De ontwerpers hebben het design van het interieur niet opnieuw op de tekentafel gelegd. Wel was men van mening dat nu voor het gehele dashboard een donkere kleurstelling moest gelden en stoelbekleding met kleurige accenten de C1 goed zou doen. En daar zijn we het mee eens. Verder houdt Citroën de opzet vrij basic; een klepje voor een dashboardkastje staat op de optielijst en de deurpanelen bedekken slechts het deel waar je het meest in aanraking komt. Het doet verder niets af aan de functionaliteit en ergonomie van het interieur, want die is onverminderd goed. Wel kunnen we zeggen dat de C1 achterin niet de ruimste in zijn segment is. Ook de bagageruimte houdt niet over en dan helpt een kleine toegang via de achterruit (die ook fungeert als achterklep) evenmin mee. Wel kan de achterbank in een handomdraai worden neergeklapt, ook op de ‘instapversie’. Toch zien we liever een laadruimte die van nature groter en toegankelijker is, zeker bij een ‘stadsauto’.

Grammetjes er af
In de tijd dat CO2-uitstoot niet alleen invloed heeft op het milieu maar ook op de aanschafprijs en belastingen heeft Citroen ook de bekende eenliter benzinemotor herzien. De driecilinder levert onverminderd 68 pk maar werkt fractioneel zuiniger. Gezien het gecombineerde verbruik van 4.3 l/100km bedraagt CO2-uitstoot nu 99 gram per kilometer, met alle BPM-, bijtelling en wegenbelastingvoordelen van dien. Zonder start/stop-systeem of andere (kostbare) innovaties. En hoe doet de eenliter het in de praktijk? Net als voorheen blijkt het motortje ook in de praktijk lekker zuinig, want zonder moeite haal je 1 op 17. Die waarde ligt waarschijnlijk nog hoger als we meer van de snelweg waren af gegaan. De driecilinder is soepel en kan prima met de vrij lange overbrengingen van de vijfbak overweg, al zul je daardoor zelf wel het moment van terug en opschakelen iets anders moeten timen. Voor de liefhebbers staat een gerobotiseerde vijfversnellingsbak op de optielijst. De C1 krijgt dan een nieuw type stuur met schakelflippers.

Citroen claimt trouwens ook nog werk gemaakt te hebben van de geluidsisolatie en stuurbekrachtiging, maar daar is niets van te zien, te merken of te horen. De C1 is niet de stilste maar houdt het geluidsniveau van de motor- en rijgeluiden genoeg binnen de perken. Wat wel opvalt is dat C1 iets stugger op zijn benen staat. Door aanpassingen aan de demping rolt de Fransoos ietsje strakker op de weg. Niet dat we daar nou zo behoefte aan hadden, maar toch.

Uitrusting en prijzen
De nieuwe C1 bestormt een groot segment met veel concurrenten en dus heeft Citroen er alles aan gedaan de vanafprijzen scherp te houden. Voortaan begint het leveringsprogramma bij de C1 Attraction die op een tientje na acht mille kost. De instapper is uitgerust met twee airbags, ABS én remkrachtverdeling tussen de voor- en/of achterwielen (EBD+CSC), een neerklapbare achterbank, een 12V-aansluiting en radiovoorbereiding. Stuurbekrachtiging en airco zijn (tijdelijk) gebundeld in het Pack Comfort dat voor 495 euro in de prijslijst staat. Altijd doen!

Als Tendance biedt de C1 stuurbekrachtiging maar biedt ook meer praktisch comfort dankzij een in hoogte verstelbaar stuur, de in delen neerklapbare achterbank, twee hoofdsteunen achter en een toerenteller. Elektrische ramen voor en zij-airbags zijn ook standaard. Daarnaast staat deze uitvoering (9490 euro) er vrolijker bij met in kleur gespoten portiergrepen en buitenspiegels, stootstrips en een grille met chroomafwerking. Niet in de laatste plaats is ook een radio/cd-speler met AUX-aansluiting standaard.

De door ons gereden ‘First Edition’ (9985 euro) is gebaseerd op de Tendance maar verder aangekleed met 14 inch lichtmetalen wielen, mistlampen, privacy glass en airco. Een semi-geintegreerd navigatiesysteem zit een beetje weggestopt in de prijslijst maar is leverbaar voor 236 euro. De Exclusive-uitvoering is gezien de extra’s bovenop de First Edition wat prijzig. Voor 10.990 euro wordt de C1 dan afgeleverd met een uitgebreid audiosysteem, een met leder afgewerkt stuur en lakzwarte interieurafwerking. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de First Edition tijdelijk in de prijslijst staat. Maar tijdelijk is een rekbaar begrip in autoland. 

Conclusie
Nee, echt schokkend gewijzigd is de C1 niet. Het nieuwe gezicht doet de kleine Fransoos goed en het interieur is nog simpel, maar logisch ingedeeld. De bekende driecilinder is een kranig torretje dat niet alleen prima presteert maar ook in de praktijk echt zuinig is. De standaarduitrusting van de instapper houdt niet over maar dat houdt de prijs laag. De kracht van de C1? Simpele bediening, een vrolijk uiterlijk, de écht zuinige benzinemotor en een aantrekkelijke prijs. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Citroen C1 niet uit het veld te slaan
De citroen c1 is een heerlijke auto, ik viel op het facelift neusje van 2011 . De auto is compact van buitenmaten (past bijna.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
De citroen c1 is mijn eerste eigen auto. Het is een heerlijke auto, rijdt fantastisch en flot genoeg om op de snelweg mee te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
verder een geweldige auto het uiterlijk vind ik mooier dan de peugeot en toyota en dat dat ik mijn mercedes heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Ik heb nog niet zoveel kilm. gereden met dit autootje, maar de eerste indrukken zijn prima. Hiervoor reed ik in een golf 5 automaat, en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Leuke auto, rijdt uistekend en voor een kleine auto veel ruimte. Benzine gebruik is zuinig maar meer dan Citroen opgeeft. Echter veel technsiche.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Als ik boven de 50km rijd,maakt de auto aan de rechterkant een suizend geluid, net of er een raampje openstaat ,ben al een paar keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
ik heb deze auto voor mijn vrouw gekocht echt geweldig autoje, zelf rij ik c-3 maar het is gewoon een genot om in de c1 te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Deze auto hebben we nu 3 jaar. We zijn er erg blij mee. Wel zijn we intussen alle wieldoppen kwijt??? Het geluid van de radio.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Heb nu voor de 3de keer binnen 6 jaar een nieuwe C1.Elke twee jaar een nieuwe en dat bevalt priema voor 3000 euro rijdt je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Gewoon een heerlijk auto-tje, heb vorig jaar een ambiance voor mijn vrouw aangaschaft, voorheen altijd bmw 316 gereden. Er is wel een en ander.. Lees volledige review.
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Houd je van Franse auto's? Laat deze dan staan! Ik heb een Ambiance met alle opties behalve de sensodrive en leren bekleding. Voordelen: de auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Rijdt als een trein. Trekt goed. Is zuinig. Beetje lawaaige uitlaat, maar met extra vloerkleed is dat al minder. Goede weglegging bij hogere snelheden en in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Ik rijd nu ruim één jaar in de C1 Ambiance met airco. Ik ben zeer tevreden over het uiterlijk en de zuinigheid van deze auto,.. Lees volledige review.
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Ik vind het een prachtige auto ik heb hem ruim een jaar en ik heb er nog geen minuut spijt van ik rij dolgraag in mijn auto ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Inmiddels mijn tweede c1 opgehaald. Eerste ruim 60000 mee gereden in anderhalf jaar. Daarom besloten een nieuwe te halen. Ik vind het de beste auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Mijn Ambiance met 5 deuren vind ik een super auto,altijd diesel gereden. Maar dit rijdt nog zuiniger en beter. Je moet oppassen want je rijdt gauw te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Ik rij in een Ambiance van 2009, deze auto heeft over alle vier de deuren de binnenverlichting geschakeld, ik heb deze auto voorzien van 15".. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
heb de C1 al 10 maanden in bezit en ben er zeer tevreden over[9500km] het verbruik valt mij heel erg mee kom zelf met langere afstanden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Onder de kleine autootjes een van de goedkoopste, de dealers van de drieling laten aardig met zich handelen, ik had hem voor 7600 Euro voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
heerlijk karretje,trekt goed op,oppassen om te hard in de stad te rijden,ziet er gelikt uit en is uiterst goedkoop in de aanschaf.jammer dat er geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Een zeer vlotte goed rijdende auto, met een ruim interieur. Zuinig en goedkoop om te rijden met een beperkte bagageruimte. Betrouwbaar deels Japans, Daihatsu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
vooral op lange afstanden bijv. n-h naar groningen en bij een contstante snelheid zeer zuinig zeker 1 op 22... Lees volledige review.
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
ik ben met de c1 naar spanje gereden meer dan 3000 km het is mij goed bevalen met de c1 hij reed super en had.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
We ruilden een new beetle in en kochten de ambiance. We hebben er nu 8000km op zitten en het is al vaker gezegd: Wat een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Als autoliefhebber en als amateur rallypiloot, viel dit wagentje direct in de smaak!! Wat een power op zo'n klein ding! Snel in de bochten en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
-leuk model -Grappig detail toerenteller -veel kW voor zijn gewicht -ieder dag weer een plezier om in te rijden,zonder voor dat geld -vervang de originele luidsprekers voor 2 weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Het is een fijne, verrassend ruime auto, ruimer dan ik verwacht had, afgezien van de bagageruimte dan :- Mede omdat ik de auto meestal alleen gebruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Prettige wagen , zeker wat betreft prijs/kwaliteit/uitrusting/look. Zeker aan te raden als tweede wagen. Aan te raden is de vijfdeurs-versie, superhandig. Vlot en zuinig driecilinderken,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Een lekker autootje om overal naar toe te scheuren de motor nodigt echt uit tot flink door trekken en de gang erin te houden ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroen C1 niet uit het veld te slaan
Zuinige vlot ogende handige gebruiks auto veilig en mileubewust... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5