Terwijl Infiniti in de VS niets aan bekendheid tekort komt, lijdt het merk in Europa een vrij anoniem (en onderschat) bestaan. Maar als je de Infiniti FX ziet, kunnen we ‘m niet echt onopvallend noemen. Het gaat wat ver om de FX een Nissan 370Z op lange poten te noemen, maar getuige de lange motorkap, hoge raamlijn en het aflopende dak schuilt er zeker snelheid in het ontwerp. De sportief gelijnde SUV is voor dit jaar lichtjes vernieuwd en op de toekomst voorbereid. Geïnspireerd op de in 2009 gepresenteerde Infiniti Essence Concept is de dubbel geboden grille opnieuw vormgegeven. Ook hebben de mistlampbehuizingen die in de vernieuwde bumper zijn geplaatst een randje chroom gekregen. De nieuwe Iridium Blue lakkleur staat flitsend en is minder krasgevoelig dan conventionele autolakken. Alle uitvoeringen van de FX hebben dankzij de vernieuwingsronde (die de EX overigens niet krijgt) ook nieuwe sets lichtmetaal in de maat 20 of 21 inch.
Diagonaal gestikt leder
De wijzigingen aan het interieur zijn eveneens subtiel. Infiniti beperkt de update tot witte tellernaalden en helderwitte verlichting voor de boordcomputer. Om nog meer het gevoel te krijgen op de troon te zitten is de standaard lederen stoelbekleding nu diagonaal gestikt. Ziet er fraai uit! De voorstoelen zelf zijn elektrisch verstelbaar en kunnen met een draaiwieltje worden verwarmd of geventileerd. Ook standaard. Wederom zijn de schakelpaddles aan het stuur uit magnesium vervaardigd en worden de pedalen in massief metaal uitgevoerd. Samen met een beige of zwarte kleurstelling en sierlijsten in pianolakzwart of esdoornhout is de toon FX-interieur sportiever of luxueus. Het topniveau dat Infiniti nastreeft met uitrusting en materialen komt echter niet volledig tot uiting in de afwerking. Die is bij het paneeltje van de raambediening of de scheiding tussen het dashboard en de middenconsole niet helemaal naadloos. Daar moet in dit segment geen speld tussen te krijgen zijn. Op de achterbank is het als vanouds goed toeven, met voldoende hoofd en beenruimte voor een ontspannen reis. Eventueel is de hoek van de rugleuning nog ietsje te verstellen. De bagageruimte – die zich openbaart via de elektrisch bediende achterklep – is in vergelijking met andere SUV’s niet riant. Aan de andere kant is 410 liter meestal alsnog afdoende. Doen we er voor de wintersport wel een dakkoffer op. Staat nog stoer ook...
Bijna altijd een diesel
Omdat het overgrote deel van de FX-en wordt afgeleverd met een dieselmotor trappen we af met de FX30d. De drieliter zescilinder is afkomstig uit de Renault-Nissan alliantie en heeft met 238 pk en 550 Nm meer dan voldoende daadkracht om indruk te maken op jezelf en anderen. Tijdens acceleratie laat de FX30d graag van zich horen maar dat is volgens zijn makers bewust gedaan om sportief te doen. Zodra de teugels wat worden gelost is de diesel netjes stil. De zeventrapsautomaat schakelt zijdezacht maar doet dat soms iets later dan je zou willen. Dat heeft vooral te maken met de vinnige reacties van de dieselmotor, die er vanaf 1750 toeren graag de sokken in zet. Met dank aan de schakelpaddles kun je altijd zelf nog de regie overnemen al lieten we die meestal toch ongemoeid.
Het handjevol mensen dat besluit een FX50 te nemen geniet van een vette vijfliter V8 met 390 pk. De FX wordt er nog veel sneller van en gaat na 212 km/u vrolijk door waar de dieselmotor zich al gewonnen geeft. Hoe geweldig de achtpitter ook klinkt én aanvoelt is het niet onze favoriet; de aandrijflijn reageert wat bonkig bij schakelen of gas lossen en dat past niet helemaal bij de finesses van de FX. Daarbij de zescilinderdiesel zich nog lichtvoetiger besturen.
Vierwielbestuing doet wonderen
Beide versies zijn al dan niet standaard uitgerust met vierwielbesturing – met maximaal 1 graad stuuruitslag op de achterwielen – maar de lichtere diesel drukt minder zwaar op de neus. Je verwacht niet dat twee ton zo stabiel en dynamisch op de weg ligt, en toch is het zo. Om een sportief bedoelde rit ook levendig te maken verdeelt de vierwielaandrijving meer krachten naar de achterwielen. Daarnaast is de stuurbekrachtiging netjes binnen de perken gebleven zodat het allemaal niet te licht gaat. Wel heeft het rad een lichte neiging om naar de middenstand te gaan. De adaptieve demping kent nog een sportstand om het rijplezier nog een tandje aan te scherpen maar het is verschil met de automatische modus is nauwelijks merkbaar. Lekker op ‘AUTO’ laten staan dus.
All-inclusief behalve metallic lak
Het leveringsprogramma van de FX bestaat naast de FX30d en FX50 ook nog uit een zescilinder benzinevariant, de FX37. Deze versie heeft de romige V6 uit de andere Infiniti-modellen maar was niet beschikbaar voor een test. Met 320 pk zal ook deze motorisering in de FX goed tot zijn recht komen. De zescilinder trapt de prijslijst af met een prijs vanaf 84.900 euro als FX37 GT. Met standaard 20 inch lichtmetalen wielen, bi-xenonverlichting, parkeersensoren met achteruitrijcamera, lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen (geventileerd en verwarmd) en lederen bekleding stap je altijd op niveau in. Ook een schuif-/kanteldak, elektrische stuurverstelling en een elektrisch te openen en sluiten achterklep komt altijd mee. De vertrouwde contactsleutel is vervangen voor de i-Key. De S-uitvoeringen wie wij reden (4000 euro duurder dan GT) zijn sportiever ingesteld en herkenbaar aan 21 inch lichtmetalen wielen, koplampen met rookglas, donkere chroomafwerking, sportstoelen, die fijne vierwielbesturing (FX30d en FX50) en adaptieve demping.
De Premium-versies van de GT en S (meerprijs 8000 euro) voegen daar een reeks actieve veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control, rijstrookdetectie, Forward Collision Warning en de Around View Monitor met 360 graden vogelperspectief ten behoeve van het inparkeren. Dodehoekdetectie zit er niet bij. Premium voor de dag komen houdt ook in dat een multimedia radio-/navigatiesysteem met harddisk en BOSE-speakers zijn inbegrepen. Blijft er dan nog iets te wensen over? De optielijst vermeldt alleen nog metallic lak en het radio/navigatiesysteem (voor de standaard GT en S versies). Zoals gezegd start de prijslijst van de FX bij 84.900 euro. De dieselversie is 2500 euro duurder. De door ons gereden FX30d S Premium staat voor 99.400 euro te boek. Een FX met de V8 is er alleen als FX50 S Premium en die kost 109.900 euro.
Schrijf een review