Ruimte veroveren - Dacia Lodgy

Een zevenzits MPV met de ruimte van een Espace en de prijs van een Modus. De Dacia Lodgy krijgt het voor elkaar!

Een nieuwe zevenzits MPV aanbieden van het formaat Grand Scenic, de bagageruimte van een Espace maar met het prijskaartje van een Modus. Rara hoe kan dat? Dacia weet hoe: met de Lodgy! Dat willen we wel eens zien.

Van alle automerken die er zijn wordt Dacia meestal als budgetmerk bestempeld. Een merk dat niet de laatste mode in techniek en design bewandelt maar in ruil daarvoor de prijs spraakmakend scherp zet. De Logan en Sandero zijn misschien wel een tikkeltje te no-nonsense, maar met de Duster heeft Dacia de horizon zichtbaar verbreed. Het Roemeense merk – onder de vlag van Renault – stapt nu ook het MPV-segment, waar de Renault Scénic en Volkswagen Touran sterke spelers zijn. Hoe krijgt de Lodgy hier een speld tussen? Door slim te zijn. Wie biedt er momenteel een MPV aan met het formaat van een Grand Scenic die niet meer kost dan een Modus, Venga of ix20? Niemand! Zelfs de Chinese Landwind CV9 niet. Het wordt helemaal leuk als blijkt dat de Lodgy ook als zevenzitter beschikbaar is en de maximale bagageruimte zich kan meten met een Espace.

Op- en neerklappen maar!
De Lodgy ontleent zijn technische basis enerzijds uit het onderstel van de Logan en de Kangoo anderzijds. Op die manier combineert Dacia een bewezen robuust platform met veel laadcapaciteit. Net als de andere Dacia-modellen heeft de Lodgy van buiten een heel eigen identiteit, dat niets weg heeft van Renaults zoals die hier in de showroom staan. Het design laat zich omschrijven als 'vrolijk maar braaf'. Dacia laat zich niet verleiden tot bijzondere hoogstandjes op de tekentafel maar pakt het ook weer niet recht-toe-recht-aan. Althans, niet meer, want bij de Logan MCV was dat zeker wel het geval.

Het scherpe prijskaartje van de Lodgy is allerminst ten koste gegaan van functionaliteit. Het interieur biedt vijf tot zeven zitplaatsen waarbij de tweede en derde zitrij zich laat neer- of opklappen. Daardoor is er tot 2617 liter bagageruimte voorhanden. En dat is bijna net zo veel als een Renault Espace. Daar kun je mee thuiskomen, nietwaar? Mocht dat de monden nog niet stil krijgen; neem als volwassene op de achterste zitrij plaats en ervaar de hoofd- en beenruimte, die ruim voldoende is. Dit is zeker geen strafbankje (voor kinderen) en de toegang via het zijportier vraagt nog weinig lenigheid ook.

Alleen turbokracht
Dacia komt ook met goede papieren als het motorpalet ter sprake komt. Ten gunste van lage verbruikscijfers en een scherpe prijs - in steeds meer landen vormt de CO2 uitstoot een deel van de prijs - doet bij de Lodgy een 1.2 liter turbomotor intrede. Die krachtbron is nog maar kort geleden geïntroduceerd in de Renault Megane en verbruikt een slok minder dan de vertrouwde 1.6 16V 110 pk benzinemotor die bijvoorbeeld in de Duster wordt gelegd. Met de een-punt-zes zou de Lodgy duurder worden en daar zit natuurlijk niemand op te wachten. En na gereden te hebben met de nieuwe Lodgy TCe115 missen we zijn voorganger als kiespijn; de turbomotor heeft voldoende pit en is vroeg op krachten zonder een keel op te zetten. Wij vinden dat de 1.2 TCe-motor nog beter tot zijn recht komt dan in de Mégane, met dank aan het relatief lage gewicht van de Lodgy (nog geen 1100 kg!). De standaard vijfversnellingsbak houdt het toerental op de snelweg beperkt tot 2500 omwentelingen; we zijn er van overtuigd dat de TCe daardoor nog best eens zuinig uit de hoek kan komen tijdens een vakantietrip. Of dat in de buurt komt van de opgegeven 6.0 liter, zal moeten blijken.   

Ook beide dieselvarianten van de Lodgy kunnen op onze goedkeuring rekenen. Het zijn 1.5 liter turbodiesels van de een-na-laatste generatie, zonder start/stop-techniek. Toch is er allerminst reden tot klagen. De dCi90 heeft geen enkele moeite met de Lodgy en blijft ook netjes op de achtergrond werken. Dacia heeft bij de ontwikkeling van de Lodgy meer geluidsisolatie toegepast dan bijvoorbeeld bij een Duster en dat is te merken. Net als de sterkere dCi110 moeten ze wel even door het turbogat heen dat na 1750 toeren overwonnen is. Het verbruik van de dCi90 ligt met 4.2 liter en 109 gram CO2 net iets lager dan de dCi110. De dieselinstapper komt daarom in aanmerking voor 20% bijtelling. Op die manier hoopt Dacia ook een clubje zakelijk rijders te strikken. Zo'n 85 pct van alle verkochte Lodgy's zal echter de TCe115 aan boord hebben.

Ongeacht de keuze voor de benzine- of dieselvariant rijdt en stuurt de Lodgy gemoedelijk. De Dacia kan niet tippen aan het Franse comfort van de Scenic maar is ook niet stug te noemen. Slechts bij nadrukkelijke oneffenheden in de weg – en die zijn in de regio van Marrakech genoeg te vinden – deelt de Logdy een stoot uit. Dramatisch overhellen is er nauwelijks bij en dat is maar goed ook, want de stoelen zijn vrij vlak. Het weerhoudt ons er niet van met de Lodgy er op uit te trekken. Kom maar op met de zomervakantie!

ESP, navigatie en airco beschikbaar
Geheel volgens de Dacia-traditie is de laagste prijs van een model onlosmakelijk verbonden met een bescheiden uitrusting. Voor de Lodgy Ambiance is echter ABS, ESP, vier airbags, een snelheidsbegrenzer en elektrische ramen voor standaard. Je betaalt dan 14.990 euro (TCe115) of 16.990 euro (dCi 90). ESP is om een vreemde reden optioneel tegen 0 (!) euro meerprijs. Cruise control staat op korte termijn nog niet op de lijst. Airco kost 795 euro extra maar is weer standaard op de Laureate-uitvoering, die vanaf 16.690 euro in de boeken staat. Deze versie is naar verwachting het meest gewild, omdat naast standaard airco ook de bestuurdersstoel en het stuur in hoogte verstelbaar is en Dacia voorziet in meer opbergruimte en –vakken. De Laureate ziet er iets gelikter uit door aanwezige mistlampen voor, dakrails en in kleur gespoten deurgrepen en buitenspiegels. Toch maakt de importeur het wel heel verleidelijk om voor de Prestige-uitvoering (jawel!) te gaan, wanneer je prijs stelt op 16 inch lichtmetalen wielen, parkeersensoren en een ingebouwd en prima werkend radio/navigatiesysteem met touchscreen (van LG). De Lodgy Prestige staat vanaf september in de showroom vanaf 17.990 euro, het ‘MEDIA-NAV’ is los te koop voor 495 euro op andere uitvoeringen. De derde zitrij is altijd een optie van 900 euro.

Conclusie
De Lodgy is een slimmerik door veel praktisch in te delen ruimte te bieden én met fijne motoren voor de dag te komen. Dacia heeft de MPV bovendien in een aardig jasje gestoken; het merk verlegt ook hierin weer grenzen. Met een prijs van nog geen 17 mille voor de meest ‘courante’ uitvoering is de Lodgy aantrekkelijk voor een grote groep kopers; mensen die op zoek zijn naar zowel een kleinere als traditionele MPV. De dealer kan zelfs mensen binnenhengelen die in eerste instantie op jacht waren naar een gebruikte ruimteauto. De Lodgy verovert!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.