Er staat echt een enorme auto op je oprit of voor je deur met een Mercedes-Benz GL. Ruim vijf meter – om precies te zijn 5,09 meter – en daarmee exact evenveel als een Audi Q7. Maar terwijl die laatste dat met een coupé-achtig design nog een beetje poogt te maskeren, staat de GL fier en trots groot te wezen. Een machtige auto en dat verbergt hij niet.
De typeaanduiding GL is misschien een beetje misleidend, als je het niet uitlegt als de afkorting van Groot en Lang. De GL is namelijk geen opvolger of familie van de G-klasse, dat hoekige model dat al drie decennia in elk geval uiterlijk nauwelijks gewijzigd wordt gefabriceerd. Sterker nog: de G blijft gewoon in productie, want dat blijft de aangewezen auto voor het zware terreinwerk en voor militaire toepassingen. De ontwikkelingskosten zijn inmiddels wel terugverdiend bij dat model.
De aanduiding GL is eerder een indicatie dat we het hebben over een ‘full size’ SUV, die duidelijk boven de ML moet worden gepositioneerd. Wat gezien de uiterlijke overeenkomsten en de drie decimeter extra lengte ook wordt bevestigd. Die extra lengte wordt benut voor twee extra zitplaatsen, die in ons testexemplaar – het topmodel GL 500 – elektrisch konden worden weggeklapt. Echt goed kun je als volwassenen op die achterste zitplaatsen niet komen noch zitten, maar niet te grote kinderen vinden er een acceptabele zitplaats en er is zowaar nog wat bagageruimte achter die derde zitrij.
Hoe vaak ben je echter met zeven mensen op stap? Daarom is het wel handig dat je die achterste stoeltje elektrisch kunt omklappen en er dan een flinke laadruimte ontstaat. De normale achterbank kan ook nog worden neergeklapt en dan heb je meer dan twee kubieke meter laadvolume tot je beschikking. Op de achterbank is het trouwens aangenaam toeven, het zitcomfort is er voortreffelijk. Voorin is het zeker niet minder op de elektrisch verstelbare, verwarmbare en te koelen stoelen.
De GL 500 heeft standaard een zeer comfortabele (ook in sportstand te schakelen) luchtvering, waarvan je heel soms het pompje hoort werken. Maar dat is alleen omdat de motor zo stil is. De 5,5 liter achtpitter produceert alleen bij hogere toeren een iets luidere grom, maar dat kun je hem niet kwalijk nemen als hij er bijna 400 pk uitperst. Via een zeventraps automaat arriveert de kracht – het koppel bedraagt 530 Nm – bij alle vier de wielen. Hij is te mooi om vuil te maken, maar de GL 500 is wel degelijk in staat om flinke hindernissen te nemen in het terrein.
Zijn grote kracht ligt echter op de gewone weg, maar hij comfortabel en desgewenst erg snel vervoer biedt. We kruisten er probleemloos 180 km/h mee... in Duitsland natuurlijk. En het weggedrag is van zodanige kwaliteit dat je nauwelijks in de gaten hebt dat je met een auto van krap 2.600 kilo op stap bent. Knap indrukwekkend, zoals eigenlijk bijna alles aan de GL 500. Ook de prijs, want die is met 126.100 euro aan de forse kant (hoewel er wel een weldadige uitrusting met onder meer een voortreffelijk werkende radar cruise control tegenover staat), forser in elk geval dan die van enige concurrent Audi Q7. Ford zijn ook de brandstofkosten, want 1 op 5 is geen uitzondering als je een beetje genereus bent met het motorvermogen. Het aftanken van de GL 500 laat menige pomphouder glimlachen van oor tot oor, want er kan 100 liter brandstof in. Omgerekend in oud geld is dat voor 321 piek aan benzine. Ook dat is indrukwekkend.
Schrijf een review