Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet

De nieuwe Cuore van Daihatsu belooft zo zuinig te zijn dat de Nederlandse importeur van de introductie voor ons een

De nieuwe Cuore van Daihatsu belooft zo zuinig te zijn dat de Nederlandse importeur van de introductie voor ons een zuinigheidswedstrijdje heeft gemaakt. Maar geen enkele deelnemer weet met de ‘zuinigste benzineauto ter wereld’, zoals Daihatsu hem noemt, aan het opgegeven verbruikscijfer van 1 op 23 te komen.

De nieuwe Cuore van Daihatsu belooft zo zuinig te zijn dat de Nederlandse importeur van de introductie voor ons een zuinigheidswedstrijdje heeft gemaakt. Maar geen enkele deelnemer weet met de ‘zuinig
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet

We hebben toch echt ons uiterste best gedaan om in het zuinigheidswedstrijdje ter gelegenheid van de introductie van de Cuore met zo min mogelijk benzine uit te komen. Asociaal langzaam over provinciale wegen, met uitgeschakelde motor de helling af, ‘vergeten’ voorrang te verlenen op rotondes om maar niet te hoeven stoppen, stroomverbruikers uitschakelen en op de snelweg anderhalve meter achter een vrachtauto hangen, kortom de hele trukendoos hebben we opengetrokken.

Dan is het toch wel een teleurstelling dat we slechts 1 op 19,6 halen. En aan ons (collega Willem van den Elskamp en ondergetekende) lag het echt niet, want we behaalden een tweede plaats achter de equipe van Autovisie die 1 op 20,6 wist te behalen. Op zich mooie cijfers, maar nog altijd te ver verwijderd van de 1 op 23 die Daihatsu claimt.

Dat je in de dagelijkse rijpraktijk het opgegeven verbruik niet haalt, is eigenlijk bijna vanzelfsprekend, want dat wordt onder ideale omstandigheden tijdens een gesimuleerde rit vastgesteld. Meestal moet je er rekening mee houden dat je zelfs met een zuinige rijstijl een procent of 15 tot 20 meer verbruikt dan de opgave van de fabrikant. Maar als je echt alle trucjes zoals hierboven beschreven uithaalt, dan moet je nog wel wat gunstiger kunnen scoren dan de fabrieksopgave.

Overigens is het verbruikscijfer niet het enige cijfer dat de Cuore in de praktijk niet haalt. Daihatsu claimt bijvoorbeeld ook vlotte prestaties voor het nieuwe kleintje, zoals een topsnelheid van 160 km/h en 11,1 seconden voor de sprint van 0 tot 100. Aan het meten van de topsnelheid zijn we niet toegekomen, maar voor de sprinttijd noteren we 13 tellen.

Het zijn kleine smetjes op een verder tamelijk onbevlekt blazoen, want de Cuore is eigenlijk wel een stuk leuker en beter geworden dan hij was. Natuurlijk is het een klein autootje gebleven, want zijn afmetingen voldoen aan de normen die de Japanse wetgever hanteert om compacte auto’s in drukke Japanse binnensteden te kunnen bevoordelen.

Maar binnen die afmetingen is het wel gelukt om er een frivoler ogend model van te maken met veel binnenruimte. De tien centimeter langere wielbasis zorgt voor een riante binnenruimte – de beenruimte zou volgens Daihatsu zelfs overeenkomen met die van een BMW 7-serie. Het is in elk geval lekker ruimt daar en de bagageruimte is met 210 liter ook behoorlijk bruikbaar.

De nieuwe Cuore doet ook minder minimalistisch aan dan vroeger. Aan het interieur is meer aandacht besteed en de instrumenten zijn in de duurdere variant uitgevoerd als optitron-tellers, net als bij de duurdere Toyota’s en Lexussen. Er is ook een behoorlijke uitrusting aan boord en je kunt er zelfs heel veel bijkopen, zoals een audiosysteem af fabriek, een elektronisch stabiliteitssysteem of zeven airbags waaronder een knieairbag.

Wat ook meevalt is het éénliter driecilinder motortje dat voortaan 70 pk levert en de auto een stukje levendiger heeft gemaakt. We halen weliswaar niet de opgegeven sprinttijd, maar kunnen toch erg tevreden zijn over de prestaties. En de Cuore rijdt lang niet slecht, al was ons testexemplaar wel uitgerust met de - optionele – bredere 165/55-banden. Dat zou met de standaard 145/80 x 13 banden wel eens veel minder kunnen zijn.

De nieuwe Cuore is een stuk leuker geworden om te zien. En om te rijden aanmerkelijk prettiger. Jammer dat we het ambitieuze verbruikscijfer ook tijdens de zuinigheidsrit niet hebben kunnen halen, anders zou er weinig aan te merken zijn op de auto. Want met een vanafprijs van 8.499 euro is de Cuore namelijk ook nog erg betaalbaar.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Dit is onze 6 de Daihatsu op rij, en wij vinden het een geweldige auto. Inmiddels 72000 km gelopen zonder bijzonderheden, met het gevoel.. Lees volledige review.
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Hallo nu dik 17000 km weg en dat zonder problemen.En kosten super goedkoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
deze wagen is klein maar fijn de prijs is aangenaam maar de vormgeving van deze wagen vindt ik niet zo mooi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
In maart 2010 gekocht met 5500 km op de teller. In het begin steeds naar schiphol gereden en dat ging prima. Alleen radio ging stuk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Ik rijd de auto nu zo'n 2 jaar en heb al meer dan 40000 km (waarvan zo'n 30000 zelf gereden) op de teller staan. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Het is een super karretje.Veel grotere auto,s hebben niet zo veel ruimte als deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Prima auto ben zeer tevreden over de verschuifbare achterbank. we kunnen prima met 4 volwassen erin of met 2 personen en veel boodschappen. Na 67.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
misschien bij de verkeerde handelaar aangeschaft, maar was veel aan kapot, blijkt zelfs totallos zijn geweest.....leuke auto HANDELAAR... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Lekker pittig karretje die ook in zijn 4 en 5 snel verder wil. Zeer gunstig verbruik van gecombineerd 1:21,7. Beslaat echter bij vochtig weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Na 22000km, voornamelijk snelweg, remschijven voor helemaal versleten. uitlaat kan nog ongeveer 1 jaar mee en valt er dan ook onderuit. banden (hankook) zijn aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Inmiddels mijn 3e dai.Ik heb de class aangeschaft,Geweldig leuk en bruikbaar karretje,al het nodige aanwezig. Ik heb wel de fietsbanden met velg verwijderd en er lichtmetalen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Krijg nog mijn Cuore Class 2010. Allerlei optie's aanboord aanwezig. Rijdt momenteel een Gran Move en die lust een slok. Ben overgegaan op een Cuore.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Ben een rustige rijder en gepensioeneerd met mijn Yaris reed ik 1 op 16.5 , en omdat het met de belasting en verbruik geodkoper zou.. Lees volledige review.
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Met lichtmetalen velgen en sportonderstel op de snelweg heel bruikbaar. Komt goed mee met het verkeer. Gemiddeld verbruik na 2500 km ligt op 1:19. Het ontwasemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Onze Audi A4 kent vele problemen met lage kmstand zoals koppelingsset en drukgroep 1000 euro en dat al bij 50.000km en ook andere motorproblemen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Mijn Daihatsu Cuore 1.0 uit 2005 rijdt heerlijk, wat ik echter niet begrijp is dat ik 14,00 euro wegenbelasting per maand betaal? Weet iemand.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Rij inmiddels zo'n 10000 km in een nieuwe zwarte Cuore Premium met airco uit 2009. Het is een enorm bruikbare auto, met name door de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
heb deze auto nu een maand. heeft 28000 gelopen. de kleur van de auto is wit. bumpers mee gespoten. als tweede auto is er geen betere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Rij inmiddels zo'n 8000 km in een nieuwe zwarte Cuore Premium met airco uit 2009. Het is een enorm bruikbare auto, met name door de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Net onze vierde Cuore gekocht, Ze hebben ons nog nooit laten staan, verbruik wij halen met de model 2005 al 1 op 20. We zijn niet echt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Hebben hem nu 3 weken in bezit, hij rijdt voortreffelijk, heel pittig en superzuinig gemiddeld 1:23 niet te geloven bovendien slechts 3euro wegenbelasting p.mnd, zit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Wij rijden sinds 2005 Cuore Osaka als 2de auto. Heeft sinds 02-2005 nu 22000km gereden. Probleemloos en vooral goedkoop! Rijdt soms wat schokkerig bij een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
we hebben een nieuwe daihatsu cuore van 2008. de auto maakt bij ongeveer 90 km p/u een een joelend geluid in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Ik heb de auto nieuw gekocht en is nu vier maanden oud. daadwerkelijk verbruik GEMIDDELD over 4065Km 1:18,2 (totaal 223 ltr getankt) Zit een vreemde rammel achter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Onze Cuore is net aangekocht en is van januari 2005. Als wij 50 km per uur rijden in de 4e versnelling en bij 80 km.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
ziet er volwassen uit en kan goed meekomen op de snelweg,ben er mee naar oostenrijk geweest en dat ging prima met zijn tweeën... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
We rijden sinds 1995 Cuore en daarbij ook een iets grotere auto een diesel die anders dan men bij daihatsu beweren zuiniger is ondanks.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Ik rijdt nu zo,n 3,5 jaar in een Cuore van 1997 met 60.000 op de klok.Elke dag weer een feest met zo.n laag verbruik,alhoewel onze.. Lees volledige review.
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
Na 3 jaar en ruim 50000km nog steeds een heerlijk autotje. betrouwbaar. Alleen de uitlaat is laatst door midden gerrot. van voor tot achter gratis,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Cuore houdt zuinige belofte niet
De eerste 1000 km in een week zit er op.1op 22.1.Dat met extra gewicht in de auto.[lees:gereedschap en onderdelen]. Wel verzwaarde achterveren besteld. Echt weer lachen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5