Ford was niet de eerste fabrikant die met kleinere turbomotoren aan de slag is gegaan om brandstofverbruik te drukken. De eerder geïntroduceerde 1.6 liter en 2.0 liter Ecoboost varianten smaakten echter wel naar meer. Of eigenlijk: minder. Want met de nieuwste telg is wel heel bijzonder. Het is een 1.0 liter motortje met drie cilinders, bedoeld voor de nieuwe B-MAX, Fiesta, C-MAX, Focus èn de Mondeo. Is dat even slikken?
In de allereerste kennismaking met de 1.0 EcoBoost in de Focus werd gelukkig al snel duidelijk dat Ford van bijzonder goede huize is gekomen. De nieuwste downsize-motor levert 100 tot 125 pk en kan daardoor feitelijk prima als instapper dienen voor wat grotere modellen. Daarbij komt dat Ford de typische karakteristieken van een driecilinder - motorgeluid en trillingen - vakkundig heeft kunnen elimineren. Wat valt er dan nog tegen in te brengen?
Voor leaserijder en particulier
De Focus 1.0 EcoBoost die we deze week hebben gereden is de komende tijd een gegarandeerde hit. Met 109 gram CO2 uitstoot voor de 100 pk variant in de vijfdeurs komt de nieuwe 'instapper' in aanmerking voor alle bekende financiële en fiscale voordelen die onze regering heeft opgetrommeld: 14% bijteling, geen BPM en geen wegenbelasting. Dat maakt deze versie voor zowel leaserijders als particulieren extra aantrekkelijk. Helemaal omdat de concurrenten van de Focus daar niet aan kunnen tippen en hybrides uit die klasse een stukje duurder zijn. Vanaf 1 juli worden de CO2-grenzen aangescherpt en is de 1.0 Ecoboost aangewezen op 20% bijtelling. Dan komt ook de BPM om de hoek kijken. Wegenbelasting blijft - om het beleid van de overheid eens lekker overzichtelijk te maken- wel buiten schot. Jan Particulier kan dus nog steeds voor een MRB-vrije Focus bij de dealer terecht. Betaal je ruim anderhalf jaar geen wegenbelasting en dat is toch een leuke meevaller. Ook ten opzichte van de 125 pk variant, die 1000 euro meer kost.
100 pk smaakt fijn
Maar hoe brengt de eenliter ze Ecoboost in de 100-pk smaak het er vanaf? Heel behoorlijk. De driecilinder is diep weggestopt en blijft zelfs als je 'm op zijn staart trapt ver op de achtergrond. Trillingen in het stuur of de pedalen zijn nooit voelbaar. De vijfbak schakelt een tikkeltje zwaarder dan de zesbak uit de 125 pk-variant maar dat valt waarschijnlijk ook wel aan de nieuwigheid van de testauto toe te schrijven: de kilometerteller stond op precies 160. Dat zou ook verklaren waarom de 100 pk motorvariant een liter meer Euro95 tot zich nam dan de 125 pk versie (op dezelfde route). De eenliter kwam tot respectievelijk 7.1 en 6.1 liter per 100 km, terwijl dat volgens de Europese verbruikscyclus 4.8 en 5.0 liter zou moeten zijn. Dat laatste cijfer ligt trouwens dichtbij dat van de 1.6 GDI in de i30, die zelfs 135 pk levert. Er leiden nog altijd meer wegen naar Rome!
We zijn heel benieuwd waartoe het Ford-motortje op de langere termijn in de praktijk in staat is. Een vlugge blik op de boordcomputer leerde al wel dat die officiële opgaven het duo een lastig verhaal wordt als je ook de snelweg opzoekt. De allerzuinigste Focus - met 1.6 TDCi diesel en eveneens 14% bijtelling - zal hier meer gaan verrassen.
Na de vergelijking van beide eenlitervarianten kunnen we met een gerust hart zeggen dat de 100 pk versie zeker ruim voldoet. Omdat de 170 Nm die de krachtbron ontwikkelt al rond 1500 toeren paraat is (en blijft!) voelt de EcoBoost groter aan dan die is en behoort flink toeren maken om op te schieten tot de verleden tijd. Ja, de 125 pk versie biedt nog meer souplesse dankzij een tijdelijke boost van Newtonmeters (tot 200 Nm) en een zesbak, maar dat is lang niet voor iedereen die 1000 euro (en wegenbelasting) waard.
Goed in z'n spullen
Welke variant je ook kiest, de Focus rijdt en stuurt als vanouds strak en solide. Ford kennende valt er evenmin op een houtje te bijten, want de instapper Trend (20.595 euro) heeft al airco, een met leder bekleed stuur, radio/cd met USB en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel standaard. De verleiding is wel groot om de Titanium te kiezen, want 16 inch lichtmetaal, cruise control, sportstoelen, een regensensor, chromen exterieurdetails, voorruitverwarming, mistlampen voor en automatische airco maakt de Focus toch helemaal af. Ook al kost die dan 23.095 euro. Ingebouwde navigatie en parkeersensoren zijn altijd optioneel en kosten samen circa 1100 euro. Wie per se een automaat (Powershift) wenst is voorlopig gebonden aan de vertrouwde 1.6 met 125 pk.
De voor de leasemarkt interessante Econetic Lease Trend en Titanium zijn 1000 tot 1300 euro voordeliger dan de gewone uitvoeringen en tegelijkertijd nog completer uitgerust. Das helemaal leuk, want op die manier heb je meer voor minder en is afdingen bij de verkoper niet meer nodig. Voordelig autorijden was nog nooit zo leuk....
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review