Om te beginnen zal de SUV-koper bij Peugeot nog geruime tijd geduld moeten hebben, want de 4007 komt pas in het voorjaar van 2008 naar ons land. Maar beter laat dan nooit, zegt het spreekwoord, en de SUV-trend vertoont nog steeds een opgaande lijn. Dus kun je maar beter een auto in het gamma hebben, heeft Peugeot wellicht geredeneerd.
Toch is Peugeot ook nog wel een beetje voorzichtig, want de Japanse fabriek waar de 4007 gezamenlijk met de Citroën C-Crosser en de Mitsubishi Outlander wordt vervaardigd, spuugt er per jaar slechts 20.000 uit met een leeuw op de neus. Nu we het toch over de neus hebben, die is wel heel herkenbaar een exemplaar uit de Peugeot-stal. Een wij opengesperde muil, waarin dit keer ook tanden lijken te zitten, want er zijn verticale spijlen in aangebracht. En het geheel wordt geflankeerd door Peugeot’s karakteristieke, ver in het spatbord doorlopende koplampen. Aan de achterkant moet de herkenbaarheid komen van de Peugeot-leeuw die in een metaalkleurige strip is gevat.
Tot zover de karakteristieke Peugeot-details, de rest is nagenoeg ongewijzigd overgenomen van de Mitsubishi Outlander, die we al eerder aan de tand voelden.. Over de rijeigenschappen waren we toen best te spreken, maar over de rumoerige turbodieselmotor niet. Peugeot zal die van Volkswagen stammende tweeliter herrieschopper niet gebruiken, maar een eigen krachtbron inzetten.
Dat is een iets aangepaste versie van de 2,2 liter vierpits turbodiesel uit de 407. De aanpassing bestaat uit het weglaten van een van de twee turbo’s, waardoor het vermogen van 170 pk zakt naar 156 pk. Voor de trekkracht maakt het echter niet uit, want die is met 380 Nm zeer fors. Maar niet alleen daarom bevalt deze machine prima in de 4007, hij is ook mooi stil. Misschien dat Mitsubishi deze motor ook gauw in gebruik kan nemen en die lawaaiige VW-turbodiesel aan de kant kan schuiven.
De 4007 2.2 HDiF is lekker vlot en zit in tien tellen op de ‘100’. Bovendien noteren we een topsnelheid van 200 km/h. Een echt ‘Peugeot-gevoel’ krijgen we tijdens onze testrit niet van de 4007, maar dat het een welkome edoch erg late aanvulling van het gamma is staat in elk geval vast. Reken qua prijs op een vergelijkbaar niveau als de Citroën C-Crosser, dus vanaf circa 41 euromille.
Schrijf een review