Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic

Op het eerste gezicht lijkt er weinig veranderd aan de nieuwe Honda Civic, maar schijn bedriegt. Tijd voor de test!

Op het eerste gezicht lijkt er weinig veranderd aan de nieuwe Honda Civic, maar als je het vorige model er naast zet blijkt dat er helemaal niets hetzelfde is gebleven. Alleen lijken de twee vreselijk veel op elkaar. We rijden de Civic 1.8 i-VTEC benzine, met 20% bijtelling.

Dat moet nadrukkelijk de bedoeling van het technisch altijd zo vooruitstrevende Japanse merk zijn geweest. Waarschijnlijk om de bezitters van de vorige versie niet het nare idee te geven in een totaal verouderd voertuig onderweg te zijn, net zoals Volkswagen en Audi dat al jaren doen. Een beetje saai is dat wel, maar dat woord past nu eenmaal allerminst bij de Civic.

Van futuristisch naar volwassen
De vorige editie immers kreeg overal het etiket ‘futuristisch’ opgeplakt en bij de beschrijving van het interieur haalde vrijwel elke recensent ‘Star Wars’ erbij – dus voor de designers van Honda was er weinig noodzaak tot modernisering. Om er maar weer eens een andere veel gebruikte term bij te halen: ze hebben de Civic volwassener gemaakt. Helemaal nieuw dus, maar het evenbeeld van z’n voorganger. Met een aantal verfijningen in de stilering en een groot aantal verbeteringen op allerlei punten. Hij kreeg een wat brutalere neus, met forse luchthappers, de daklijn verloop wat eleganter, de forse spoiler dwars over de achterruit belemmert het zicht naar achteren een stuk minder en de taillelijn werd eleganter.

Weggemoffelde portiergrepen
Gebleven zijn helaas de in de raamsponning weggemoffelde portiergrepen van de achterdeuren, een betreurenswaardige trend die door Walter de’ Silva is ingezet bij de Alfa 156 en die steeds meer navolging krijgt. We hebben eens een paar deurgrepen op een 156 gefotoshopt en dat stond prachtig. Dát zijn nou ornamenten die functionaliteit uitstralen. Bij de nieuwe Civic is de forse achterspoiler nu helemaal geïntegreerd in de achterlichtunit en manifesteert zich als een beetje griezelig rood gezwel over de volle breedte van de kont. Wat heet, hij is zelfs breder dat die achterpartij. Maar echt lelijk is het ook weer niet. Om even in die regionen te blijven: de achterklep gaat heel ruim open en biedt dan toegang tot een verrassend groot bagagecompartiment, dat door neerklappen (kan in delen) van de achterbank van een al ruime bijna 500 liter verruimd kan worden tot een weldadige verhuiscapaciteit van dik 1.200 liter.

Een slim foefje van Honda, voor het eerst vertoond in een Jazz, is dat de zittingen van de achterbank omhoog geklapt kunnen worden, zoals een bioscoopstoel, waardoor de toch al prijzenswaardige beenruimte daar benut kan worden voor het transport van fikse voorwerpen. Het maakt de vervoersmogelijkheden van de Civic uitermate veelzijdig.

Nèt geen head-up display
Ook het interieur lijkt verder de modelwisseling ongeschonden overleefd te hebben, maar ook hier bedriegt de schijn. Met handhaving van ruwweg dezelfde indeling zijn dashboard en instrumentenpaneel welzeker opgefrist. Dat is wel een prettige indeling, met de digitale snelheidsmeter en andere belangrijke informatie op het balkon direct onder de voorruit, zodat je de blik niet te ver van het verkeer hoeft af te wenden om die informatie te registreren. Nèt geen head-up display. Het doorkijkje door het, met naar onze smaak veel te veel knoppen bezette, stuur biedt zicht op de overige klokken, in drie ronde elementen gegroepeerd met de toerenteller in het midden.

De hele cockpit is zoals het hoort fraai rond de bestuurder gekromd, die daar een lekkere werkplek heeft. Ik zou alleen de bestuurdersstoel graag wat lager in kunnen stellen, maar standaard gaat dat niet, waarschijnlijk met het oog op de te verwachten belangstelling bij vrouwelijke eigenaars en die zitten nu eenmaal graag wat hoger. De dealer wil – en kan – hem vast wel wat lager schroeven.

Kinderachtig gedoe
Minder blij zijn we met het 'kinderachtige gedoe' om het kader van de snelheidsmeter van kleur te laten veranderen – van zuinig groen naar slurpend blauw –als je meer of minder zuinig onderweg bent. De Civic 1,8 heeft ook een Eco-knop om een spaarstand in te stellen, die de verder lekker vlotte Honda gelukkig niet al te sloom maakt. In de stad merk je eigenlijk weinig verschil. Zijn gemiddelde verbruik geeft hem recht op een 20% bijtelling.

Verder is het meubilair wel in orde, precies als het algehele comfort. Dat wordt ondersteund doordat in ieder geval de 142 pk sterke 1.8 liter i-VTEC-motor (er zijn ook een 1,4 benzine en een 2.2 liter diesel) een stuk stiller is geworden. Zuiniger natuurlijk ook, dat gebeurt bij iedere modelwisseling van álle auto’s, maar verder is die lekker soepele krachtbron niet aangepakt. Hoefde ook niet, want hij doet zijn werk prima en was in ons geval gekoppeld aan de uitmuntend duidelijk schakelende zesversnellingsbak van Honda. Elders wil zo’n zesbak nog wel eens leiden tot het inleggen van een verkeerd verzet, maar hier zijn de schakelwegen duidelijk gemarkeerd en verloopt het schakelen, hoe snel je dat ook wil doen, nooit vaag of hakerig. Daar zorgen Japanse merken altijd voor, want het is bekend dat hun landgenoten niét kunnen schakelen – op waarschijnlijk Kamui Kobayashi na.

De motor past prima bij het ook wat comfortabeler gemaakt weggedrag van de Civic. Nooit buitensporig onderstuurd en met een fijn precies stuurkarakter. Hij heeft wat sportiviteit ingeboet en dat past ook wel bij het huidige verkeer. En dat geldt voor de hele Civic, een ooit als futuristisch bestempelde lekkere middenklasse hatchback die nu gewoon zeer bijdetijds is.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (29)

Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Na ca 50.000 km geen enkel gebrek. Dit is een prettige reiswagen door de uitstekende stoelen. Het mooi afgewerkte interieur is mij toch ook veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Deze beoordeling gaat over de vorige civic uit 2002 (2001- 2005), een 1.6 i-vtec LS, gekocht in juli 2011 met 96000 km gereden. ik kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
alles is geweldig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
20 jaar honda gereden toen 10 jaar ford focus en nu alweer bijna 3 jaar honda civic.honda kwalitatief veel beter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Ik rijd nu meer dan twee jaar uitsluitend zakelijk met de Honda. Nu 58.000 km gereden Slecht eenmaal een probleem gehad. Het ging om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Momenteel in het bezit van een Honda Steam (1.7 VTEC-CIVIC motor). Extreem olieverbuik over zowel korte als lange ritten (1 ltr/1.000km). Is iemand hiermee bekend?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
vanaf 1980 civic rijder. huidige civic esi nieuw gekocht in 1993. Nog nooit pech gehad. slechts de onderhoudsvervangingen als uitlaat en 1 maal de banden. krachtige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Ik rij al dik 12 jaar honda en nooit problemen gehad,alleen de nodige onderhoud. Verder is honda een ideale gezinsauto. Ik heb hiervoor een.. Lees volledige review.
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Na jaren Renault te hebben gereden, en de auto vaker in de garage te hebben zien staan als er buiten is de nieuw.. Lees volledige review.
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Een hele fijne auto, die Honda Civic. Staat nu 160.000 km op de teller en ik heb hem pas vanaf 12-10-2006. Geen problemen met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Ik rij al 30 jaar Honda,nu 9 jaar Civic moet nog voor de eerste maal,buiten normale vervangingen,iets laten vervangen,sterke Civic... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
De auto is zeer ruim en comfortabel. Het uiterlijk is niet van 13 in een dozijn. De iShift (semi-automaat van Honda) is fantastisch zolang je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
ik rij zelf al 8 1/2 jaar honda, nooit problemen gehad. daarvoor kocht ik andere merken,die ik trouw na 2 jaar inruilde. de honda welke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
fijne auto,een plezier om in te rijden. Blijft uitdagen om sportief te rijden al kan dat bijna niet meer in Nederland,gelukkig ga ik af en toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Na meer dan 15 jaar Nissan de overstap naar Honda bevalt prima.Het vermogen komt vrij als er flink op de gaspedaal wordt gedrukt,op lage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Ik rij al meer dan 30 jaar Honda begonnen met een S800,civic,s Accord,s en nu weer een Civic sport 2005 en al die jaren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
gekocht voor Fl. 2200,= in 2000 met 132000 op de teller. Veel mee gereden in de studententijd, o.m vakanties naar Tsjechië. In 2005 weggedaan met 232.000 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
1.5 vtec-e met 115 pk is een erg fijne motor die erg zuinig is. (zelfs naar 2007 maatstaven is 115 pk uit een 1punt5 zonder turbo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
goede auto honda. maar sinds ik vw fox heb wil me vrouw daar alleen mee rijden. die hoge zit die doet het hem... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
mooie en zeer aangename auto om te rijden. heel fijne dieselmotor die bijna rijdt als een benziene motor goede afwerking. ofwel een totaal andere civic.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Wij beschikken over meerdere auto's. Opvallend is dat de Civic ( die we nu 10 maanden hebben) bij ons allen 1e keus is. Eindelijk een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
sinds ruim 1 jaar in het bezit van het nieuwe type 2006 model zonder problemen, maar dat is normaal voor een honda [mijn 3e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Honda civic sport 1.6 '04 (facelift model) plus punten: leuke sportieve auto om te zien, zeer compleet aan de buitenkant en een goede wegligging in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Degelijk auto. Verbruik steeds tussen 5,2 eb 6,5. Veel ruimte. Traag onder de 18OO toeren. Goede service... spijtig dat je ze zo weinig ziet!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Een Honda Civic Coupe 1.5DXI gekocht in 1999 met 46000km op de teller, heb 'm nu 6 jaar en er staat nu 255000km op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
De civic is een van de meest betrouwbare auto die er zijn. Vooral het model vanaf 1992 is uitmuntend qua verbruik, onderhoud en prestaties. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Goede zet van Honda. Kijken of de rest van Nederland dat oo vindt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
Met een 6,7 duidelijk te laag beoordeeld als we uit gaan van de V-Tec motor, prestaties duidelijk beter te noemen in vergelijking met zijn uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Schijn bedriegt bij nieuwe Honda Civic
De 5 deurs civic, en zeker met spoiler, biedt een even, zo niet betere, sportieve aanblik en lijkt "meer auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5