Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack

Stoer doen met robuuste looks én vierwielaandrijving. Bij Volkswagen was het tot nu toe een kwestie van kiezen. De Cross-modellen ontbeerden het laatste, de 4Motion-uitvoeringen het eerste. De nieuwe Passat Alltrack ‘has it all’. Goed idee?

Volkswagen kijkt met de Passat als eerste Alltrack-model het kunstje af van Audi, waar vertrouwde modellen in een onverzettelijk en stoer jasje zijn gestoken en dankzij vierwielaandrijving het woord ook bij de daad voegen. Tot dat laatste zijn de huidige CrossGolf, CrossPolo en CrossTouran van Volkswagen niet in staat. De Passat Alltrack gaat dus een stap verder en kan dus doen waar hij voor gemaakt is. Daar zullen heel wat Duitsers, Zwitsers en Scandinaviërs blij mee zijn. In ons meestal sneeuwvrije en vlakke Nederland is de Alltrack-debutant vooral interessant voor degene die van wintersport houdt, de manege bezoekt, in het bos woont of gewoon een Passat ‘non-Alltrack’ te doorsnee vindt.

Avontuurlijk
De combinatie van het met drie centimeter verhoogde onderstel, de opgestoerde bumpers die een grote aan- en afloophoek mogelijk maken, matchromen buitenspiegelbehuizingen, subtiele carrosseriedetails met dezelfde look en geaccentueerde wielkasten mist zijn uitwerking niet; de Passat Variant staat er zo avontuurlijk bij. Het interieur is vrijwel identiek aan iedere andere Passat, al heeft Volkswagen er met alcantara of lederen bekleding, aluminium look pedalen, Alltrack instaplijsten en een hele rits aan opties met de laatste veiligheidssnufjes weer niets te wensen over gelaten. Nou ja, de rijstrookdetectie is wel erg ijverig; bij het wisselen van baan is te vroeg een stuurcorrectie voelbaar. Een kwestie van (heel correct) eerder richting aan geven is het devies, zodat je intentie voor het systeem tijdig kenbaar is. Uiteraard is lane departure warning ook uit te schakelen en wel via de boordcomputer Plus met kleureninterface.

Terug naar het onverhard. Om niet bij de eerste modderplas vast komen te staan is de Alltrack uitgerust met vierwielaandrijving, dat geldt althans voor de sterke motoriseringen. Bij de instappers met 1.8 TSI of 2.0 TDI 140 pk moeten gewoon met de voorwielen aan de bak en kunnen we dus – maar dat is wat onhandig - feitelijk spreken van een CrossPassat. De 4Motion vierwielaandrijving  werkt adaptief en met de optimale verdeling tussen de voor- en achteras. Onder normale omstandigheden doen de achterwielen voor tien procent mee, in het uiterste geval wordt bijna alle kracht naar de achterwielen geleid. Ook is er nog het elektronische sperdifferentieel XDS dat de aandrijfkracht op de voorwielen beter verdeeld, waardoor onderstuur in bochten wordt beperkt en de Passat Alltrack neutraler op de weg ligt. Om het rijcomfort onderweg af te stellen biedt Volkswagen ook nog adaptieve dempers aan. De Normal, Comfort en Dynamic-stand hebben elk zo hun karakteristiek. De verschillen onderling zijn niet wereldgroot maar tijdens onze Autobahn-kilometers bleek de comfort-stand favoriet; de Passat Alltrack is dan een heerlijke reisauto.

Offroad-programma
Voor het rijden buiten de gebaande paden volstaat een druk op de knop in de middentunnel om het offroad-programma in te schakelen. Hierbij laat het gaspedaal zich preciezer doseren en wordt zowel het ESP als ABS ingesteld op terreinrijden (tot 30 km/u). Met deze ‘tools’ worden de capaciteiten van de Passat AllTrack maximaal benut, iets wat we aan den lijve konden ondervinden door een sneeuwparcours in te duiken, mét een paardentrailer van 1000 kg aan de trekhaak. Wegrijden, voluit remmen, uitwijken, de Passat draait z’n hand er niet voor om en blijft stabiel en onder controle. Of het paard onze capriolen kon waarderen weten we niet. Overigens hebben de meest vermogende uitvoeringen van de Passat Alltrack een maximaal aanhangergewicht van 2000 kg, net iets minder dan een Tiguan.

Tweeliterkracht
Die opgave geldt voor de 2.0 TSI (210 pk) en 2.0 TDI (170 pk) waar wij mee hebben kunnen rijden. De sterkste diesel presteert met gemak en heeft nauwelijks moeite in lage toeren met het heuvelige Oostenrijk. De standaard DSG-bak schakelt soepel en snel zoals we dat kennen maar houdt de Alltrack op de snelweg opvallend aan het werk: bij 140 km/u staat de wijzernaald al op 2800 toeren! Bij een dergelijk tempo blijft de diesel hoorbaar op de achtergrond aanwezig, hoewel nou ook weer niet in storende mate. De 2.0 TSI bromt of gromt niet, maar is onderin niet zo krachtig als de diesel. Die indruk wordt gestaafd door de specificaties; de TSI heeft 280 Newtonmeter, de TDI trakteert op 350 stuks. Toch heeft de wederom standaard DSG-transmissie altijd het juiste verzet en valt er niets te klagen. Het verbruik van de 170 pk TDI – met standaard start/stop-systeem – blijft beperkt tot 5.9 l/100km. In de TSI geeft de boordcomputer minimaal 8.5 liter aan en is geen start/stop-installatie voorhanden. Geen voorbeeldige score, maar de Alltrack heeft immers andere prioriteiten.

Prijzen en conclusie
Volkswagen aast met de Passat Alltrack op degene die daadwerkelijk een auto nodig hebben ‘om aan het werk te zetten’. Voor liefhebbers van ‘stoer doen op het asfalt’ zijn de tweewielaangedreven versies een geschikte kandidaat. Met een vanafprijs van 39.890 euro voor de 1.8 TSI is die laatste groep een stuk voordeliger uit dan de 4Motion varianten die minstens 44 mille moeten opbrengen. Het prijsverschil tussen de sterkste benzine- en dieselvariant is minimaal want beiden zitten onder of boven de vijftig mille grens. Slimme rekenaars die wel de lusten maar niet de looks willen kunnen de ‘gewone’ Passat Variant 4Motion bestellen. Zij houden geld op zak maar maar moeten het offroad rijprogramma en extra bodemvrijheid missen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Wij hebben de 140 pk diesel gekocht in 2006 en er staat 116000 op de teller. Een plezierige auto om in te rijden en ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Rij al jaren met veel plezier in m'n Passat Variant diesel van bouwjaar 1993. Nu 432000 km op het klokje. In december 2 nieuwe winter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Ik ben sinds 2005 eigenaar van een VW Passat, model 2006 1900 TDI, nieuw aangekocht en de eerste 5000km waren zalig, en toen begon de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Mijn passat 1.9 diesel 1999 wel gechipt tot 143pk ,sleurt met gemak vrij zware caravan door europa , Nu 260.000 op de teller zonder noemenswaardige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Heb diverse passat's gereden. Deze auto is de fijnste auto die ik ooit heb gehad. De lagere bijtelling is een bijkomend voordeel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Dit is mijn 3e Passat Variant en dit is de fijnste motor! In 1988/1992 een 1.9TDI 90 PK 5-bak, in 1996/2010 een 2.0FSI 150 PK.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Heb mijn passat verkocht met een kilometer stand van 191k na binnen 10 maanden 5000 euro onkosten te hebben gehad en daar zit de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
3 jaar terug met 126.000 km gekocht en nu op 209.000 km. Alleen turbo laten vervangen, en gewoon onderhoud volgens het VW boekje bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Ik heb een dikke week nu met 264000 km op de teller en rijd super. Hij (variant 1998) is gechipt op maat naar 143PK verlaagd en.. Lees volledige review.
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Spijt van aankoop vorig jaar, talloze keren bij de dealer gestaan voor diverse defecten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Erg mooi afgewerkte auto. Na een dag lang in de auto zitten stap je er zonder rugpijn uit. Rijdt soepel en de motor is krachtig... Lees volledige review.
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Dit is mijn 3e VW, 1x Golf en 2x Passat. Ruime en degelijke auto, fijne rijdersauto. Perfecte stoelen (sportstoelen) en ontspannend rijden. De 110 kW.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Ik rijd ondertussen al weer 7 jaar Passat, mijn vorige 110 PK van boujaar '99 heeft een probleem gehad met de turbo, voor de rest.. Lees volledige review.
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Ik kocht de wagen in december 2009. Daar ik van m'n vorige wagen tevreden was(Audi) ben ik bij dezelfde groep (VAG) gebleven De Passat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Sinds 15 januari 2010 de passat 1.6 tdi comfortline blue motion techn. in mijn bezit. Eerlijkheid dient te zeggen, dat ik een beetje volkswagenholic ben... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Passat variant Highline 2.0 TDI. Gewldige reisauto met veel ruimte in z'n klasse en uitstekende sportstoelen in alcantara en leer. Motor met veel vermogen. Nog steeds een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Ik heb de auto nu 2 jaar in bezit. Laatste tijd heb ik problemen met het starten van de auto. bij het strten brandt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Fijne-, snelle auto met veel gebruiksmogelijkheden, mede door zijn grote laadruimte. Alleen het laten afweten van fabrikant en importeur Pon geven een onprettig gevoel bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
een degelijke duitse auto met geweldige motor van 1,9 liter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
fijne auto, groot en snel. Rijdt een boxster spider s met gemak in de achtergrond. alleen niet in bochten. Gelukkig durf je met deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Ik heb sinds bijna een jaar de 200PK versie van de VW Passat CC. Deze auto is zowel snel/erg snel dankzij z,n turbo motor, als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
De auto rijdt super passat 2.0 individual maar we telekens weer olie problemen. Hij staat nu voor de derde keer bij de dealer ter reperatie Hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
rij nu 5 jaar in mijn passat 240 000 km bj 1998 tdi plus chip tun = 34 pk meer rij div keren pj naar.. Lees volledige review.
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Echte kilometervreter, heen en weer Zuid-Limburg naar randstad met een verbruik van 4.9 ltr! en dat met 350.000 kilometer op de klok. Onderhoud en reparties (incl... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
VIND DIT "OUDE" MODEL NOG STEEDS MOOIER DAT HET HUIDIGE. ONTZETTEND RUIM EN GEWOON EEN PRIMA REISWAGEN DIE MET ZIJN 130 'ECHTE' PK'S RUSTIG DOET.. Lees volledige review.
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Rij nu een half jaar in een Passat variant 1.9TDI Comfortline. Ongeveer 30.000 km gereden en geen problemen gehad, sterker nog, hij bevalt mij zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
een heerlijke auto met een snelle en soepele motor. de 2.0 tdi 110 pk commonrail... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
bij 60.000 resp. 75.000 km beide achterwiellagers versleten. Bij 70.000km uitval door defekte dieseloliepomp in tank. Alleen de pomp is bij duitse VW-garage onder coulance.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Heb de auto besteld, en aflevering vind over 2 weken plaats. Ben helemaal happy met mijn eerste nieuwe auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Aan het werk met de Volkswagen Passat Alltrack
Passat 1,9 TDI 110pk uit 1998. Rijdt enorm zuinig: 1 op 23,5 als je niet te snel rijdt en vlot schakelt! Zeer betrouwbaar, veilig en comfortabel... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5