Volkswagen kijkt met de Passat als eerste Alltrack-model het kunstje af van Audi, waar vertrouwde modellen in een onverzettelijk en stoer jasje zijn gestoken en dankzij vierwielaandrijving het woord ook bij de daad voegen. Tot dat laatste zijn de huidige CrossGolf, CrossPolo en CrossTouran van Volkswagen niet in staat. De Passat Alltrack gaat dus een stap verder en kan dus doen waar hij voor gemaakt is. Daar zullen heel wat Duitsers, Zwitsers en Scandinaviërs blij mee zijn. In ons meestal sneeuwvrije en vlakke Nederland is de Alltrack-debutant vooral interessant voor degene die van wintersport houdt, de manege bezoekt, in het bos woont of gewoon een Passat ‘non-Alltrack’ te doorsnee vindt.
Avontuurlijk
De combinatie van het met drie centimeter verhoogde onderstel, de opgestoerde bumpers die een grote aan- en afloophoek mogelijk maken, matchromen buitenspiegelbehuizingen, subtiele carrosseriedetails met dezelfde look en geaccentueerde wielkasten mist zijn uitwerking niet; de Passat Variant staat er zo avontuurlijk bij. Het interieur is vrijwel identiek aan iedere andere Passat, al heeft Volkswagen er met alcantara of lederen bekleding, aluminium look pedalen, Alltrack instaplijsten en een hele rits aan opties met de laatste veiligheidssnufjes weer niets te wensen over gelaten. Nou ja, de rijstrookdetectie is wel erg ijverig; bij het wisselen van baan is te vroeg een stuurcorrectie voelbaar. Een kwestie van (heel correct) eerder richting aan geven is het devies, zodat je intentie voor het systeem tijdig kenbaar is. Uiteraard is lane departure warning ook uit te schakelen en wel via de boordcomputer Plus met kleureninterface.
Terug naar het onverhard. Om niet bij de eerste modderplas vast komen te staan is de Alltrack uitgerust met vierwielaandrijving, dat geldt althans voor de sterke motoriseringen. Bij de instappers met 1.8 TSI of 2.0 TDI 140 pk moeten gewoon met de voorwielen aan de bak en kunnen we dus – maar dat is wat onhandig - feitelijk spreken van een CrossPassat. De 4Motion vierwielaandrijving werkt adaptief en met de optimale verdeling tussen de voor- en achteras. Onder normale omstandigheden doen de achterwielen voor tien procent mee, in het uiterste geval wordt bijna alle kracht naar de achterwielen geleid. Ook is er nog het elektronische sperdifferentieel XDS dat de aandrijfkracht op de voorwielen beter verdeeld, waardoor onderstuur in bochten wordt beperkt en de Passat Alltrack neutraler op de weg ligt. Om het rijcomfort onderweg af te stellen biedt Volkswagen ook nog adaptieve dempers aan. De Normal, Comfort en Dynamic-stand hebben elk zo hun karakteristiek. De verschillen onderling zijn niet wereldgroot maar tijdens onze Autobahn-kilometers bleek de comfort-stand favoriet; de Passat Alltrack is dan een heerlijke reisauto.
Offroad-programma
Voor het rijden buiten de gebaande paden volstaat een druk op de knop in de middentunnel om het offroad-programma in te schakelen. Hierbij laat het gaspedaal zich preciezer doseren en wordt zowel het ESP als ABS ingesteld op terreinrijden (tot 30 km/u). Met deze ‘tools’ worden de capaciteiten van de Passat AllTrack maximaal benut, iets wat we aan den lijve konden ondervinden door een sneeuwparcours in te duiken, mét een paardentrailer van 1000 kg aan de trekhaak. Wegrijden, voluit remmen, uitwijken, de Passat draait z’n hand er niet voor om en blijft stabiel en onder controle. Of het paard onze capriolen kon waarderen weten we niet. Overigens hebben de meest vermogende uitvoeringen van de Passat Alltrack een maximaal aanhangergewicht van 2000 kg, net iets minder dan een Tiguan.
Tweeliterkracht
Die opgave geldt voor de 2.0 TSI (210 pk) en 2.0 TDI (170 pk) waar wij mee hebben kunnen rijden. De sterkste diesel presteert met gemak en heeft nauwelijks moeite in lage toeren met het heuvelige Oostenrijk. De standaard DSG-bak schakelt soepel en snel zoals we dat kennen maar houdt de Alltrack op de snelweg opvallend aan het werk: bij 140 km/u staat de wijzernaald al op 2800 toeren! Bij een dergelijk tempo blijft de diesel hoorbaar op de achtergrond aanwezig, hoewel nou ook weer niet in storende mate. De 2.0 TSI bromt of gromt niet, maar is onderin niet zo krachtig als de diesel. Die indruk wordt gestaafd door de specificaties; de TSI heeft 280 Newtonmeter, de TDI trakteert op 350 stuks. Toch heeft de wederom standaard DSG-transmissie altijd het juiste verzet en valt er niets te klagen. Het verbruik van de 170 pk TDI – met standaard start/stop-systeem – blijft beperkt tot 5.9 l/100km. In de TSI geeft de boordcomputer minimaal 8.5 liter aan en is geen start/stop-installatie voorhanden. Geen voorbeeldige score, maar de Alltrack heeft immers andere prioriteiten.
Prijzen en conclusie
Volkswagen aast met de Passat Alltrack op degene die daadwerkelijk een auto nodig hebben ‘om aan het werk te zetten’. Voor liefhebbers van ‘stoer doen op het asfalt’ zijn de tweewielaangedreven versies een geschikte kandidaat. Met een vanafprijs van 39.890 euro voor de 1.8 TSI is die laatste groep een stuk voordeliger uit dan de 4Motion varianten die minstens 44 mille moeten opbrengen. Het prijsverschil tussen de sterkste benzine- en dieselvariant is minimaal want beiden zitten onder of boven de vijftig mille grens. Slimme rekenaars die wel de lusten maar niet de looks willen kunnen de ‘gewone’ Passat Variant 4Motion bestellen. Zij houden geld op zak maar maar moeten het offroad rijprogramma en extra bodemvrijheid missen.
Schrijf een review