EcoBoostje van Ford is geniaal

Is een nieuwe Ford Focus met 1.0 liter driecilinder EcoBoost benzinemotor waanzin? Nee, integendeel!

Volstrekt geniaal. Niet minder dan revolutie op motorengebied. En eigenlijk nauwelijks te geloven – als ik er niet zelf mee had gereden. We hebben het over de Ford Focus 1.0 EcoBoost, een ultra-zuinige auto die het moet hebben van – nota bene! – een éénliter benzinemotor. Een driecilinder bovendien, maar wél met een turbo. En die maakt alles goed. Dankzij een bewonderenswaardige truc loopt hij voorbeeldig.

Driecilinders zijn niet nieuw in de autowereld, maar ik had er nog nooit eentje gereden die een prettig gedrag vertoonde. Of het nu ging om een diesel of een benzinegebruiker, allemaal herrieschoppers met een onaangenaam rauwe loop. Dus stap je, ondanks de veelbelovende woorden van een motorenman van Ford, met een huizenhoge berg scepsis in een van de Focussen die ze op het vliegveld van Barcelona voor ons klaar hadden gezet.

Niet ratelen en niet roffelen
De druk op de startknop zet géén ratelpartij in werking en ook geen dieselroffel, hoewel de techneut gewaarschuwd had dat de EcoBoost bij lage toeren enigszins een dieselkarakter vertoont. De zeer parate trekkracht bij het wegrijden wijst daar ook op: dankzij de piepkleine turbo (die maximaal 248.000 toeren kan draaien) is de drukvulling snel op peil en ontplooit de EcoBoost al bij 1.400 omw/min zijn volle trekkracht van 170 Nm. Wacht even, in deze versie van 125 pk - Ford heeft ook nog een 100 pk-versie ontwikkeld) is er zelfs een ‘overboost’ die het driepittertje eventjes 200 Nm laat presteren.

Met de in dit geval standaard zesbak kan de EcoBoost heel vlot meekomen in het wervelende Catalaanse verkeer en eenmaal op de snelweg blijkt dat hij in de hogere regionen inderdaad het karakter van een moderne benzinemotor gaat vertonen. Een mooie, nee ideale mix, zoals de motorenman al had voorspeld. Bij tussensprintjes is er een korte aarzeling, maar ook weer te kort om van ‘turbo lag’ te spreken. En steeds verbaast ons weer de heerlijke souplesse bij alle toerentallen.

Onze verbazing blijft stijgen
We gaan de bergen in – en onze verbazing blijft stijgen. Het is gewoon niet te geloven dat er een éénlitertje in het vooronder huist. Hij straalt de rust en de power van minimaal een anderhalveliter uit, en dan nog eentje met ook voor zo’n cilinderinhoud nog bewonderenswaardige elasticiteit.  Bergopwaarts, een matige hairpin door, zonder protesteren allemaal in z’n drie. Die zesbak is helemaal niet nodig, maar helpt natuurlijk wel bij het bereiken van de eveneens te loven (officiële) zuinigheid van 5.0 l/100 km. De EcoBoost van 100 pk heeft trouwens maar 4.8 litertjes nodig.

Zoals ook verder bij de specs te lezen valt, verdienen beide EcoBoost-motoren ook de mooiste labels en de vriendelijke fiscale cadeautjes die onze regering, onbegrijpelijk maar best leuk, aan zuinige auto’s uitreikt. De 100 pk is de eerste – en voorlopig enige – benzineauto in het C-segment dat die voordeeltjes krijgt. Met een vanafprijs van 20.595 euro een onverbiddelijk succes.

Ford verdient een Nobelprijs
Maar hoe heeft Ford ‘m dat geflikt? Ten eerste is het motortje uitermate stijf geconstrueerd. Dat dempt wel de bij een driecilinder onvermijdelijke trillingen in de dwars- en lengterichting, maar elimineert ze niet. Daar hebben ze bij Ford een even simpele als geniale oplossing voor gevonden: zowel het vliegwiel als de distributiepoelie zijn opzettelijk in onbalans gebracht. Precies zo, dat die twee, aan beide uiteinden van de korte krukas gesitueerd, die driepits-trillingen neutraliseren. Slimmer, want lichter (de motor weegt maar 96 kg), minder gecompliceerd en goedkoper dan aparte balansassen. Ford verdient hier een Nobelprijs voor motortechniek voor.

Twee variabele nokkenassen
Speciale motorsteunen en ander slim toegepast isolatiemateriaal completeren de geluidsvriendelijkheid, maar ook de verdere techniek is hoogst modern. Twee variabele nokkenassen, geraffineerde multipoint-injectie en bijvoorbeeld extra waterkoeling van het uitlaatspruitstuk (om de turbotemperatuur in toom te houden) dragen allemaal bij tot een optimale efficiëntie, die vertaald wordt in zuinigheid en prestaties.

En dat allemaal in een toch al zo voortreffelijk rijdende Focus, die natuurlijk niet het alleenvertoningsrecht op de EcoBoost krijgt. Montage in B-Max en C-Max is al aangekondigd, maar daar zal het heus niet bij blijven. Applaus.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

EcoBoostje van Ford is geniaal
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
EcoBoostje van Ford is geniaal
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
EcoBoostje van Ford is geniaal
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
EcoBoostje van Ford is geniaal
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.