Met alle respect voor de Porsche en Maserati is de Fisker bij de eerste aanblik al speciaal. Zijn makers (Amerikaans!) hebben een bijzondere carrosserie geboetseerd waarbij traditionele verhoudingen - zoals een lange motorkap - zijn gecombineerd met onconventionele lijnen die aangenaam verrassen. Het valt evenmin te missen hoe breed de Karma eigenlijk is: ruim twee meter. En dan zijn er ook nog de standaard 22 inch lichtmetalen wielen. Ze staan fantastisch, maar maken van smalle straatjes doorkruisen en fileparkeren een hachelijke onderneming. Let ook even op de plaatsing van de uitlaatpijpen net achter de voorwielen.
400 pk
Maar wacht, de Fisker Karma is toch elektrisch? Ja en nee. Net als bijvoorbeeld een Opel Ampera heeft de Karma een elektromotor met accupakket én een benzinemotor. In dit geval levert die eerste 403 pk en draait de tweeliter turbomotor van General Motors (260 pk) als generator mee, in de praktijk na zo'n tachtig kilometer. Afhankelijk van hoeveel kracht wordt gevraagd draait de viercilinder meer toeren. Dat kun je zeker wel horen maar storen doet het niet, dat zou immers afbreuk doen aan de geneugten van een Gran Turismo. Het brandstofverbruik van de ‘generator’ valt ook reuze mee; zo’n 1 op 11-14, afhankelijk van je rechtervoet.
Als het om presteren aan komt, stelt de kracht van de elektromotor niet teleur. Ondanks dat de Karma liefst 2400 kilo weegt - een Panamera ‘doet’ er 2000 kg – voelt de auto onderweg niet aan als een blok aan het been. Omdat er van echte lichtvoetigheid weinig sprake kan zijn waardeer je de Karma als reisauto die met veel luxe en comfort – ondanks de immense wielen – grote stappen maakt. Tot aan 200 km/u als het moet, en dat is in zo’n geval wel snel zat. Dankzij de direct beschikbare trekkracht van de elektromotor is de ‘gasrespons’ alert en komt de Karma ook rap uit de startblokken. Fisker geeft een 0-100 tijd van 6.3 seconden op wanneer de range extender meedraait. Je rijdt dan in de 'Sport Mode'. In de 'Stealth Mode' rijdt de Karma altijd elektrisch tot het moment dat de accu's leeg zijn en hoor je niet veel meer dan wat bandengeluid en een licht gezoem. Op lagere snelheden klinkt er – vooral buiten de auto - een supersonisch geluid. Het lijkt wel een ruimteschip! Die gimmick is bedoeld om aan voetgangers zijn aanwezigheid kenbaar te maken, wel zo veilig.
Smaakvol
De combinatie van elektrisch rijden op accu's en een benzinemotor met brandstoftank achter de hand vraagt natuurlijk ruimte en kilo's. Net als vrijwel elke elektrische auto heeft Fisker moeten worstelen met ruimte. De gevolgen blijven echter binnen de perken; je kunt er boodschappen mee doen of golfuitrusting achterin leggen. Op de achterbank is er plaats voor twee, het liefst je kinderen als die nog thuis wonen. Hier moet de Fisker zijn meerdere erkennen in bijvoorbeeld een Panamera want voor volwassenen is de hoofd- en beenruimte helaas beperkt. Voor wie dat echt een ‘breekpunt’ vindt gloort er hoop in de vorm van de Fisker Surf.
Verder heeft de Karma een minstens zo exclusief interieur, met verrassende elementen zoals een groot touchscreen voor de bediening van klimaat, audio, navigatie en de boordcomputer. Verrassend maar in tijden dat je al heel veel met een iPhone bedient geen vreemde benadering. Wel bijzonder zijn de in een diamantvorm verweven rijstanden van de aandrijflijn: een druk op de knop P R N D laat ook een lijntje onder de glasplaat tegen de middenconsole oplichten. De functie van het geheel ontgaat ons maar geinig is het wel. Smaakvol is het met de hand afgewerkte tri-tone leder dat de cockpit siert. Die kleurstelling zie je ook terug op de stoelen, die daarbij als gegoten zitten. Duidelijk is dat Fisker tot in detail onderscheid zoekt, en weet te vinden. Behalve als het om de stuurbediening gaat, want de knoppen zijn namelijk ook terug te vinden in een Astra of Insignia. Maar da’s dan ook echt het enige…
Conclusie
De Fisker Karma is een niet te onderschatten toevoeging aan het palet luxe Gran Turismo's. Hij is weliswaar niet zo dynamisch als een Panamera, maar minstens zo speciaal door een indrukwekkend uiterlijk en capabele aandrijflijn, die de Karma prettig vlot maakt. Het gevoel iets bijzonders in handen te hebben bekruipt je ook tijdens het rijden, waarbij de Karma het comfort biedt dat hij aan zijn stand verplicht is. Tenzij je achterin zit. Het is bijna verbazingwekkend dat Fisker er niet meer dan zo'n 115.000 euro voor vraagt. Met 14% bijtelling (en wellicht later dit jaar 7%!) is de Karma ook zakelijk interessant. Niet in de laatste plaats rijd je een auto die uniek is. Ook dat is een reden voor aanschaf.
Schrijf een review