Renault was er als eerste bij door met de Megane Scenic in 1996 het compacte MPV-segment te ‘openen’. Dat die auto in de smaak viel bleek al uit het feit dat de auto nog geen jaar later al Auto van het Jaar is geworden. In 2003 introduceerde Renault de tweede generatie, die toen ook als zevenzitter kon worden aangeboden onder de naam Grand Scénic. Sinds 2009 is de derde generatie aan zet en nu, ruim twee jaar later, is de facelift aanstaande.
Cosmetische en technische facelift
De facelift van de Renault Scenic hoef je niet alleen letterlijk te nemen. Naast de opgepoetste neus met meer chroom en zwarte accenten, een verse grille en anders gevormde A-stijlen hebben zijn makers ook nieuwe lakkleuren aan het palet toegevoegd, waaronder helderblauw, parelmoerwit en heel bordeauxrood. Nieuwe sets lichtmetaal mogen bij zo’n update natuurlijk niet ontbreken.
Het belangrijkste nieuws over de Scenic ‘2012’ wordt gevormd door de nieuwe motorenreeks. Zo staat voor dit jaar de 1.2 liter TCE 115 pk op de rol met een CO2-uitstoot van circa 135 g/km. Deze ENERGY-motor is nieuw ontwikkeld en helpt de Scenic aan het laagste verbruik in zijn segment; 5.8 l/100 km. Over de bijtelling wil de importeur het nog niet hebben, aangezien de TCE 115 in juli wordt verwacht, nog niet definitief is gehomologeerd en de CO2-regels worden aangescherpt. Zeker is wel dat de dieseltelg uit die ENERGY-familie voorlopig wel in aanmerking komt voor 20% bijtelling. De dCi 110 – inmiddels de zesde generatie – stoot slechts 105 gram CO2 uit in zowel de Scenic als Grand Scenic en dat is aanmerkelijk lager (-0.7l) dan zijn voorganger in beide modellen deed. Tegelijkertijd wisten de techneuten nog het maximumkoppel op te krikken naar 260 Nm.
Soepele dCi 110 vol energie
In de praktijk blijkt de dCi 110 een verfijnde diesel waar de Grand Scénic probleemloos mee uit de voeten kan. De diesel voelt al in de eerste versnelling energiek aan en blijkt enorm soepel. Ook zijn de zes versnellingen zodanig gespatieerd dat je laag in de toeren kunt rijden en de rust aan boord in stand houdt. Dat is wel prettig, aangezien de dCi in de hogere toerenregionen meer van zich laat horen. Gelukkig draait de relatief kleine diesel 120 km/u in het hoogste verzet net 2000 toeren. Een keurige waarde die garant staat voor een laag verbruik op de lange baan. Wie een caravan thuis heeft staan zal de extra vracht trekkracht van de dCi 130 kunnen waarderen; een 1.6 liter diesel met 320 Nm. Ook voor die versie is dankzij 113 gram CO2-uitstoot slechts 20% bijtelling weggelegd. Andere beschikbare motoren zijn net als voorheen de 1.6 16V 110 pk, de dCi 110 met zestrapsautomaat voorzien van dubbele koppeling (EDC), de TCE 130 en een 2.0 16V 140 pk benzinemotor die aan een CVT-automaat hangt.
Nieuwe interieurdetails en handige snufjes
Het interieur van de Scenic-range is nog steeds even ruim en ‘variabel’ ingericht; lekker ruim voor vijf personen, met voor ieder een eigen stoel. In onze geteste Grand Scénic vinden we een derde zitrij die kan worden weggevouwen. De stoelen van de middelste rij zich verschuiven, neerklappen of uitnemen. Handig zijn de standaard rolgordijntjes in de achterportieren en de ‘zakjes’ aan de rugleuning van de voorstoelen; ideaal om broodkorstjes, snoepjes, potloodjes of kauwgom te verstoppen. Renault heeft voor de 2012-update her en der aluminium-look versiering aangebracht en nieuwe R-Plug en Radio+ installaties ontwikkeld die makkelijker te bedienen zijn. In de BOSE-uitvoering is een audiosysteem van dat merk standaard gemonteerd. Nooit weggeweest is het TomTom Live navigatiesysteem, dat vanaf het tweede uitrustingsniveau tot de standaarduitrusting behoort. Het instrumentarium heeft een nieuw TFT-display met verschillende weergavemogelijkheden in diverse kleuren. Ziet er leuk uit!
Vlak daarnaast treffen we een icoontje dat aan de luchtkwaliteitssensor is verbonden en laat zien of de lucht buiten een beetje te harden is. Onderweg in de buurt van vrachtwagens zagen we al snel dat dat niet het geval was. Helaas heeft Renault dan niet de stap gemaakt om bijvoorbeeld de klimaatregeling hierop aan te passen en rest ons niet anders dan zelf de boel dicht te zetten. Andere, nuttiger gadgets zijn de standaard Hill Start Assist dat het terugrollen van de auto op een helling voorkomt (handig met de caravan) en een camera onder de binnenspiegel dat de grootlicht- en rijstrookassistent aanstuurt. Die laatste twee innovaties zijn onderdeel van het Visio-systeem.
Visio is echter alleen standaard op de Scenic Privilege. Renault verwacht echter dat de Expression en Bose-uitvoering op de meeste interesse kan rekenen. Eerstgenoemde is het tweede uitrustingsniveau in het gamma en komt niet zonder lederen stuur, mistlampen, navigatie, bluetooth, 16 inch design velgen, cruise control en een regen- en lichtsensor. De Bose-uitvoering komt voor de dag met het audiosysteem, een sleutelkaart, parkeersensoren aan voor- en achterzijde, een achteruitrijcamera, 17 inch lichtmetalen velgen en automatische airco. In de neus prijkt ook nog niet te missen LED-dagrijverlichting.
Prijzen
De prijslijst van de Scénic start bij 23.990 euro voor de 1.6 16V Authentique. Wat de 1.2 TCE 115 moet gaan kosten is nog niet bekend. Met de 1.4 liter grote TCe 130 betaal je minstens 27.490 euro en rijd je weg in de Expression. De 2.0 16V 140 CVT komt op 31.690 euro als Bose. De dCi 110 die wij vandaag reden is er voor 29.590 euro (Expression) en moet in de Bose-uitvoering 31.590 euro opbrengen. De meerprijs voor de EDC-transmissie bedraagt 2000. Een Grand Scenic kost altijd 1000 of 1900 extra, afhankelijk van de keuze voor een vijf- of zevenzits interieur.
Conclusie
Renault schudt met de Scenic en Grand Scenic in 2012 opnieuw de kaarten in het segment. Door twee bijtellingsvriendelijke diesels in het gamma op te nemen heeft Renault voor de zakelijk rijder een interessant aanbod. De Scenic-familie vormt daardoor een alternatief voor potentiële Prius Wagon-rijders die een caravan thuis hebben staan. Particuliere kopers zullen de nieuwe TCe 115 benzinemotor waarderen om zijn lage verbruik. De visuele update heeft het Franse duo goed gedaan en ook met de uitrusting zit het wel snor. Nederland ‘Scenict’ lekker door!
Schrijf een review