Familie-uitbreiding - Volkswagen Up GT en E-Up

Volkswagen heeft lange tijd geen model gehad onder de psychologische grens van 10.000 euro. De komst van de Up eind vorig jaar luidde een nieuw tijdperk in voor Volkswagen. En die Up-familie wordt nu beetje bij beetje uitgebreid. Onder meer met een Up GT en de volledig elektrische E-up. Dat gaat lekker!

De Volkswagen Up is voorlopig alleen nog in een driedeurs uitvoering te bestellen voor prijzen vanaf 8.490 euro. Daar komt vanaf augustus dit jaar verandering in. De fabrikant zet dan namelijk de vijfdeurs bij de dealer voor een meerprijs van slechts 315 euro. Het recept is hetzelfde: een auto van zeer compacte afmetingen, maar met een onverwacht ruim interieur dat plaats biedt aan maximaal vier volwassenen. Jawel, ook achterin kunnen twee volwassen personen gewoon goed zitten. Dat is in de vijfdeurs natuurlijk niet anders, sterker nog, doordat de daklijn naar achteren toe zelfs iets langer horizontaal blijft, is er nog wat meer ruimte voor je hoofd beschikbaar.

Geen BPM
Net als de driedeurs komt ook de vijfdeurs beschikbaar met keuze uit twee motoriseringen. Het betreft in beide gevallen een driecilinder 1.0 in twee smaken: 60 of 75 pk. Gezien het leeggewicht van zo’n 950 kilogram kan ook de instapper prima mee met het verkeer. Nul tot honderd gaat in 14,4 seconden en de topsnelheid ligt op 160 km/u. Het verbruik bedraagt volgens fabrieksopgaaf 4.5 l/100 km, wat neerkomt op 105 g/km CO2. Gelukkig komt Volkswagen ook met een BlueMotion Technology-variant, waardoor het verbruik en CO2-uitstoot daalt naar respectievelijk 4,1 l/100 km en 96 g/km. Daardoor blijft de Up ook na 1 juli 2012 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. Datzelfde geldt trouwens voor de BlueMotion Technology versie van de 75 pk 1.0.

Volkswagen heeft veel aandacht besteed aan de loopcultuur van de éénliter driecilinder, die natuurlijk wat rauwer klinkt dan een vierpitter, maar vrijwel geen vibraties tentoonspreidt. Stationair draait het blokje nagenoeg geluidloos en dankzij de relatief lange wielbasis lijkt het alsof je met een auto uit een hogere klasse op pad bent.

GT-bumper
Op de IAA in Frankfurt liet Volkswagen al het nodige los over de ideeën die de fabrikant heeft met de Up. Zo zagen we een Cross Up, een Buggy, een elektrische E-Up en zelfs een Up GT. Tijdens de eerste kennismaking met de vijfdeurs Up mochten we een blokje om met de peperdure studiemodellen van de E-Up en de Up GT. We reden als eerste met de Up GT, die trouwens niet als zodanig was te herkennen. De GT-bumper moet eerst nog goedgekeurd worden, alvorens ie de weg op mag. Onderhuids was het testexemplaar wel een GT, dat werd al vanaf de eerste meters duidelijk. Wat een pit haalt Volkswagen uit de driecilinder 1.0! Het blokje is voorzien van een turbo en schopt het tot 110 pk. Identiek aan het potentieel van de eerste generatie Golf GTI. Na 8.5 tel staat er 100 km/u op de klok en de topsnelheid bedraagt 195 km/u. De voorwielen hadden de grootste moeite met het vinden van grip onder de winterse omstandigheden in Wolfsburg. Zelfs in de vierde versnelling bij 100 km/u zochten beide winterbandjes naar grip. Echt een pretmachientje, die Up GT. Wat ons betreft mag ie zo in productie. Dat zal overigens niet eerder dan volgend jaar gaan gebeuren.

Elektromotor
Ook op het gebied van elektrisch rijden, zit Volkswagen niet stil. In 2013 moet de elektrische E-Up werkelijkheid worden. Het model is overigens al zo goed als klaar, Volkswagen is momenteel bezig met finetunen. De elektromotor levert 210 Nm en brengt de elektrische Up in minder dan 14 seconden naar de honderd. Vooral tijdens de eerste meters is de acceleratie indrukwekkend. Het koppel staat immers direct ter beschikking. Het extra gewicht van de accu’s (250 kilogram), wat toch aanzienlijk is op een totaal van 1.160 kilogram, lijkt goed onder controle. De accu’s bevinden zich trouwens precies onder het zitmeubilair. Opladen gaat in 5.5 uur gewoon thuis via het stopcontact of in een half uur met een snellader. De actieradius bedraagt maximaal 150 kilometer. De E-Up rijdt min of meer als een reguliere Up, de besturing vraagt wel enigszins gewenning, want het stuur komt niet ‘vanzelf’ terug naar de middenstand. Verder is er keuze uit drie modi voor het afremmen op de motor. In de normale modus remt de E-Up bij gas los als een normale auto. Vervolgens zijn er nog twee standen met de pook in te schakelen, waarin extra krachtig wordt afgeremd op de motor. In dat geval heeft het remregeneratiesysteem het meeste effect. Volkswagen paste een dergelijk systeem trouwens ook toe in de e-Golf.

Op de eerste familie-uitbreiding van de Up is het sowieso nog wachten tot augustus. Dan verschijnt de vijfdeurs voor prijzen vanaf 8.805 euro. Vlak voor die tijd wordt de gerobotiseerde versnellingsbak aan het leveringsprogramma toegevoegd. Tegen de jaarwisseling is er ook de Eco Up, die op aardgas rijdt. De elektrische E-Up en de Up GT komen op zijn vroegst pas volgend jaar te koop. Met een beetje geluk zien we dan ook de Cross Up in de showroom staan, want ook die heeft groen licht.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Familie-uitbreiding - Volkswagen Up GT en E-Up
Deze wagen is super rijd heerlijk , zeer mooi motorgeluid dus review hierboven is echt foutief. Trekhaak kan overigens wel al moet je niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Familie-uitbreiding - Volkswagen Up GT en E-Up
Voorkant is leuk, achterkant doet me denken aan invalidenwagen. Wel mooie compacte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Familie-uitbreiding - Volkswagen Up GT en E-Up
Auto ziet er goed uit,jammer genoeg is rechter stoel niet in hoogte verstelbaar verkrijgbaar,montage van trekhaak voor fietsdrager niet mogelijk,een groot minpunt , en echt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5