In de lengte is de 207 SW 12 centimeter gegroeid ten opzichte van zowel zijn voorganger als van de gewone 207. En hij meet dus 4,16 meter, het formaat dat tien jaar geleden een compacte middenklasser als de Opel Astra ruim zou hebben overtroffen. Auto's blijven dus maar groeien en de koper profiteert er vaak van, want meer centimeters is meer ruimte.
In de Peugeot 207 SW valt dat ook zeker niet tegen. De groei zit overwegend op de achterbank, waar je voor een auto in deze klasse prima kunt zitten, en in de kofferbak. Die heeft normaal al het prettige volume van 428 liter, maar met de achterbank neergeklapt is het helemaal riant, 1.258 liter.
Als je die achterbank neerklapt, dan scharniert de zitting op een slimme manier mee naar beneden, zodat een keurig vlakke laadvloer ontstaat. Nog een slimmigheidje: de achterruit kun je separaat openen om even wat kleine boodschappen in de achterbak te leggen. Dan hoef je in krappe parkeerruimten niet de hele achterklep te openen.
De Peugeot 207 SW is dus een lekker praktische auto met alle kwaliteiten van een stationwagen. Maar Peugeot prefereert de aanduiding SW, want dat zou iets meer of anders zijn dan een combi. Bij de 307 SW betekent het een extra groot glazen dak en dat kun je in de 207 SW ook krijgen. Met gelukkig een zonnescherm ervoor, want als de koperen ploert even ongehinderd kan binnenstralen dan ontstaat er onmiddellijk een soort mini-broeikaseffect. Je kunt het glazen dak misschien beter achterwege laten, dat spaart 30 kg extra gewicht uit op een plaats - hoog in de auto - waar je het liever niet hebt. En het spaart de beurs een beetje.
Qua design vinden we de 207 SW minder geslaagd. De ontwerpers hebben gepoogd er een kleine uitvoering van de 407 SW van te maken, maar de meer gedrongen verhoudingen verstoren de lijn een beetje nar onze mening. En de lichtunits hebben hier extreme afmetingen gekregen. De achterlichten lopen bijna tot de achterportieren. En dat is niet functioneel, want het hele stuk aan de zijkant dient niet voor verlichting.
Peugeot levert de 207 SW in principe met dezelfde motoren als de vijfdeurs hatchback. Dat betekent dat de reeks begint met een 75 pk sterke 1.4 benzine, die we echter ontraden in verband met het pittige gewicht (1.198 kg rijklaar) van de auto. De samen met BMW ontwikkeld 1.4 VTi met 95 is beter geschikt en echt prettig wordt het pas met de 1.6 VTi met 120 pk. De diesels - 1.6 HDi met 90 of 110 pk - voldoen gevoelsmatig beter vanwege hun hoge koppel. Overigens heeft Peugeot nog meer versies van de 207 SW in gedachten. Er komt zeker nog een 207 SW RC met 175 pk sterke turbomotor en ook een stoere 'Outdoor'-versie met veel ongelakt kunststof zit nog in het vat.
Voorlopig moeten we het even doen met de overigens prima rijdende gewone versies, die wat weggedrag betreft veel doen denken aan de vijfdeurs 207. Ten opzichte van dat model hanteert Peugeot een meerprijs van 700 euro, zodat de goedkoopste 207 SW op 15.550 euro komt. Maar de echt lekkere versies vragen een investering rond de 20 euromille.
Schrijf een review