Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit

De sportiviteit van de Honda Accord Tourer Type S ligt er vrij dik bovenop. Met de 180 pk sterke 2.2 i-DTEC kan het woord ook bij de daad worden gevoegd. Toch schuilt er nog een geheim in deze vlotte combi. Waar je moet zoeken? Het onderstel.

Honda is traditiegetrouw niet vies van sportieve modellen. Ze komen meestal tot uiting in een aparte modelnaam of door de toevoeging Type R(ace). Omdat een Accord – in tegenstelling tot de Civic – net even te groot is voor het echte werk, hebben de Japanners de Type S(port) bedacht. In die uitvoering is de middenklasser in een sportiever jasje gestoken zonder helemaal los te gaan. Met bumpers uit het Aero Pack, skirts, de donkerchromen grille, 18 inch wielen met fraaie satijnglans en xenonkoplampen is de Accord op subtiele wijze visueel aangesterkt. Door het demo-exemplaar in Premium White Pearl te presenteren vormt het zwarte privacyglas een diep contrast. Doet het altijd goed. Een klein gemis is de dubbele uitlaat, die wel op de 2.4 liter benzinevariant geleverd wordt. Roeten doen diesels toch niet meer?

Kort pookje
Bij instap wordt duidelijk dat ook het interieur een Type S-behandeling heeft ondergaan. De kleine versnellingspook springt er direct uit door z’n juist compacte afmetingen. Die zou qua formaat niet misstaan in een Jazz! Feit is dat de compacte pook lekker in de hand ligt en goed matcht met de uit het dashboard doorlopende aluminium sierlijst. Het rode stiksel keert ook terug in het met leder beklede stuur en zelfs de leder/alcantara stoelen hebben donkerrode inleg. Tel daar de sportpedalen, zwarte dakhemelbekleding en stevig geprofileerde stoelen bij op en we kunnen niet anders zeggen dat de Type S cockpit een zeer verzorgde indruk maakt. De vele knopjes op het stuur en het dashboard kennen we nog uit een eerdere kennismaking met de Accord. Je moet ze even bestuderen, daarnaast wijst het zich vanzelf. Alleen blijft de gedachte spelen dat het ook met minder kan. Huiswerk voor de volgende generatie Accord.

Op de to-do list zou de aantekening ‘meer ruimte’ niet misstaan. Hoewel je voorin helemaal niets te klagen hebt – hooguit wat extra zijdelingse steun – is de Accord Tourer op de achterbank krap. Het gebrek aan – met name beenruimte – vinden wij meer bezwaarlijk dan het formaat van de bagageruimte, die niet groter is dan 1183 liter. Anderzijds profiteert de Accord door zijn compacte achtersteven wel van een sportieve aanblik.

Krachtsreserves
Speciaal voor de Accord Type S (en Executive) levert de 2.2 i-DTEC geen 150, maar 180 pk. Deze in eigen huis vervaardigde diesel is beresterk maar moet wel eerst even op adem komen. Onder 2000 toeren is de diesel nog niet wakker en klinkt dan brommerig. Na een klein moment van aarzeling (turbogat) maakt de Accord vervolgens grote stappen op vrij bescheiden toon. De zesbak schakelt met korte slagen en heeft zodanige overbrengingen dat de flinke vracht Newtonmeters in de praktijk goed voelbaar zijn. En dan gaat het rap met de snelheidsmeter. Erg fijn om zoveel krachtsreserves te hebben.

Niet hard maar zacht
Een verrassende gewaarwording is het onderstel. Hoewel je bij een Type S waarschijnlijk op een vrij stug sportonderstel zult rekenen is de Accord juist vrij soft. Dat voelt tegenstrijdig maar is bij lange trips wel prettig. Snelwegkilometers vliegen comfortabel aan je voorbij. Toch kun je met een gerust hart een bocht induiken; de wielen hebben veel grip en houden de Accord in het gareel. Je wordt er alleen niet toe uitgedaagd omdat je bijna van je stoel valt. Bovendien is de besturing te licht om precies in te kunnen sturen.

Luxepaard
Als sportief bedoeld topmodel in de Accord-reeks is de Type S van alle gemakken voorzien. De 18 inch wielen, leder/alcantara stoelen en xenonverlichting kwamen al even voorbij, maar Honda levert deze uitvoering ook af met stoelverwarming, een elektrisch te openen achterklep en automatisch geregelde airco. Ingebouwde navigatie met achteruitrijcamera en het Advanced Safetypack, waar adaptieve cruise control, een rijstrookassistent en radargestuurd noodremsysteem onderdeel van is, wordt tegen meerprijs geleverd. Honda vraagt hiervoor respectievelijk 2350 euro en 2800 euro extra, bovenop de 43.790 euro die de Accord Tourer Type S zelf kost.

Conclusie
De Honda Accord pretendeert als Type S sportiever te zijn dan anders. Qua looks valt daar ook niet op af te dingen. Zijn onderstel biedt echter verrassend veel comfort. Dat is even schrikken voor wie een strak sturende stationwagon zoekt, maar valt zeer te waarderen op lange afstanden. De i-DTEC heeft veel krachtsreserve en maakt grote stappen. Een heerlijke reisauto, maar geen ruimtekampioen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Ben met de honda met caravan naar italie en spanje gereden met erachter een caravan hobby 440 zijn naar spanje gereden met zeer warme.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Dit is mijn tweede Accord na de 2.2 iCTDI. Was over de eerste overtuigd tevreden. De Accord DTEC is in alle opzichten toch nog een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Ik ben ervan overtuigd dat Honda qua betrouwbaarheid op dit moment boven aan staat. Ja, zelfs boven Toyota. Over uiterlijk valt niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
2e Accord, niet voor niets. Geen piepjes of kraakjes. Geen last van koud/nat weer. Heerlijke lederen bekelding en geweldig navigatiesysteem. Electrische achterklap is geweldig. Het moet me van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
fijne auto, stuurt en rijdt perfect. 2.0 liter motor onderin de toeren aan de makke kant maar boven de 4000 toeren fantapastisch. toerenbegrenzer nokt hard.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Dit is een geweldige auto, en ik begrijp niet waarom deze auto zo ondergewaardeerd is. Hij rijdt fantastisch. Het enige nadeel aan deze auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
ik rij nu ongeveer een jaar in de nieuwe tourer en vind dit een fantastische reiswagen,de motor is stil en krachtig en in mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Fantastische auto die naar mijn mening beter is dan de Audi A4 en BM3 series. Gaat nooit kapot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Na verschillende europese merken gereden te hebben ( Audi, VW, Opel) de stap gewaagd om een Accord aan te schaffen. 2.0 sport uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Mijn Audi A6 TDI combi had weer eens problemen, en er was even niets anders voorhanden dan de vcolgens nederlandse journalisten niet met een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Bijzonder goede auto met fijne rijeigenschappen. Prachtige motor en ook nog een prima verbruik. Exclusief doordat je deze auto niet te veel op de weg ziet. Rijden gaat.. Lees volledige review.
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Ronduit een heerlijke auto van zeer hoge kwaliteit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Ik heb onlangs de Accord Elegance 2.0 i Automaat aangeschaft. De wagen rijdt geweldig heel erg stil en ligt goed op de weg. Deze uitvoering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Ik heb deze auto sinds enkele weken in mijn bezit (2de hands). Ik heb in allerlei auto's proefritten gemaakt Audi's, BMW's en deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
goede wagen , maar blauwe rook bij koud starten alleen ? soms inhouden rond de 2000rmp. voor de rest ,,, goede wagen ps,.. Lees volledige review.
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Ik heb nu mijn 4e honda-accord. Met de vorige exemplaren heb ik probleemloos tussen de 130.000 km en de 245.000 km gereden. Fantastisch rijden.. Lees volledige review.
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
na 4x V-70 en 1x 325i nu een HONDA 2,4 exec Tourer; dit is werkelijk een feest. elke keer kijkt ik met verbazing naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Heerlijke auto, elke dag een feest om in te rijden. De 2.2 diesel in Executive uitvoering is supercompleet en fraai om te zien. Om een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Vanaf 1984 250.000 km met een rechtsgestuurde Accord 1.8EXR, vanaf 1988 tot 1992 een Accord 2.0EX LPG 180.000 km, 't begint saai te worden van.. Lees volledige review.
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
dit is de eerste auto die me volledige voldoening geschonken heeft. Heb er 76.000 km mee gedaan en alles is werkelijk in nieuwe staat. Het.. Lees volledige review.
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Ik heb deze auto pas een paar dagen, dus ben ik bevooroordeeld :-) Interieur - Ongelooflijk mooie afwerking en kleurcombinatie (volcano gray en donkere lederen bekleding) - Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Wat een klassebak en goeie uitsraling met 16 inch lm velgen. Strak in de bochten, genoeg power om mee te komen met de hogere klasses.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Tsja, Aziaten kunnen natuurlijk nooit zulke goede auto's maken als de Duitse bombasten. Als het al voorkomt dat een Aziaat (de mijne 15 jaar oude.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
honda is veel te veel ondergewardeerd,de meeste mensen denken alleen maar dat europese autos de beste kwaliteit hebben maar dat is allang achterhaald japanse autos.. Lees volledige review.
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
geweldig rijdersauto. Ideaal voor veel rijden + gezin (rijd auto zakelijk + prive). Veel trekkracht in diesel (ben een Volvo 850 T5 gewend).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Ik rij in een accord 2.0i uit 1993(!) en wordt regelmatig uitgelachen dat ik zo'n oude barrel rijdt. Maar ik lach wanneer deze mannen in.. Lees volledige review.
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Begin 2008 kreeg ik tijdelijk een accord 2.2cdti sport tourer, als vervang auto. Ik heb met deze Honda in 2 maanden 20.000 km gereden,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
Bij regen of na een wasbeurt gaat alarm,deur indicator, binnenverlichtig en soms de clignoteur spontaan knipperen, soms een soms allebijde. Na enkele dagen houdt het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Type S - ruwe bolster en zachte pit
doet het altijd snel en sportief.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5