Met de nieuwe Swift heeft Suzuki in 2010 voortgeborduurd op zijn succesvolle voorganger. Uit een eerdere kennismaking bleek al dat de nieuwe generatie op vrijwel alle fronten positief is geëvolueerd; zowel qua design en als het om ruimte, afwerking en veiligheid gaat. De nieuwe Swift werd ook zuiniger, maar daarvoor moest wel wat worden ingeleverd op vermogen. Dat bleek in de meeste gevallen geen halszaak, maar wie net zo van sturen houdt als de Swift zelf kwam van een koude kermis thuis. Gelukkig komt Suzuki haar belofte na weer met een Sport op de proppen te komen.
Voorproefje bleek waarheid
De presentatie van de Swift Sport Concept bleek al een realistisch voorproefje van de productieversie die we nu rijden. Sportieve bumpers, side-skirts, een achterspoiler en dat alles in een opvallend kleurtje zoals rood, blauw of wit maakt de nieuwe Sport weer een stoere verschijning. De Suzuki schreeuwt zijn aard weliswaar niet heldhaftig van de daken maar staat er zeker vlot bij. Ook de 17 inch wielen doen hierbij een duit in het zakje, want die zijn standaard, net als de dubbele uitlaat in een achterbumper met diffuser.
Bochtenbijtertje
Het brede rubber is er natuurlijk niet alleen om mooi te zijn. Ze moeten flink aan het werk om de sportieve pretenties van de Swift Sport waar te maken. Onder de kap ligt een nieuwe 1.6 liter benzinemotor met 136 pk om de Swift Sport ‘hot’ te maken. Honderdzesendertig peekaa, is dat wel genoeg om onderweg een beetje van je af te bijten? De concurrentie doet immers niet moeilijk over een pk-tje of 170 en meer! Je hoeft je echter niet voor het stoplicht te schamen, want in 8.7 seconden is de 100 alweer een feit. Volledig op stoom haalt de Swift 195 km/u. Niet heel spannend, maar snel zat om mee thuis te komen. Doe dat dan bij voorkeur via een omweg, want het is echt leuk sturen in deze witte rakker. Niet alleen is de besturing lekker direct, de voorwielen bijten zich vast in elke bocht en geven nauwelijks op, zelfs als je denkt nu toch echt over de schreef te gaan. Heerlijk! Slechts op de limiet wordt de achterkant wat licht, met name als je gas los laat. Zorg er wel altijd voor dat de motor op toeren blijft; het maximale koppel komt bij 4400 toeren vrij en dan begint de viercilinder er echt zin in te krijgen. Het is een echt toerenmotortje dat pas tegen 7000 (!) toeren buiten adem te raakt. Je kunt dus ongegeneerd doortrekken in de eerste vijf versnellingen. De hoogste versnelling van de zesbak is vrij lang en bewaakt de rust aan boord op snelwegtempo. Ook wel prettig, het is niet altijd feest.
Sportief en luxe uitgerust
Om je als bestuurder ook van achter het stuur het gevoel te geven inderdaad vlot voor de dag te komen is het inmiddels vertrouwde, verzorgde interieur sportief ingericht met een lederen sportstuur en pookknop, rode stiksels, een set sportpedalen en nieuwe wijzerplaten – met helaas een onlogische snelheidsaanduiding in stappen van 30 km/u. De sportstoelen zijn flink van stuk en zetten je goed vast voor het betere stuurwerk. Helaas kunnen ze niet heel erg diep zakken, waardoor lange bestuurders eigenlijk te hoog zitten. Verder staat de Swift Sport ook als meest luxe variant te boek, waardoor zaken als Bluetooth, sleutelloze toegang, xenonverlichting, parkeersensoren, stoelverwarming en automatische airco standaard is. Wellicht dat ingebouwde navigatie nog op menig wensenlijstje zou staan, maar helaas, die heeft Suzuki niet pasklaar liggen.
Conclusie
De Suzuki Swift Sport is een leuke toevoeging aan het rijtje sportieve hatchbacks. Hoewel de Japanner zeker niet het snelste jongetje van de klas is, beleef je de Swift wel als een hot hatch. De eenpuntzes is op toeren best fel en zodra er een bocht nadert, bijt hij zich vast om vervolgens niet meer los te laten. Bovendien vraagt Suzuki er een nette prijs voor: 20.999 euro.
Schrijf een review