Nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse voor jong en oud!

Kennen we 'm nog, de Mercedes-Benz B-Klasse? De functioneel vormgegeven MPV heeft een compleet nieuwe opvolger die gezien mag worden, ook nog eens lekker rijdt én vol zit met handige en veilige innovaties. Dankzij een volledige metamorfose is de nieuwe generatie interessant lokaas voor gezinnen. De hoogste tijd voor een test!

Mercedes-Benz heeft een nieuwe strategie uitgezet om verder te kunnen groeien. Vooral in de compacte segmenten kunnen de Duitsers nog nieuwe doelgroepen aanspreken. Daarom wordt bijvoorbeeld de volgende generatie A-Klasse een echte hatchback en kunnen we ook nog andere carrosserievarianten verwachten. De B-Klasse blijft een MPV-achtige maar laat nu ook heel andere kanten van zichzelf zien. Ondanks dat hij vanuit bepaalde hoeken nog zeker aan de vorige generatie doet denken, presenteert de nieuwe zich zeel sierlijker. Dat zit ‘m met name in details zoals de over de wielkast oplopende flanklijn, zwartgelakte raamstijlen en de geïntegreerde LED-strook voor het knipperlicht in de koplamp (in combinatie met xenonverlichting). De foto-auto heeft het Night Package waarbij de lamellen in de grille zwart zijn gelakt en de raamlijn geen chroomstrip heeft. De 18 inch lichtmetalen wielen zijn ook inbegrepen. Je ziet, zo krijgt de aanblik van een MPV toch een heel onverwachte wending!

Sportwageninterieur
De verbazing in het interieur is overigens nog groter. Wie het dashboard bekijkt zou immers zo het gevoel krijgen in een sportwagen te zijn beland. Want zien wij daar nou ventilatieroosters uit de SLK en SLS, stalen pedalen met noppen en ‘hangende’ wijzernaalden in het instrumentarium?  En is het centrale TFT-scherm dat de iPad-generatie bekend voor komt niet voorbehouden aan nichemodellen? Toe maar! Ook hier zijn het de details die de B-Klasse verder op smaak brengen, mede dankzij aluminium afwerking op bedieningselementen en pianolak sierlijsten. Je kunt zelfs de bovenzijde van het dashboard met lederen afwerking bestellen. De optielijst vermeldt trouwens ook nog verschillende tinten hemelbekleding, stof/ledersoorten en houtafwerking, waardoor het aantal interieurcombinaties op bijna veertig uit komt. Dat wordt flink puzzelen…

De interieuropzet van de B-Klasse is een stuk overzichtelijker; twee voorstoelen en een neerklapbare achterbank, waarbij die laatste zich met het Easy Vario Plus-pakket ook laat verschuiven over 140 mm. De passagiersstoel is dan tevens neer te klappen, wat een uitkomst kan zijn bij het vervoeren van lange spullen. Mercedes heeft geen extra stoelen in de optielijst staan; de B-Klasse is altijd een vijfzitter. Afhankelijk van de positie van het meubilair bedraagt de bagageruimte 486-666-1545 liter, waardoor de nieuwe B-Klasse zich prima kan meten met vele concurrenten. Behalve de Touran van Volkswagen.

Doordat de nieuwe B-Klasse niet meer op een platform met dubbele bodem is gebouwd is de wagenbodem lager. Niet alleen is de zitpositie nu lager, maar ook meer rechtop, zoals in een personenauto. Toch kunnen de voorstoelen met het nieuwe ‘Energy Space’ vloerconcept niet zo laag worden ingesteld als in een ‘gewone’ hatchback, of een Golf Plus. Hoofdruimte is er in ieder geval genoeg en dat geldt ook voor de passagiers achterin. Zij beschikken zelfs over beenruimte waar menig flinke middenklasser jaloers op zal zijn. Nog een verrassing!

Turbomotoren
In de B-Klasse debuteert een nieuwe generatie motoren en transmissies die moeten uitblinken in efficiëntie en verfijning. De twee beschikbare, direct ingespoten benzinemotoren (B180 en B200) zijn beiden 1.6 liter groot en worden ieder geassisteerd door één turbo. Met een vermogen van respectievelijk 122 en 156 pk moet de B-Klasse niet alleen goed uit de voeten kunnen, maar ook zuinig zijn. Voor beide varianten belooft Das Haus – mede dankzij zeer gunstige aerodynamica en start/stop-techniek - een verbruik van 5.9 liter en dat komt weer overeen met 137 gram CO2. De slimme zakelijke rijder ziet al dat de B-Klasse daardoor in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Dat geldt overigens ook voor de diesels. In de omgeving van Wenen hebben we met verschillende motorisaties kunnen rijden. De B180 is een uitstekende ‘instapper’; de B200 overtuigt vooral door zijn voelbaar hogere koppel, dat 250 Nm bedraagt in plaats van 200 en al bij 1250 toeren vrij komt. Je kunt daardoor heel vroeg opschakelen en toch lekker opschieten.  Het dieselfront wordt gevormd door een 1.8 liter dieselmotor die is afgeleid van het exemplaar uit de grotere Benzen met 2.1 liter inhoud. In de B-Klasse komt de B180 CDI tot 109 pk en levert de B200 CDI maximaal 136 stuks. Om met de deur in huis te vallen; die laatste gaat als de brandweer en is samen met de nieuwe zesversnellingsbak (standaard voor elke motorvariant) een plezierige combinatie.

Flipperen met 7G-DCT
Om ook automaatrijders een plezier te doen is de CVT-automaat uit de vorige generatie verruild voor de nieuwe 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling. Deze ‘DSG-bak’ weet het koppel van de turbomotoren goed te benutten en schakelt net iets vlotter dan een conventionele automaat. Mercedes-Benz is zich bewust dat verzetswisselingen nog sneller kunnen maar kiest met nadruk voor comfort in plaats van sportiviteit. In de toekomstige A-Klasse staat de 7G-DCT meer op zijn strepen, zo is ons beloofd.

Direct Steer doet wonderen
Hoe de nieuwe B-Klasse rijdt, hangt af van het type onderstel. Naast een standaard onderstel is ook een sportiever getemd exemplaar beschikbaar, dat daarnaast is te combineren met Direct Steer. Het verschil tussen het sport- en standaardonderstel is niet wereldgroot; Direct Steer doet wel de wenkbrauwen fronzen. De B-Klasse stuurt mét dit systeem op een natuurlijke manier veel directer, zonder dat het nerveus wordt. Vooral bij het nemen van rotondes en nauwe bochten bewijst Direct Steer zich doordat je veel minder hoeft in te sturen. Een trotse bezitter van een B-Klasse met sportonderstel en Direct Steer is een doorn in het oog voor de buurman met Ford Focus C-MAX, dat is zeker.

Prijs en uitrusting
Wordt deze goed-nieuws-show gematigd door een pittig prijskaartje? Valt reuze mee! De nieuwe B-Klasse is er vanaf 26.990 euro en dat is bijvoorbeeld in vergelijking met die Ford heel concurrerend, ook als je de standaarduitrusting (zes airbags, ESP, airco, multifunctioneel stuur en radio/cd) in het achterhoofd houdt. Bovendien is elke B-Klasse uitgerust met Collision Prevention Assist dat een kop/staart-botsing bij lage snelheden kan voorkomen en de schade beperkt als het harder gaat. De importeur verwacht dat veel kopers nog het Ambition-pakket bestellen, waarbij voor 1995 euro meerprijs ook parkeerhulp, een met leder bekleed stuur, navigatie en bi-xenon navigatie is inbegrepen. Interessant is COMAND Online, waarbij Facebook, Google Maps en informatie uit de regio (waaronder het weer) via de COMAND-knop via de internetverbinding van je telefoon binnen handbereik is.

Conclusie
De nieuwe Mercedes-Benz B-klasse bewijst dat een ruime vijfpersoons MPV niet terughoudend hoeft te zijn, zoals zijn voorganger dat was. Dankzij modern, sierlijk design en een fraai interieurontwerp is de nieuwe generatie interessant lokaas voor een veeleisende, eigentijdse doelgroep die op zoek is naar ruimte voor vijf personen, een kinderwagen, verhuisdozen en/of koffersets. Ook voor degene die van sturen houdt, zijn wilde (grijze?) haren nog niet verloren is of een vakantie met volle bepakking heeft gepland en wil opschieten. Het feit dat de vanafprijs in lijn ligt met de concurrerende gezins-MPV’s geeft wel aan dat het volgens de Duitsers nu echt menens is...

Fotografie: Louis Blom

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.