Zweden zet veel kaarten in op bio-brandstof en dat wordt door de overheid dus ook sterk gestimuleerd. Vooral bio-ethanol, want dat is een hernieuwbare brandstof die gemaakt wordt uit planten, in Zweden voornamelijk uit houtresten. Omdat bij de groei van de planten en bomen waaruit bio-ethanol wordt gemaakt CO2 uit de lucht wordt opgenomen, is de totale CO2-productie uiteindelijk maar 20 procent van die van benzine. Aan de pomp kost E85 in Zweden omgerekend ongeveer 80 eurocent, tweederde van de prijs van gewone benzine.
De twee Zweedse autofabrikanten spelen snel in op dit overheidsbeleid en bieden auto’s aan die op E85 kunnen rijden. Saab heeft zelfs een voortrekkersrol, want de turbotechniek die het merk al meer dan drie decennia hanteert, leent zich uitmuntend voor het gebruik van E85. Het octaangetal van E85 is door de alcoholische component een stuk hoge dan die van gewone benzine – 104 tegen 95 – en dat maakt het mogelijk om de turbodruk te verhogen. En dat zorgt wederom voor meer vermogen.
De twee Biopower-motoren die Saab in de vernieuwde 9-3 aanbiedt, leveren daardoor op E85 25 pk meer dan op gewone benzine. De 1.8t Biopower beschikt over 175 pk en de 2.0t Biopower heeft zelfs 200 pk op E85. Weliswaar is het gemiddelde brandstofverbruik in deze motoren een kwart hoger volgens Saab, maar de lagere prijs van E85 maakt dat in Zweden meer dan goed. E85 is er daarom zo’n succes dat Saab zelfs overweegt om in eigen land helemaal geen gewone benzinemotoren meer te leveren, maar alleen Biopower-motoren en turbodiesels.
Hoe anders is de situatie in Nederland, waar E85 door de hoge accijnzen per liter 1,92 euro kost en er ook maar vijf tankstations zijn die het goedje aanbieden (van verkopen is nauwelijks sprake). Jammer allemaal, want het kan echt een oplossing zijn voor het CO2-probleem, zonder dat we van onze traditionele mobiliteit iest hoeven inleveren.
De nieuwe Biopower-motoren in de 9-3 rijden nog een fractie beter (want vlotter) dan hun benzinebroertjes. Verder heeft Saab een nieuwe 1,9 liter turbodiesel met een dubbele turbo en 180 pk die pas volgend voorjaar komt. En rond die tijd verwachten we ook de vierwielaangedreven Saab 9-3 met XWD (Cross Wheel Drive) en een 280 pk V6 turbomotor.
De gehele 9-3 serie is verder opgeknapt met andere lichtunits en een nieuwe grille, die nu iets prominenter in het front zit. Bovendien zijn de bumpers wat forser geworden, waarmee overigens weer eens duidelijk wordt hoe belachelijk dat milieulabelsysteem in ons land in elkaar zit. Het verbruik is bij ons namelijk gekoppeld aan de afmetingen van de auto en omdat de Saab 9-3 nu een paar centimeter langer is dan voorheen, vallen sommige versies ondanks het feit dat ze exact hetzelfde verbruik hebben in een gunstigere categorie.
Verder is nog vermeldenswaard dat de 9-3 over de hele linie beter in de uitrusting zit en nu veiligheidsvoorzieningen als ESP en CBC (om te kunnen remmen in bochten) standaard heeft. De exacte prijzen voor de hele reeks worden later pas bekend gemaakt, want de aangepaste 9-3 komt pas in september op de markt. Wel is bekend dat de prijzen beginnen bij 30.300 euro voor de sedan.
Schrijf een review