Citroën deed vorig jaar een onverwachte wending met de lancering van de DS3, de eerste telg van de DS-modelfamilie. De compacte Fransoos met een onconventioneel design bleek gemakkelijk lokaas voor een nieuwe klantengroep, zonder de huidige rijders van ‘traditionele’ Citroën-modellen voor het hoofd te hoeven stoten. En die strategie heeft gewerkt; de DS3 is een schot in de roos. Niet dat de DS3 zijn ‘gewone’ broer C3 overtreft in verkopen, wel is hij net zo populair of zelfs nog meer in trek dan een Mini, MiTo of A1!
92 pk!
Nieuw in de DS3-gelederen is de e-HDI uitvoering. Citroën plukt graag de vruchten van de less-is-more opvatting over CO2 en heeft sinds enige tijd een zeer spaarzame versie in de prijslijst staan. De DS3 e-HDi is niet bescheiden met daadkracht. De 1.6 liter dieselmotor telt vier cilinders en heeft 92 pk paraat. Tweehonderddertig Newtonmeter trekkracht komt er nog eens bij. Toch springt de e-HDI maar mondjesmaat om met brandstof. Mede dankzij een efficiënt gespatieerde vijfbak, banden met een lage rolweerstand en een efficiënt start/stop-systeem blijft er elke kilometer nog maar 95 gram CO2 over. Die uitstoot komt overeen met 3.6 liter diesel per 100 kilometer en da’s een hele nette score.
Zodra je met de DS3 e-HDi gaat rijden vraag je je af hoe Citroën dat verbruik zo binnen de perken heeft kunnen houden. Je hebt onderweg geen moment het idee met een ‘spaardiesel’ onderweg te zijn. De HDi-diesel draait rustig, trillingsarm, dreunt niet en vliegt er – na een hap lucht te nemen – gretig van door. Worden we hier nu uitgedaagd door een eco-diesel?! Hoewel de versnellingsbak heel doorsnee vijf verzetten telt zijn ze je niet tot last. De spatiëring is zo gekozen dat de kracht van de dieselmotor optimaal benut wordt. Deze belastingvrije diesel vraagt daardoor geen aangepaste rijstijl. En anders is daar nog de schakelindicator in het instrumentarium die het ‘verantwoorde’ verzet adviseert.
Snelle herstart
Net als vele zuinige modellen heeft de Citroën DS3 e-HDI een start/stop-systeem. De Fransen hebben echter - net als smart doet met de fortwo mhd - techniek toegepast die snelle herstarts mogelijk maakt zonder gebruik te maken van een traditionele startmotor. Zodoende hervat de motor zich razendsnel bij het intrappen van de koppeling. Voor maximale efficientie kan e-HDI de motor al buiten spel zetten als de snelheid zakt onder 20 km/u en de versnellingsbak in neutraal staat. Je rolt dan de laatste meters uit zonder brandstof te verstoken. Zo maak je thuis een heel stille entree!
De DS3 profileert zich als een eigentijdse Fransoos met een leuke dosis dynamiek. We kunnen al snel tot het oordeel komen dat ook met de spaarzame e-HDI plezier valt te beleven. Dat komt niet alleen door voldoende kracht van de dieselmotor, ook de 16 inch banden houden lang grip. Mocht je dus vaak haast hebben of gewoon lekker door willen rijden, dan stelt de DS3 allerminst teleur. Verwacht dan echter niet dat het opgegeven gemiddelde verbruik haalbaar is. Wanneer je de DS3 niet alleen rijdt om de ecomarathon te winnen is 1 op 22 haalbaar en daar kun je best mee thuis komen.
So Chic
Dankzij de belastingvrije status van de e-HDI heeft deze DS3 een aantrekkelijk prijskaartje. De dealer doet zaken vanaf 18.740 euro en voor dat geld is staat de So Chic uitvoering voor de deur, de tweede luxetrap van het DS3-menu. Omdat Citroën met de DS-lijn een zeker niveau van uitstraling en luxe garandeert is de uitrusting van het spaarmodel prima op orde. De karakteristieke LED-dagrijverlichting is standaard, evenals privacy glass, 16 inch stalen velgen met wieldoppen die op lichtmetaal lijken (slim!) en diverse chromen accenten op de carrosserie. Verder zijn elektrische ramen, airco, een radio/cd-speler en een in hoogte verstelbaar stuur standaard.
Missen we nog iets? Wellicht zouden twee extra portieren welkom zijn zodat je gemakkelijker achterin kunt stappen, de handgreep die Citroën aan de B-stijl heeft gemonteerd ten spijt. Eenmaal plaatsgenomen heb je gelukkig wel (net) voldoende ruimte. Het optisch verbergen van achterportieren zoals dat de DS4 siert was bij de DS3 ook wel leuk geweest. Of mag de DS3 niet in het vaarwater komen van de ‘praktische’ C3? Nu we toch onze wensenlijstje aan het noemen zijn; de optionele Hi-Fi audio klinkt iets te overheersend met veel hoge tonen voorin en diepe basklanken achterin. Het vergt de nodige finetuning om de klanken van favoriete tracks in balans te krijgen.
Conclusie
De Citroën DS3 is een, zo niet het beste voorbeeld hoe plezierig autorijden en spaarzaam dieselen met veel financieel en fiscaal voordeel hand in hand kan gaan. Daar komt bij dat de Fransoos in een eigentijds, dynamisch jasje is gestoken en ook uitnodigt om kilometers te gaan maken. Dat je daardoor niet zo zuinig rijdt als beloofd ligt voor een deel aan je voet die het rechterpedaal bedient. Mocht de acte de présence van de DS3 toch niet in de smaak vallen, dan heeft Citroën de C3 als (voordeliger) alternatief. Met dezelfde motor, en twee extra deuren.
Schrijf een review