Mini Cooper S Coupé is niet afgezaagd

Een Mini met een lager dak. Afgezaagd? Niet als-ie Mini Coupé heet!

Een Mini met een lager dak. Afgezaagd? Niet als-ie Mini Coupé heet! De nieuwste variant is er één voor de echte scheurneuzen. Als Cooper S met John Cooper Works DNA zet de nieuwe telg helemaal zijn beste beentje voor. Ook als het om binnenruimte gaat.

Mini’s heb je tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Na de Clubman, Cabrio en Countryman is het nu de beurt aan de Coupé. De koek is nog niet op, want volgend jaar treed ook de Mini Roadster aan. De Britten laten er geen gras over groeien en willen voor elk wat wils in de showroom hebben staan.

Aandachtstrekker
Terug naar de Mini Coupé. Wat een aandachtstrekker! Door het verlaagde dak met kleinere zijruiten en een vlakker geplaatste voorruit komt de diepzwarte ‘body’ met striping nog meer tot uiting en is de Coupé een echte eye-catcher. Zeker wanneer je het John Cooper Works pakket met sportievere bumpers, dito dorpellijsten, striping én 17 inch lichtmetalen wielen uit de Mini Yours-collectie besteld hebt. De achterklepspoiler die omhoog komt bij 80 km/u en onder de 60 weer zakt maakt het plaatje (en het onderscheid) compleet. Juist doordat de Mini Coupé er zo gelikt uit ziet is de antennespriet rechts achterop een doorn(tje) in het oog. Een haaievinnetje op het dak is immers veel mooier, al zal de keuze waarschijnlijk te maken hebben met de komst van de Mini Roadster, die dezelfde koets heeft maar een stoffen dakje krijgt. En daar past natuurlijk geen vin op.

Naast het lagere dak moet de Mini Coupé ook een achterbank missen. Dat vinden wij helemaal niet bezwaarlijk, aangezien je daar als volwassene toch niets te zoeken had. Bovendien krijg je er iets voor terug waar je meer aan hebt; bagageruimte! Met 280 liter heeft de Coupé méér te vergeven dan de Clubman. De toegang tot deze ruimte is door de volledig te openen achterklep nog ruim ook en dat is handig met inladen.

Gebakken
Bestuurder en bijrijder zitten in de Mini Coupé gebakken. Het dak is boven je hoofd ‘uitgehold’ om extra hoofdruimte te bieden en dus zitten ook lange bestuurders niet ‘shocking’ klem. De overwegend zwarte cockpit met zwartlederen stoelen en pianolakzwarte dashboarddelen wordt sfeervol opgehelderd met de Color Line Beige en de Chrome Line. De optielijst biedt immers veel individualiseringsmogelijkheden zodat ook het interieur naar eigen smaak is samen te stellen. Dat daar wel voor moet worden bijbetaald zijn we wel gewend. Inmiddels hebben we onze draai ook wel gevonden in de opzet van alle tuimelschakelaars en knoppen van radio, klimaatregeling en stoelverwarming. Het optionele navigatiesysteem (onderdeel van Wired-pakket) werkt ook met spraakbesturing en dat is een uitkomst omdat de bediening van Mini’s ‘i-Drive’ op een onhandige plek zit; bij de handrem. Het navigatiesysteem zelf slokt een groot deel van de centrale snelheidsmeter op en dus is het maar goed dat de snelheid ook digitaal wordt weergegeven in het display van de toerenteller. De Mini Coupé Cooper S is namelijk een rappe jongen!

Sensatie
Onder de motorkap met zichtbare luchtinlaat schuilt dezelfde 1.6 liter turbomotor die in andere Cooper S-en aan de bak gaat. De 184 pk sterke viercilinder is lekker energiek en wil niets liever dan presteren en trakteren op een enthousiasmerend grommetje. Omdat de Mini Coupé slechts 1100 kilo weegt zijn sprintjes trekken van korte duur; je zit binnen zeven tellen op honderd. Ook daarna sleurt de scheurneus onverminderd door waardoor je in no-time je rijbewijs kunt inleveren als oom agent meekijkt. En dat is nou net de snelheid waarop de sensatie op de snelweg leuk begin te worden. Gelukkig doen Mini’s ook niet moeilijk over een bochtje meer of minder. Keer op keer zijn we verrast hoe zoveel peekaa’s in het gareel kunnen blijven. De voorwielen hebben grip in overvloed en verdragen ongestoord boenderen op achteraf gelegen landweggetjes met het grootste gemak. Ook het stuur trekt nauwelijks in je handen wanneer je er voluit van door gaat. Heerlijk! Zelfs bij regen slaat Mini’s Coupé niet op hol en kun je – met een beetje beheersing – nog steeds heel veel plezier beleven.

Vergeet trouwens niet voor elke rit de Sport-knop in te drukken. Hij zit verscholen achter de versnellingspook maar maakt Mini-rijden nog leuker; de motor staat op scherp en de besturing wordt iets zwaarder. Ook laat de dubbele uitlaat dan bij gas-los van zich horen met plopjes die menig volwaardige sportwagen niet zou misstaan. Leuk!

Conclusie
De Mini Coupé is er vanaf 24.350 euro. Voor een Cooper S dien je minstens dertig mille mee te brengen en als het JCW-pakket en enkele opties zijn bijbesteld loopt de prijs op naar 38 mille. Een pittig prijskaartje die je echter beloont met een unieke overdosis rijplezier, gelikte looks en verslavende motorprestaties. Vergeet ook niet dat Mini’s hun waarde als geen ander behouden en vrijwel alle versies – zo ook deze – in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Verkooppraatje? Ga zelf maar eens rijden…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.