Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel

Chevrolet heeft eerder dit jaar de gloednieuwe Aveo gepresenteerd met louter benzinemotoren. Het ontbrak de kleine Europese Koreaan nog aan een belastingvrije (diesel)uitvoering. Daar komt nu verandering in met de Aveo Eco 1.3d, een uitvoering die door zijn geringe uitstoot vrijgesteld is van BPM, van motorrijtuigenbelasting en in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling.

De nieuwe Aveo, die in het late voorjaar debuteerde, is een frisse auto, gebouwd op een nieuw ontwikkeld onderstel en met een duidelijk gewijzigd in- en exterieur. Het aanbod aan (benzine)motoren bestaat vooralsnog uit een 1.2, een 1.4 en een 1.6. De 1.3 turbodieselmotor, die in deze gedaante ook in de Opel Corsa en Fiat Punto is te vinden, is de eerste dieselmotor ooit die in Europa in een compacte Chevrolet wordt gemonteerd. Het is een belangrijke nieuwkomer, want zeker in dit compacte B-segment kiezen kopers doorgaans voor een belastingvrije uitvoering.

Lange vijf
De 1.3 liter common rail turbodiesel is uit gietijzer opgetrokken, heeft cilinderkoppen van lichtgewicht aluminium en beschikt over vier kleppen per cilinder. Chevrolet haalt uit de 1.3d een vermogen van 95 pk bij 4.000 tr/min en aan trekkracht is 210 Nm vanaf 1.750 tr/min beschikbaar. Dat laat zich vertalen in een topsnelheid van 174 km/u en een sprint naar de honderd in 11.7 seconden. Een handgeschakelde vijfbak zorgt voor de krachtsoverbrenging. We reden de belastingvrije Aveo in de Zwitserse Alpen en daar had ie het niet altijd even gemakkelijk. De motor moest hier flink aan de bak en liet dat horen ook. In ons vlakje landje zal de motor beter tot zijn recht komen. Schakellui rijden is dan vermoedelijk ook geen probleem, dit in tegenstelling tot in Zwitserland, waar dikwijls teruggeschakeld diende te worden als de weg ook maar een klein stijgingspercentage vertoonde. De vijfde versnelling is zoals gebruikelijk in deze klasse erg lang gespatieerd, drukt op snelwegtempo de toeren en brengt weer rust in de tent. Handig in de heuvelachtige contreien is de standaard Hill Start Assistent, een voorziening die het achteruitrollen bij wegrijden op een helling voorkomt. Tot de standaarduitrusting van de Aveo Eco behoort trouwens ook een elektronische stabiliteitsregeling.

Start-/stopsysteem
Waar het allemaal om draait bij de Aveo Eco is natuurlijk zijn brandstofverbruik en bijbehorende CO2-uitstoot. De 95 pk sterke 1.3 turbodiesel zou volgens de fabrikant genoegen nemen met 3.6 l/100 km (1 op 27.8), wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 95 g/km. Een mooie score, want daarmee blijft de Aveo Eco ook na 1 juli 2012 - als de regels worden aangescherpt - verzekerd van 14 procent bijtelling en hoeft er geen BPM en motorrijtuigenbelasting te worden afgedragen. De aangescherpte regelgeving wordt sowieso tot 2014 gehandhaafd, daarna zul je ook voor deze Aveo Eco wegenbelasting moeten gaan betalen. Aan de BPM ben je dan in ieder geval wel mooi ontsnapt. Of het verbruik overigens ook in de praktijk een haalbare kaart is, valt te betwijfelen.

Een start-/stopsysteem is standaard op de Aveo 1.3 Diesel, werkt voortreffelijk (herstart de motor razendsnel) en debuteert komende maand ook op de benzineversies. Vering en demping van de belastingvrije hatchback wijken niet af van de benzineversies en zijn vooral op comfort afgestemd. Aangezien een dieselmotor over het algemeen iets zwaarder is dan een benzinemotor, zou een afwijkend weggedrag kunnen optreden, maar dat is bij de Aveo niet het geval.

Wegmotor
Net als het vlot ogende exterieur wijkt ook het interieur van de spaarzame Aveo niet af van de versies met benzinemotor. Het dashboard bestaat voornamelijk uit grijze harde kunststoffen, waarbij het guitig ogende instrumentarium zorgt voor enige afwisseling. Volgens Chevrolet is de klokkenwinkel geïnspireerd op die van een wegmotor met analoge toerenteller en digitale snelheidsmeter. Qua ruimteaanbod zit het wel snor in het binnenste. De voorstoelen zijn ietwat hoog gepositioneerd, voor velen wellicht een pré, en achterin kunnen ook twee volwassenen prima zitten. Aan bagageruimte is 290 liter beschikbaar, maar door de achterbank neer te klappen wordt de capaciteit vergroot tot 653 liter.

De belastingvrije Aveo Eco komt pas begin volgend jaar naar ons land. Prijzen beginnen bij 14.995 euro. Tot 31 december loopt er bij Chevrolet ook nog een andere ‘belastingactie’. Wie nog dit jaar een nieuwe Aveo (en Spark) laat registreren op Nederlands kenteken hoeft geen BTW te betalen. Die kosten neemt Chevrolet voor rekening. Afhankelijk van de uitvoering ben je wel wegenbelasting en BPM verschuldigd.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (28)

Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Fijne reiswagen met veel extra's. Verbruik niet zelden boven de 1 op 23. Tot nu toe 60000 km probleemloos gereden met deze auto.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Fijne motor
Laag brandstof verbruik
Hoge zit
Veel zaken standaard

Minpunten

Afwerking en materiaal keus
geen reserveband
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Prijs kwaliteit verhouding prima auto!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
De Chevrolet Aveo model 2012 welke ik een dag voor mijn vakantierit naar oostenrijk kon ophalen heeft mij veelal verrast en wel in positieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Eigenaar sinds 15 augustus 2009.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Sinds eind maart 2010 heb ik een nieuwe Aveo 1.2LS, mijn eerste. Inmiddels ruim 5.000 km gereden zonder problemen. Het optrekken gaat goed, geen last.. Lees volledige review.
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Wij hebben de auto 5 mei gekocht. De chevrolet aveo 1.2 is langzaam in het optrekken op de autowegen en snelweg. Verder is hij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Sinds september 2009 eerste nieuwe Chevy gekocht. Ziet er leuk uit, ruimte valt mee, ook bij boodschappen doen. Zit 1.2 S-Tech motor in dat bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Aveo LS in crisis tijd gekocht (September 2009 veel korting) Maar ook veel mankementjes. 1. Kofferbak sluit niet altijd pas na enkele keren dicht klappen. 2. Airco.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Ik bezit de wagen sedert augustus 2009 en heb momenteel 22.000 km op de teller staan .Ik rijd hoofdzakelijk op autosnelwegen en kan best mee.. Lees volledige review.
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Voor het geld is het een leuke auto en de stoelen zijn lekker hoog, dus makelijk in en uit stappen. Op een weg die bol.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Een leuke auto voor weing geld, mp3 aansluiting en lekker zuinig, alleen zeer traag, het is maar net waar je voor kiest... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Ik heb de 1.4 LS uitvoering en heb er nu ongeveer 2000 km mee gereden. Net als vele anderen valt het verbruik mij vies tegen; met.. Lees volledige review.
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
prima auto voor weinig geld. Nog geen problemen gehad. rijd goed, alleen de stoelen geven niet genoeg ondersteuning. Ben er voor de rest zeer tevreden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Ikzelf heb de nieuwe Aveo 1.2 sinds september 2008, en ik kom ruim voldoende vooruit op de snelweg. en rijdt gemiddeld ruim 1 op 18... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Goede, degelijke en comfortabele auto, in het goedkopere segment!. eigenaar sinds mei 2009. Schoon, zuinig , stoer uiterlijk en vooral alles wat er op en aan moet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Ik heb deze auto zins 10-2008 en ik moet zeggen dat in het begin het benzine verbruik erg hoog vond(1op13). Nu dat hij ingereden is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Heb m nu drie weken. verbruikt meer dan ik dacht voor een 1.2 komt bijna niet vooruit op de snelweg en uiteindelijk met een paar extras.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Drie weken in het bezit van de AVEO. Flame Red... geeft de auto een chique uitstraling. Had al goede ervaringen met de KALOS, maar de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
fijne auto heb alleen ook problemen met lampje motormanagement isook meerdere malen terug geweest , ze gaan nu de kabelboom vervangen hoop dat het helpt!!!!!!!!! waarschjinlijk ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Radioverlichting is slecht te zien overdag en bij zonlicht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
ik ben dik tevreden met mijn aveo rustig van binnen schakeld soepel en een mooie hoge instap en zuinig op gas en door zijn zestienkleppen vel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
heb elke keer storing aan motormanagement is al 5 x terug geweest jammer voor de rest best autootje maar zal er geen meer kopen hierna.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
3 maanden in bezit en bevalt goed. ik was in turkije op vakantie in Canakkele en daar zag ik er erg veel rijden. die turken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Bij de testrit had ik er geen erg in, maar de stoelen vind ik wel wat aan de harde kant. En de stoelen achterin zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een Chevrolet Aveo, en ben er tevreden over. Alles is met confort gemaakt ook de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
mijn broer in turkijje is tevreden over deze auto. hoge instap en daardoor geen problemen met verkeersdrempels, en 3 jaar garantie geeft hem ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
rijd nu 7000 km en begin te merken dat de wagen op gas minder gaat verbruiken, vanwegen het inrijden komt dit in de eerste 10000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chevrolet Aveo Diesel Eco - de ontbrekende schakel
Heb nu bijna 2000 km gereden bevalt goed, rijdt 1 op 10 op gas , boven de 100km is de fut er uit, ben nu.. Lees volledige review.